Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 40/???
Piasecki X-49 Speedhawk
Eksperymentalny dwusilnikowy wiropłat zespolony (ang. compound helicopter) do testów prędkościowych. Podobnie jak S-72, konstrukcja X-49 oparta jest o istniejący płatowiec od Sikorsky Aircraft – YSH-60F Seahawk. Ogłoszony w 2003r. i finansowany w pełni przez US Navy projekt miał na celu zbadanie wykorzystania otunelowanego śmigła do wektorowania ciągu – VTDP (Vectored Thrust Ducted Propeller). Jedną z ważniejszych modyfikacji w stosunku do oryginalnego płatowca H-60 było zainstalowanie skrzydeł z klaperonami (flaperon - słowo powstałe z połączenia flap + aileron - klapa + lotka) - pochodziły one z odrzutowca biznesowego Aerostar FJ-100. Przerobiono odpowiednio ogon maszyny by pomieścić zespół napędowy tylnego śmigła. Głównym założeniem projektowym było zwiększenie maksymalnej prędkości śmigłowca do 360km/h (200kts) lub większej. Wykorzystanie skrzydeł miało na celu wytworzenie dodatkowej siły nośnej pozwalającej na odciążenie głównego wirnika, który mógł zostać spowolniony w celu obniżenia oporu aerodynamicznego co w konsekwencji pozwalało na wyższą prędkość lotu. Pierwszy lot testowy odbył się 29 czerwca 2007 roku i trwał około 15 minut. W tym czasie wykonano zawis i obroty wokół osi wirnika jak również loty do przodu i w bok przy niskich prędkościach. Projekt oficjalnie pozostaje w aktywnej fazie, lecz na chwilę obecną niewiele wiadomo o działaniach podejmowanych w jego
Piasecki X-49 Speedhawk
Eksperymentalny dwusilnikowy wiropłat zespolony (ang. compound helicopter) do testów prędkościowych. Podobnie jak S-72, konstrukcja X-49 oparta jest o istniejący płatowiec od Sikorsky Aircraft – YSH-60F Seahawk. Ogłoszony w 2003r. i finansowany w pełni przez US Navy projekt miał na celu zbadanie wykorzystania otunelowanego śmigła do wektorowania ciągu – VTDP (Vectored Thrust Ducted Propeller). Jedną z ważniejszych modyfikacji w stosunku do oryginalnego płatowca H-60 było zainstalowanie skrzydeł z klaperonami (flaperon - słowo powstałe z połączenia flap + aileron - klapa + lotka) - pochodziły one z odrzutowca biznesowego Aerostar FJ-100. Przerobiono odpowiednio ogon maszyny by pomieścić zespół napędowy tylnego śmigła. Głównym założeniem projektowym było zwiększenie maksymalnej prędkości śmigłowca do 360km/h (200kts) lub większej. Wykorzystanie skrzydeł miało na celu wytworzenie dodatkowej siły nośnej pozwalającej na odciążenie głównego wirnika, który mógł zostać spowolniony w celu obniżenia oporu aerodynamicznego co w konsekwencji pozwalało na wyższą prędkość lotu. Pierwszy lot testowy odbył się 29 czerwca 2007 roku i trwał około 15 minut. W tym czasie wykonano zawis i obroty wokół osi wirnika jak również loty do przodu i w bok przy niskich prędkościach. Projekt oficjalnie pozostaje w aktywnej fazie, lecz na chwilę obecną niewiele wiadomo o działaniach podejmowanych w jego

Kaman K-1200/K-MAX
Śmigłowiec z wirnikami w układzie Flettnera zaprojektowany ściśle do zadań transportowych. Układ ten został wybrany ze względu na jego naturalną tendencję do zawisu, co jest pomocne przy wykonywaniu precyzyjnych manewrów. Jest on również bardziej responsywny na działania pilota. Ze wględu na przeciwnie obracające się wirniki nie wymaga posiadania tylnego rotora do stabilizacji. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne są wynikiem wieloletniego doświadczenia Kaman Aircraft w kontrukcji tego typu maszyn spośród których najbardziej prominentnym był HH-43 Huskie. K-1200 posiada udźwig przekrajaczjący 2700kg co jest wyższe od jego pustej masy własnej. Produkowany początkowo w latach 1991-2003. Po ponad dekadzie przerwy wznowiono produkcję w 2015r. ze względu na rosnące zainteresowanie. Wykorzystywany do transportu ciężki ładunków, przy instalacji konstrukcji na dużych wysokościach jak również do gaszenia pożarów. US Marines zmodyfikowało dwa egzemplarze jako wersje bezzałogowe – jedna z nich uległa zniszczeniu w wyniku wypadku spowodowanego przez niekorzystne warunki pogodowe oraz szereg błędów operacyjnych ze strony personelu naziemnego. W listopadzie 2014r Lockheed zaprezentowało wersję pożarniczą, która była w stanie dostarczyć ponad 11000kg wody w godzinę. Ze wględu na zastosowany układ wirników do maszyny w trakcie rozruchu i dalszej pracy na ziemi nie należy zbliżać się od boku.
źródło: comment_1670304691KBMRxtnxDmdfdLgkg5Y7Jb.jpg
Pobierz@MajsterZeStoczni: mały ten napis, trzeba podejść, żeby przeczytać ;)