#5 Ekologia głęboka
Chrześcijaństwo oraz marksizm w równym stopniu oparte są na przesłance starotestamentowej. Ich celem jest z kolei pokonanie śmierci, która najmocniej wiąże człowieka z przyrodą, jednak wybierają do tego różne drogi – doskonalenia ducha lub doskonalenia ciała. Wynika to stąd, że chrześcijanie pojmują jeszcze świat przy pomocy siatki Natura – Człowiek – Bóg, podczas gdy marksiści operują już tylko w siatce Natura – Człowiek. Pierwszy światopogląd jest w związku z tym teocentryczny, czyli skoncentrowany na Bogu i wieczności, zaś drugi antropocentryczny, a zatem skupiony przede wszystkim na człowieku oraz jego doczesnych, ziemskich potrzebach.
Wspólnym przeciwnikiem chrześcijaństwa i marksizmu jest natomiast ekologia głęboka, która uderza w sam fundament cywilizacji Zachodu, odrzucając opozycję człowieka i przyrody. Jest to w istocie współczesna próba zredukowania siatki pojęciowej do jednego elementu – Natury. Stanowisko to cechuje kosmocentryzm, który zbliża go raczej do myśli Wschodu i pojawiającej się w niej nadziei eschatologicznej związanej z połączeniem się człowieka ze Wszechświatem.
Ekologia
Chrześcijaństwo oraz marksizm w równym stopniu oparte są na przesłance starotestamentowej. Ich celem jest z kolei pokonanie śmierci, która najmocniej wiąże człowieka z przyrodą, jednak wybierają do tego różne drogi – doskonalenia ducha lub doskonalenia ciała. Wynika to stąd, że chrześcijanie pojmują jeszcze świat przy pomocy siatki Natura – Człowiek – Bóg, podczas gdy marksiści operują już tylko w siatce Natura – Człowiek. Pierwszy światopogląd jest w związku z tym teocentryczny, czyli skoncentrowany na Bogu i wieczności, zaś drugi antropocentryczny, a zatem skupiony przede wszystkim na człowieku oraz jego doczesnych, ziemskich potrzebach.
Wspólnym przeciwnikiem chrześcijaństwa i marksizmu jest natomiast ekologia głęboka, która uderza w sam fundament cywilizacji Zachodu, odrzucając opozycję człowieka i przyrody. Jest to w istocie współczesna próba zredukowania siatki pojęciowej do jednego elementu – Natury. Stanowisko to cechuje kosmocentryzm, który zbliża go raczej do myśli Wschodu i pojawiającej się w niej nadziei eschatologicznej związanej z połączeniem się człowieka ze Wszechświatem.
Ekologia
Podstawowym pojęciem niemieckiej antropologii filozoficznej jest idea Mängelwesen Arnolda Gehlena, która w tłumaczeniu Elżbiety Paczkowskiej-Łagowskiej oznacza istotę nacechowaną niedostatkiem. Koncepcja ta mówi, że człowiek na tle pozostałych gatunków jest stworzeniem wybrakowanym i biologicznie nieprzystosowanym do życia w przyrodzie. Nie ma bowiem ani futra chroniącego przed zimnem, ani kłów służących do obrony, ani nawet wyspecjalizowanych zmysłów. Aby zrekompensować wrodzone braki, musi on wytworzyć narzędzia takie jak odzież lub b--ń, dające