Witam, wracam po przerwie z serią Podróż do Przeszłości - Źródła Inspiracji, jednak teraz mała odskocznia od gier; serię GTA postanowiłem zakończyć na rozszerzeniach sprzed wydania części V, bo w sumie ta odsłona jeszcze nie odeszła w przeszłość. Zabieram się za materiał, który mimo wszystko pośrednio wiąże się z wieloma grami czerpiącymi ze świata tytułu, czyli mangi oraz anime - Dragon Ball. Dodam jednak, że ze świata Dragon Ball wyszła masa gier, jak i również wiele gier czerpało inspirację z tego tytułu (o czym można przekonać się czytając wcześniejsze części serii)
Dragon Ball stworzony przez Akira Toriamę, po raz pierwszy ukazał się w Weekly Shonen Jump w 1984 roku i pojawiał się tam do 1995 roku, z którego to wyewoluował w dwie serie anime i był bazą dla trzech kolejnych serii (z czego obecnie druga jest kanoniczna (super), pierwszej odjęto ten status (GT), a trzecia obecnie robi za formę reklamy dla gry (Heroes) oraz ponad 20 filmów. Seria zdobyła ogólnoświatową popularność i miliony fanów (i olbrzymie przychody), tworząc rozbudowane uniwersum, rozszerzane po dziś dzień.Jest najbardziej kasowym tytułem wśród anime/mang i obecnie cały biznes wkoło Dragon Balla idzie w miliardy. To tak krótkim wstępem, i teraz pytanie które zadajemy w naszej serii - skąd Toriama brał inspirację do stworzenia swojego dzieła?
Toriama po skończeni swojego flagowego (na tamte czasy) tytułu Dr Slump, kombinował z ideami które dopiero zagrają dobrze w Dragon Ball ze stylem z Dr Slumpa, gdzie głownie fabuła miała być skierowana na akcję, tak powstał Dragon Boy, w dwóch częściach pojawił się we Fresh Jump i pozostał już niedokończony. Jednak część postaci wprowadzona w tym testowym tytule zostanie w jakimś stopniu wzorem dla kilku postaci kolejnego tworu Akiry
Podstawą, lecz także luźnym wzorem z którego czerpie Toriama (przy pierwszej sadze DB) jest opowieść, z klasycznej chińskiej literatury: Wędrówka na Zachód (która to jest wzorowana na prawdziwych wydarzeniach, czyli wyprawie chińskiego mnicha Xuanzanga do Azji Środkowej w celu pogłębiania nauk o buddyzmie, jednak sama powieść ma charakter fantastyczno-przygodowy) oraz z japońskiej noweli Nanso Satomi Hakkenden (Opowieść o ośmiu psach). Także inspirował się filmami karate z Hong Kongu (Toriama w trakcie tworzenia był wielkim fanem Bruca Lee oraz Jackiego Chana) oraz Hollywood wpłynęły na poszczególne elementy Dragon Balla. Miejsce wydarzeń dzieje się w fikcyjnym świecie praktycznie czerpiącym z całej Azji (by odróżnić od Dr Slumpa, który to miał wzory z zachodniego świata). Ok, wejdźmy głębiej w tytuły o których napisałem.
Wędrówka na Zachód - powieść, poza motywem podróży, wprowadza wprowadza nam czwórkę bohaterów będących wzorem dla Toriamy, na początku jego przygody z Dragon Ballem. Są to odpowiednio:
-Xuanzang jadący na koniu, jest wzorem dla Bulmy, tej mądrej, która ma środek transportu i jest elementem do rozpoczęcia podróży, przewodzi grupie. Z wyglądu Bulma jest kopią Plamo z one-shot mangi The Adventures of Tongpoo, i co rozdział Bulma zmienia wygląd w jakimś stopniu. Płeć mnicha zmieniono na żeńską, by dochować wierności chińskiej sztuce, gdzie główną rolę gra kobieta
-Son Wukong - chłopiec-wojownik-małpa z czerwonym, wydłużającym się kijem i latającą chmurką, naturalnie to wzór dla Son Goku, który przy okazji może zmieniać się w 100% małpę, po japońsku Son Wukong czyta się właśnie Son Goku
-Shu Baije - człowiek prosiak, leniwy, uganiający się za dziewczynami i sprawiający kłopoty jest wzorem dla Oolonga. Wpierw jak poznajemy Oolonga nosi on mundur radziecki :)
-Sha Wujing - człowiek z brodą, żyjący w piasku na zesłaniu, jest wstępnym wzorem dla Yamchy, którego również spotykamy pierwszy raz na pustyni, jako odludka pirata; obydwie postacie dołączają do podróży głównych bohaterów
Postacie z opowieści podczas podróży mają za zadanie odszukać siedem perłowych kul (wstępny koncept smoczych kul), a podczas drogi natrafiają na strażnika Zachodniego Wybrzeża króla smoków - Lóng Wáng Áo run (wstępny wzór dla Shen Longa, smoka spełniającego życzenia). Naturalnie po zrobieniu bazy dla postaci, Toriama już poszedł w dalszym kierunku ich rozwoju wg własnych pomysłów
Przy okazji musimy zaczepić znowu o Dragon Boya, ponieważ tutaj jest druga strona tworzenia postaci do DB (chociaż w tej testowej mandze już widać inspirację ww tytułem)
-Sceneria jak w DB jest wzorowana na Azji, głównie Chinach
-Tangtong- główna postać Dragon Boya, można uznać za wstępną wersję szkicu Goku, postać ma ciemne gi tak jak w 1 odcinku DB Goku, jest na tyle silny by zniszczyć kamień, młody, odizolowany od świata mistrz walki który nie miał kontaktu z dziewczynami, posiada elementy zwierzęce jak skrzydła smoka, zamienione później na ogon małpy by pasowało do chińskiej legendy, także posiada możliwość latania (co później zostanie wykorzystane w DB) oraz może wyczuwać ki i ma latającą chmurkę Co ciekawe, włosy od tej postaci przeszły na Yamche w pewnym momencie. Goten z serii GT brał dużo z wyglądu tej postaci. By Goku zachował chiński charakter w późniejszych częściach, Toriama nadał jego gi pomarańczowe kolory mnichów buddyjskich
-księżniczka- z bogatej i wpływowej rodziny, niecierpliwa, czasami samolubna, temperamentna, jest wzorem dla Bulmy. Jednak chciwość księżniczki i sam fakt bycia księżniczką (także wygląd) zostały wykorzystane przy postaci ChiChi
-Dragon Boy posiada artefakt smoka, który jest z wyglądu wczesnym Shen Longiem.
-Pingyao- zmiennokształtny latający kot, będący podstawą dla Puara i częściowo dla Oolonga (pierwotnie Puar i Oolong mieli być jedną postacią)
-Wodny Demon- przeciwnik Dragon Boya, od tej strony był wzorem dla Yamchy
Nanso Satomi Hakkenden - nowela japońska stworzona przez Kyokutei Bakin, pod koniec okresu Edo, opowiada o samurajach z okresy Sengoku, a nas dokładnie w tym momencie interesuje część 8 tej noweli, czyli o heroicznym zbieraniu uświęconych kul z różnych regionów Japonii, co naturalnie jest oczywistą bazą i dla Dragon Balla.
Filmy z Hong Kongu - Toriama jako wielki fan Bruca Lee oraz Jackiego Chana, czerpał także od nich inspirację. W tamtym czasie po Wejściu Smoka, słowo Smok, było odmieniane przez wszystkie przypadki, a film był mega popularny, więc i Akira chciał uczknąć trochę tego tortu i tak zrobił z uduchowionych, uświęconych kul z punktu powyżej - smocze kule (jednocześnie nadając taki tytuł swojemu dziełu) oraz element turnieju (często z jakimiś dodatkami nadprogramowymi), który w DB jest regularnie powtarzany. Także wzorując styl walki na tym Lee. A co Jackie Chanem i jego filmami? Także styl walki prezentowany w mandze/anime był wzorowany na filmach z jego udziałem, a zwłaszcza z filmu Drunken Master.
Pewnie oglądając Dragon Balla zauważyliście wiele postaci z głowami zwierząt czy o ludzkich kształtach. Toriama jest wielkim miłośnikiem zwierząt i za młodu obejrzał wiele filmów Disneya i reprodukował obrazki zwierząt z filmów na kartkę. Wiadomo, w filmach Disneya było wiele postaci zwierząt człekokształtnych; nie szukając daleko Donald czy Mickey.
Wracamy do walk. Pytanie skąd walki podczas latania, oddawanie strzałów, wytrzymałość, zbieranie mocy itd. Dr Slump był inspirowany w jakimś stopniu Supermanem i Gwiezdnymi Wojnami, tak i Smocze kule czerpią z tych wzorców. Walki Supermana na pięści, także w powietrzu czy strzały z oczu energią, przyczyniły się do tego samego w mandze.Także część historii Goku od pewnego momentu jest wzorowana na Clarku Kent'cie?!? Jak wysłanie go na Ziemię, przed wybuchem planety, obcy żyje wśród innych, i zostaje ich obrońcą Co tutaj robią Gwiezdne Wojny? Są sprzężeniem zwrotnym w ukazaniu używania mocy i je przy okazji tak sobie wpisałem. Lucas przy produkcji filmów, inspirował się srogo Azją, a swoją teorię mocy oparł na chińskiej spojrzeniu na energię życiową qi silnie wg Chińczyków związaną z naturą i człowiekiem, która przenika cały kosmos i wypełnia człowieka. Lucas dodał od siebie możliwość nagięcia mocy do swojej woli tak, by go słuchała i dawała nadnaturalne zdolności. A Toriama wziął te dwie rzeczy, złączył (qi i moc) i dodał zewnętrzną emanację mocy w postaci światła/energii.
Motywy podróży w czasie jest zaczerpnięty z filmów o terminatorze, ale jeszcze do tego wrócimy w dalszej części. Akira jest sporym fanem serii Terminator.
W Dragon Ballu, najsilniejsze postacie wcale nie są największe (Gohan, Vegeta, Zeno) :-) jest to zrobione specjalnie przez Akirę odwrotnie, tak na przekór. Jednak Goku został postarzony w pewnym momencie, by łatwiej autorowi rysowało się walki.
Główny przeciwnik, w pierwszej sadze, naszych bohaterów nazywający siebie Czcigodnym Królem Diabelskim Pilafem wzorowany jest na goblinie, a dano mu niziutki wzrost i nadpobudliwy charakter. Jego dwójka podwładnych prezentuje się stereotypowo; Mai ma mundur z gwiazda radziecką i wygląda jak ładna towarzyszka z propagandowego plakatu, Shu - jest stereotypowym ninja, tylko ma jeden problem bo jest psem - połączona nazwa tych dwóch postaci w Shumai daje nam nazwę chińskiego pieroga.
Żółw wodny - cała sytuacja z Goku i żółwiem wzorowana jest na legendzie japońskiej o rybaku Taro Urashimie, który uratował żółwia i w nagrodę dostał audiencję w zamku Smoczego Boga, tak jak Goku w nagrodę za ratunek spotka się Roshim
Muten Roshi- postać będąca z założenia parodią mistrzów sztuk walki, zwłaszcza tych przedstawianych w filmach karate z Hong Kongu. Sam nazywa się "Old Heavenly Martial Arts Master", i jest dodatkowo zboczony, by wprowadzić jeszcze większy motyw humorystyczny. Z wyglądu wzorowany jest na postaci Galaxy Lorda z Dr Slumpa. Jako, że Toriama był fanem Jackiego Chana, to Roshi w przystępuje do turniejów pod postacią alter ego - Jackiego Chuna. Wg Toriamy będzie najdłużej żyjącą postacią w DB. Jest pierwszą osobą która wykonuje atak bazujący na energii w całym Dragon Ballu, a mianowicie Kamehameha, która będzie później stosowana do zwymiotowania. Co ciekawe, Toriama sam długo wymyślał pozę dla tego ataku, robiąc fikołki po mieszkaniu, w międzyczasie nie mogąc znaleźć nazwy, zapytał się żony o pomysł, a ta mu powiedziała, że tak fikuśnie się nazywał hawajski król, i tak zostało.
Ox-king- postać bardzo luźno wzorowana na przeciwniku Son Wukonga z Wędrówki na zachód, nazywająca się tak samo
Kuririn- łysy, mały mnich został wprowadzony w zasadzie jako stereotypowy łysy mnich, by pogłębić historię i dać postać kontrastową dla Goku, dodatkowo jest to kolejna postać humorystyczna. Kurikuri znaczy łysy, rin jest dodane jako zdrobnienie, ewentualnie Kuri od orzecha (że niby łysy), a rin - końcówka od nazwy klasztoru Shorin (Shaolin)
Facet zapowiadający walki z wyglądu wzorowany był na piosenkarzu Ricku Astley'u
Podczas pierwszego turnieju spotkać można postacie do których autor podszedł bardzo stereotypowo jak: Great Lee - kalka Bruce Lee, Bacterian - weźmy wszystkie cechy brudasa i przemieńmy je w styl walki (w sumie kto nie widział walki bez cenzury to polecam); Nam - stereotypowy Hindus; Ranfan- kobieta kusząca wdziękami; Giran- dinozaur
Ok. Wstępnie przebrneliśmy przez pierwsze dwa rozdziały Dragon Balla czyli sagę Pilafa i Pierwszy turniej. W kolejnej części zajmiemy się Armią Czerwonej Wstęgi, czyli następnymi trzema sagami Dragon Balla.
Komentarze (2)
najlepsze
pokićkały mi się odcinki ( ͡° ʖ̯ ͡°)