Przekręt stulecia. Jak oddano polską fabrykę samochodów za złotówkę!
![Przekręt stulecia. Jak oddano polską fabrykę samochodów za złotówkę!](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_59JzqsIU53sGobqL6ETlXWLY3h2n9B7E,w300h194.jpg)
"Polakom wmawiano przez lata, że oddanie FSM w ręce Fiata był to sukces, a w mojej opinii wyszedł największy przekręt prywatyzacyjny XX wieku. Prywatyzacja Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) był
- #
- #
- #
- 107
- Odpowiedz
Komentarze (107)
najlepsze
Po pierwsze.
W tym czasie zadłużenie spółki sięgnęło 900 mln dolarów, a jedynym ratunkiem ograniczenia nawarstwiającego się długu było zmniejszenie produkcji (w 1989 roku wyprodukowano 208 tys. samochodów, a w 1991 tylko 120 tys.
( nawet nie była spłacona licencja za Cinquecento)
Po drugie.
28 maja 1992 roku w obecności premiera Jana Olszewskiego i prezesa Giovaniego Agnelliego podpisał minister finansów Andrzej Olechowski!
Po trzecie.
Fiat zatrudnia i płaci podatki w
@kamil9876: To teraz zestaw te liczby z 900 milionów DOLARÓW długu.
@lucer:
Mam dla Ciebie taki deal. Kup za złotówkę Katowicki Holding Węglowy z jego 3 miliardowym długiem.
Wyprować go na prostą, a za 25 lat się dowiesz, że jesteś złodziej i przekrętas.
Przeoczyłeś również okazję, żeby kupić upadający Lemon brathers , pewnie
Gdyby nie było sprzedaży to na tych liniach nic nie mogło być produkowane. Brak licencji i brak kasy na "wymyślenie" swojego samochodu.
@lucer: Zamiast gdybać co by było to kupuj szybko Katowicki Holding Węglowy. Cena węgla pójdzie w górę.
Pokaż, że Polak (polski kapitał) górą.
Komentarz usunięty przez moderatora
@mistrz_tekkena: Sam zacząłeś od epitetów, a teraz wielce pokrzywdzony, bo śmiałem odbić piłeczkę? Kapitanie hipokryzja, pls, niepoważne to jest płacenie za seks i rozbijanie się po burdelach, a nie brak
- Mechanizm jest zawsze ten sam. Przedsiębiorstwo pada na pysk bo
PS. Mam Skode z 2002 z silnikiem zaprojektowanym przez Skode w Czechach (1.4 MPI). Chyba ostatni czeski silnik w Skodach, zreszta dosc kiepski. Nie wiesz moze, kiedy ostatni raz
Kuźwa, fiat może dziś nieco osłabł, ale przez dekady był gigantem eksportu. Nawet gdyby dostał fabrykę za złotówkę, to zrobiliśmy znakomity interes. Bo z miliardowych obrotów koncernu niemałe coś zostało w Polsce.
dziś żeby gigant z tej branży zainwestował w większy kurnik, trzeba mu słono zapłacić.
a komu byla ona zadluzona? zagranicznym kontrahentom, nie w wiekszosci wewnętrznym, pametam numer z jedna hutą, sprzedano zakład energetyczny, który dostarczal energie elektryczna do huty, oczywiscie nowy wlasciciel wprowadzil stawki rynkowe dla hurty, w efekcie wciagu kilkunastu lat wygenerowala gigantyczne zadłuzenie. Oczywiscie ten zaklad energetyczny, byl w prl budowany dla tej huty.
Zadłużenie, wiekszosci tych zakladów wyniklo z uwolnienia cen, w efekcie, tysiace przedsiebiorstw byly
nie twierdze że sam pomysł sprzedarzy był zły, twierdze że przeprowadzono go w najgorszy możliwy sposób, z naruszeniem prawa jakie wtedy obowiązywało w Polsce, a jak było z analizą umowy przez ówczesny rząd, tego juz się dzisiaj nie dowiemy. Uwarzam tylko że niespełna doba na dokładne zapoznanie się z umową tej rangi, nawet gdyby była w języku polskim, to trochę niewystarczajacy okres czasu.
Rzeczywiście narobiłem błędów, tak to jest jak się piszę szybko odpowiedź na smartfonie.
Raportu NIK z 1996 na którym opierają się autorzy artykułu nie odnalazłem. Na stronach NIK jest tylko ten z 2002, i jest tam wzmianka o poprzednim raporcie w miejscu gdzie omawiają wypełnianie zaleceń pokontrolnych.
https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,px_2002160.pdf,typ,k.pdf
1) Prywatyzacja FSM była potrzebna, ponieważ budżet kraju był w fatalnym stanie, a FSM zaczęło przynosić straty.
2) Włosi zapewne o tym