Produktywność pracownika zależy od wielu czynników. Część z nich to aspekty wewnętrzne i osobowościowe, takie jak poziom ambicji, doświadczenie, umiejętność zarządzania zasobami, np. czasem. Druga grupa to czynniki zewnętrzne, zależne od pracodawcy i otoczenia. Są to między innymi: sposób organizacji pracy, procedury firmowe, szkolenia oferowane przez pracodawcę, odpowiednie wyposażenie stanowiska pracy itp. W drugiej omawianej grupie znajduje się również otoczenie, a w nim: kolory ścian i innych elementów w biurze. Wyposażenie i otoczenie to często niedoceniane aspekty wpływające na poziom produktywności. Odpowiednie wyposażenie stanowiska pracy zapewnia poziom komfortu, który pozwala sprawnie i efektywnie pracować. Wygoda, jaką oferuje krzesło oraz
biurko biurowe oraz kolor ścian w pomieszczeniu mają znaczenie. Niektórzy go nie doceniają, ale należy pamiętać, że aspekty, które mogą wpływać pozytywnie, wpływają negatywnie, jeśli nie weźmie się ich pod uwagę. I tak na przykład kolory ścian to coś, na co pracodawcy często w ogóle nie zwracają uwagi. Ich zdaniem pracownik powinien się koncentrować na ekranie komputera, a nie rozglądać po pomieszczeniu. To niezwykle krótkowzroczne podejście. Wystarczy znać podstawowe fakty dotyczące kolorów, a podejście do ich wpływu na pracowników może ulec znaczącej zmianie. Dla zobrazowania warto przypomnieć, że wielu pracodawców decyduje się na białe ściany w firmowych biurach. Motywują to faktem, że biel zapewnia świeże i czyste wrażenie. Jednakże, jak zauważa Nancy Kwallek w kwestii znaczenia kolorów: osoby, którzy na co dzień pracują w biurach z białymi ścianami popełniają statystycznie najwięcej błędów (Vozza S., Fast Company, WHY YOU SHOULD NEVER PAINT OFFICE WALLS WHITE, 2015). Poza wpływem na produktywność, kolory użyte we wnętrzach mają także wpływ na poziom estetyki – mają moc informowania o wartościach firmy, jej filozofii oraz profesjonalizmie. Im ładniej w siedzibie, tym lepiej firmę postrzegają pracownicy, goście i klienci. Poniższe wskazówki pomogą wybrać odpowiednie kolory, aby wpłynąć na produktywność i zapewnić wysoki poziom estetyki.
Poprawa produktywności
Trudno o coś bardziej nudnego niż praca w biurze urządzonym bez pomysłu: ściany w nieokreślonym kolorze, stare meble w odcieniach, które dawno wyszły z mody i banalne stanowisko, na które składa się nieustawne biurko i pospolity
fotel do biurka. Jak już wspomnieliśmy, firmy powinny unikać stosowania kolorów takich jak biały, szary, kremowy. Powodem jest fakt, że te barwy nie wpływają pozytywnie na poziom produktywności wśród pracowników. Zamiast wymienionych kolorów, warto pomalować ściany na żywsze odcienie, które poprawią nastrój i pomogą sprawniej pracować. Dla przykładu, niebieski dobrze sprawdzi się w miejscach, gdzie trzeba mocno skupiać się na szczegółach i liczbach, np. w gabinecie księgowego albo w całym dziale księgowości. Kolor ten warto też zastosować w pokojach redaktorów i tłumaczy. W biurach, gdzie króluje energia, np. w sektorze reklamowym, architektonicznym itp. warto zdecydować się na czerwień, która dodaje energii i wzmaga pomysłowość. Z kolei zieleń sprawdzi się tam, gdzie ważne jest poczucie komfortu i zmniejszenie stresu, np. w jednostkach medycznych (Webylife, HOW WALL COLOR IN YOUR OFFICE AFFECTS PRODUCTIVITY & PERFORMANCE, 2012).
Większa estetyka
Biuro to nie tylko miejsce do pracy, odzwierciedla także wizerunek firmy. Dlatego, poza byciem funkcjonalnym, powinno się również podobać. Zamiast ograniczać się do jednego koloru we wnętrzu, warto zastosować różne barwy, które pomogą wydzielić strefy. Pomarańczowy i czerwony to barwy doskonałe do pokojów spotkań, gdzie panuje interakcja i odbywają się burze mózgów. Bezpieczeństwo i ochrona kojarzy się z brązem, co sprawia, że pomieszczenia pracowników ochrony warto pomalować na ten właśnie kolor. Do brązu pasuje czarne biurko komputerowe i krzesło dyspozytorskie, które dodaje ochroniarzowi profesjonalizmu. Podczas wyboru kolorystyki, w centrum uwagi powinna być marka. Nie ma konieczności używania kolorów występujących w logotypie, ale wybrane barwy powinny nawiązywać do filozofii i profilu działalności. Na podstawie powyższego opisu, wybór odpowiedniej kolorystyki do biura nie powinien już stanowić problemu.
Komentarze (1)
najlepsze