Wpis z mikrobloga

Na biznesalert pokazał się kolejny, jak mniemam, opłacony z nieskończonego najwyraźniej budżetu działu promocji CPK artykuł. Czemu powątpiewam w bezstronność? Bo powtarza dokładnie te same bzdury, którym posługuje się spółka CPK - bez żadnej refleksji, stosując półprawdy i gówno-prawdy do siania taniej propagandy.

A ja nie cierpię taniej propagandy i naginania faktów. Ponieważ dorobiłem się już na tej stronie paru hejterów, uprzejmie proszę o uwzględnienie tego, że nie jestem przeciwnikiem budowy nowego portu lotniczego, bo niby z jakiej racji miałbym nim być? Przecież infrastruktura w PL to wspólne dobro i zdecydowanie lepiej ładować nasze podatki w lotnisko czy kolej, niż w mieszkanka dla programistów-bekowiczów. Przynajmniej skorzystamy z tego wszyscy, pośrednio lub bezpośrednio.

Nie chodzi też o pis, bo projekt za pisu nie powstał.

Nie, chodzi o coś zupełnie innego. Chodzi o zakres tego projektu, który uważam za kretyński. Jestem byłym praktykiem kolejowym i zachęcam do zapoznania się z moim stanowiskiem odnośnie kdp tutaj: https://wykop.pl/wpis/74194825/mili-koledzy-w-temacie-cpk-powiedziane-zostalo-duz - w skrócie: uważam, że społeczeństwu w pewien sposób robi się krzywdę, okłamując je o wielkich możliwościach budowy KDP w PL. One oczywiście istnieją, ale nie w założonym czasie i nie w założonych kwotach. Zamiast mówić o tym wprost, że to nie będzie żadne KDP, tylko odcinkowe podbicie prędkości do 200, może 250 km/h - przy zachowaniu prędkości eksploatacyjnej zdecydowanie poniżej tej wartości - mami się bajeczkami o pociągach odjeżdżających do cepeku co parę minut z Dworca Zachodniego. Powiedzcie mi, jaki sens ma okłamywanie obywatela w tej kwestii? Pociągi do CPK nie pojadą co żadne parę minut z dwóch prostych powodów, pierwszą jest przepustowość linii, a drugą - opłacalność. Pociągów nie wyprawia Horała czy Wilk, nie wyprawia ich też PLK - wyprawia je przewoźnik, a robi on to wtedy, kiedy istnieje opłacalność uruchomienia składu. Czy naprawdę wierzycie, że do cepeku dzień w dzień ciągnąć będzie chmara ludzi, tak liczna i olbrzymia, żeby warto było uruchamiać pociągi co 5 minut? czy takie chmary śmigają na Okęcie? No nie? myślicie, że jak zbudujemy większe lotnisko, to nagle zacznie latać więcej ludzi? xDDD

No ale dobra. Zbaczam z tematu. Przejdźmy do meritum.

https://biznesalert.pl/centralny-port-komunikacyjny-apel-infrastruktura-lotniska/

zacytujmy na wyrywki kilka kłamstw, bo naprawdę nie chce mi się cytować wszystkiego - chciałbym jedynie, byście zwrócili uwagę na "bezstronność" autora - która wynika albo z bezrefleksyjności nad małpowanymi od działu promocji CPK argumentami, albo na byciu hipokrytą na pasku CPK.

"Trudno zaprzeczyć, że mocna większość analiz, raportów i argumentów merytorycznych jest za budową CPK w obu komponentach." - trudno również zaprzeczyć, że większość analiz i raportów powstało na podstawie materiałów i wsadów technicznych udostępnionych przez spółkę CPK we własnej sprawie.

"Przypomnijmy im zatem najważniejsze dokumenty, goszczące niegdyś na ich biurkach, wskazujące na potrzebę i opłacalność CPK. <tu lista dokumentów wydanych przed pisem" - autor zmyślnie tutaj manipuluje, by przypadkiem nie powiedzieć prawdy, tj. że dotyczyły one CPL, a nie CPK, bo CPK to pomysł pisu. Zakres CPL był nieco inny - nie było ani kretyńskich szprych za miliardy, ani absurdalnego terminu w stylu "w 2027 budowa zostanie zakończona", ani oddawania Vinci 49% udziałów za półdarmo. To jest właśnie problem apologetów tego pisowskiego koszmarka - oni w ogóle nie chcą dyskutować o problemach wynikających z pisowskiego tromtadractwa vel "LOTNISKO W 3 LATA!!!!1111oneone". A przecież to właśnie to jest problemem, a nie inwestycja infrastrukturalna per se - i to powinno być w pierwszej kolejności audytowane.

"Powyższa lista powinna zamykać debatę" --> a tu eleganckie argumentum ad verecundiam. Wypowiedzieli się EKSPERCI, więc japa. Budować!!! A że ci sami eksperci, np. IATA, wydali dwa raporty, z których wynikało, że port lotniczy Warszawa-Radom osiągnie, odpowiednio, 2,5 miliona (!!!!!!!!!!!) i 300 000 pasażerów rocznie w 2023 roku, podczas gdy w rzeczywistości osiągnięto ok. 100 000 pasażerów? Oj tam, oj tam. Każdy może się pomylić. To są EKSPERCI, nie wolno ci z tym dyskutować.

"W mediach dostępne są też obszerne wypowiedzi osób z dorobkiem zawodowym, które poświęcają prywatny czas na metodyczne odkłamywanie mitów narosłych wobec CPK" ---> i tu oczywiście wymieniony jest pan Wilk. Proszę mi powiedzieć, jaką logiką trzeba się kierować, by przywoływać tu byłego dyrektora LOT-u, bo mówi "budować", a całkowicie ignorować np. Michaela O'Leary, dyrektora generalnego grupy Ryanair, który otwarcie mówi, że CPK w obecnej formie to bullshit i kretyństwo? Czy pan Wilk ma większe kompetencje? A może autor jednak nie jest bezstronny i całkowicie przypadkowo pominął zdanie innego dyrektora lotniczego o zupełnie innym stanowisku?

Pominę też milczeniem przywoływanie celebrytów typu Bartosiak czy Napierała - dobrze, że Wolskiego nie przywołał. Ci wszyscy "osintowcy" wojną w Ukrainie pokazali, że naprawdę nie mają zielonego pojęcia, o czym mówią, a ich analizy są warte mniej więcej tyle, co analizy "geopolityczne" przeciętnego mirka z wykopu.

I wreszcie, argument koronny:

"ajbardziej zatwardziałych próbuję przekonywać gotowością prywatnych, zagranicznych firm – Vinci i IFM, do włożenia miliardów złotych w hub lotniczy CPK. Nie ma na świecie większych specjalistów i praktyków od tego typu przedsięwzięć."

Tak, mój ulubiony argument. Więc będzie o nim nieco szerzej. Zacznijmy od tego, że Vinci np. beznadziejnie zarządza lotniskiem w Belgradzie, powodując konflikty i straty: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/air-serbia-vs-belgradzki-port-vinci-zawalilo-sprawe-17991.html

Ale już kij z tym. Większym problemem jest to, że tego typu argument jest typową dla ludzi powiązanych z CPK manipulacją.
Pozwolę sobie na anegdotę.
Wyobraź sobie, że proponuję ci odsprzedaż połowy swojej ziemi na zadupiu za 100k (jest warta 200k). Opowiadam ci, jak to postawimy tam parę szeregowców i zrobimy 40% marży. Wątpisz? słusznie.
Ale teraz wyobraź sobie, żę oferuję Ci ziemię za 100k (wartą nadal 200k), ale jednocześnie z własnej kieszeni sfinansuję doprowdzenie tam asfaltowej drogi z oświetleniem ulicznym i chodnikiem, wszystkich mediów ze światłowodem i kanalizacją, a nawet ze sfinansowaniem przystanku dla pociągów podmiejskich niedaleko tej działki. Za to wszystko wyłożę 5 milionów złotych, z własnej kieszeni. Teraz wchodzisz? :)))

No właśnie. Vinci kupi sobie 49% udziałów za 8 mld. Ale nie dołoży ani grosza do komponentu infrastrukturalnego, który kosztuje około 200 mld xDD za wszystko, w tym za pseudo-KDP, zapłaci podatnik. Vinci nie bierze na siebie ani zobowiązań, ani ryzyka. Za to dokłada się do samego lotniska i z niego zamierza czerpać zyski. Pytanie więc za sto punktów - czy Vinci rzeczywiście daje ten ostateczny, cudowny argument za zasadnością CPK w jego obecnym kształcie? A może po prostu "przychodzi na gotowe", czerpać zyski, bo wie, że składniki rentowności CPK zostaną niejako zbudowane za nich i bez ich udziału/kosztów, a oni będą czerpać z tego same korzyści? Czy naprawdę Polski, którą stać na 250 mld sumarycznej inwestycji w CPK, nie stać na 8 mld, które ma wyłożyć Vinci, by zagarnąć 49% udziałów w jedynej zgodnie z analizami DOCHODOWEJ częsci tego megapostępowania? :))))

Także ten.

Dla mnie, niestety, tekst jest najpewniej opłacony, podobnie jak w przypadku tego fatalnego materiału video na kanale "good times bad times", gdzie również - dziwnym trafem - pojawiały się argumenty bliźniacze do tych używanych na innych kanałach youtube... na których autorzy przyznawali się bez bicia, że materiał jest sponsorowany przez CPK xD

Jeszcze raz na koniec - nie jestem przeciwko budowie portu lotniczego w PL. Jestem przeciwko CPK w obecnym kształcie. To duża różnica i proszę nie wrzucać mnie do worka z ludźmi, którzy mają klapki na oczach i plują na tę inwestycję, bo jest "pisowska". Naprawdę nie o to mi chodzi.

#cpk #polska #inwestycje
  • 10
  • Odpowiedz
"Powyższa lista powinna zamykać debatę" --> a tu eleganckie argumentum ad verecundiam. Wypowiedzieli się EKSPERCI, więc japa. Budować!!! A że ci sami eksperci, np. IATA, wydali dwa raporty, z których wynikało, że port lotniczy Warszawa-Radom osiągnie, odpowiednio, 2,5 miliona (!!!!!!!!!!!) i 300 000 pasażerów rocznie w 2023 roku, podczas gdy w rzeczywistości osiągnięto ok. 100 000 pasażerów? Oj tam, oj tam. Każdy może się pomylić. To są EKSPERCI, nie wolno ci z
  • Odpowiedz
@Yuri_Yslin: No dobra, ja należę do tych co nie ma pojęcia czy warto być za tym CPK, czy nie, bo nie jestem ekspertem z branży. Jednocześnie aż tak głupi nie jestem, aby wierzyć politykom i od razu mieć wyrobione zdanie. Wolałbym się opierać na opiniach ekspertów, ale jak piszesz o ich powiązaniach to widać, że ciężko wyłuskać takich co nie są w jakiś sposób powiązani, a tym samym nie niezależni. Ale
  • Odpowiedz
@Yuri_Yslin: szkoda strzempić ryja na ten twój wpis. Cała ściana tekstu, a powtarzanie w kółko zdartej płyty.

Tak się rzekomo brzydzisz kłamstwami i manipulacjami? W co drugim zdaniu tutaj nie miałeś żadnego problemu się nimi posługiwać. I przynajmniej w części - zrobiłeś to zupełnie świadomie, więc nie zgrywaj tutaj obiektywnego i zatroskanego obywatela, który jest oburzony wciskaną mu propagandą. Sam tutaj do woli jedziesz z bzdurami.
  • Odpowiedz
@Yuri_Yslin: wciąż będziesz udawał, że jesteś zainteresowany merytoryką? Nie jesteś.

Już kiedyś gadaliśmy prognozach IATA. Dalej wygodnie sobie pomijasz ich inne prognozy dla Polski, tylko zdarta płyta o Radomiu. Za tydzień dodasz nowy wpis i znowu będzie melodia o Radomiu i tak w kółko Macieja, wręcz do usrania.

Podobnie jak z programem kolejowym CPK. Dalej rżniesz głupa - tutaj możesz sobie podać rękę z kolegą wyżej - że nie wiesz o
  • Odpowiedz
@Yuri_Yslin: Cześć, nie trafiłem na ten post wcześniej albo i trafiłem ale okazało się tak długi, że może go zignorowałem ;) (ze względu na brak czasu).

Ok, nie analizowałem tego zagadnienia prawdopodobnie głęboko jak Ty. I pewnie odpaliło Cię to, że wrzuciłem filmik z GOOD TIMESA, ale co do samej idei to wydaje mi się, że się ze sobą zgadzamy. Zadajmy sobie kilka pytań:
1. Czy projekt CPK jest projektem dla
  • Odpowiedz
  • 0
wciąż będziesz udawał, że jesteś zainteresowany merytoryką? Nie jesteś.


@waro: A co mam pisać gościowi, któremu "szkoda strzępić ryja" ? Jak ci szkoda czasu, to nie marnuj mojego swoimi wysrywami i chwytami erystycznymi na poziomie dziecka z podstawówki.

Już kiedyś gadaliśmy prognozach IATA.


@waro: No i co z tego? To nie jest post kierowany do Ciebie, tylko do wszystkich.

. Dalej wygodnie sobie pomijasz ich inne prognozy dla Polski, tylko
  • Odpowiedz
  • 0
1. Czy projekt CPK jest projektem dla ogółu społeczeństwa i ogólnie rozwoju Państwa jest dobry czy zły?

Moja odpowiedź: JEST TO PROJEKT DOBRY


Zawsze popieram rozwój infrastruktury krajowej, więc założenia (budowa nowego lotniska i KDP) są dobre.

Ale sposób, w jaki jest to prowadzone ("udawane" KDP, oszukańcze harmonogramy) jest moim zdaniem zły i wymaga audytu.

2.Czy jest on częściowo promowany przez biura promocji: TAK (ale nie zmienia to faktu, że to dobry
  • Odpowiedz