Wpis z mikrobloga

Coraz więcej osób przyjeżdża do uk, będziecie pewnie poruszali się samochodem (czy tam kupicie po drugim miesiącu jakiegoś, lub będziecie zdawać prawko), warto się nauczyć dobrze jeździć na rondach wg prawa.
Ogólną zasadą w uk, jest to by się nie spieszyć i poczekać - nic się nie stanie, jak się rozejrzycie po znakach, czy też będziecie jechali wolniej, niż dozwolona prędkość na drodze. Zwykle ludzie są tu opieszali w wyprzedzaniu (silniki 1.0 bez turbo też robią swoje) i mało kto wykonu ten ryzykowny manewr. Wpuszczajcie innych jak tylko możecie, każdy się myli i dla każdego powinno się znaleźć miejsce na drodze.

Przejazd przez zwykłe rondo nie jest trudną sprawą, musimy pamiętać o kilku sprawach:
- ustępujemy ruchowi z prawej strony
- staramy się nie wjechać na rondo, jeśli nie ma możliwości kontynuacji jazdy
- nie możemy używać zewnętrznego pasa do jazdy w prawo! (co jest bardzo ważne do zanotowania, po prostu kiedyś #!$%@? was tir, który na pasie prawy będzie jechał prosto i nie zdąży wyhamować)
- wg przepisów, nie zjeżdżamy na zewnętrzny pas przed zjazdem z ronda
- w sprawie używania kierunkowskazów,jeździe po rondach bez oznaczeń poziomych, jeździe po rondach wielopasmowych, stosujemy zasadę zegarka
- stosujemy kierunkowskazy, przy zjeździe z ronda, i podczas kontynuowania jazdy pierwszym zjazdem, czy też w prawo (warto się nauczyć używania kierunkowskazów, poprawia to znacząco ruch -mimo, że rodowici mieszkańcy, często to olewają)

Czym jest zasada zegarka? (klik obrazek)
Jedna z najprostszych zasad, co do przejazdu po rondzie. Przy wjeździe zajmujemy odpowiedni pas i postępujemy wyobrażając sobie zegarek.
- jeśli droga w którą chcemy skręcić, znajduje się po godzinie 12 (chyba, że to główna droga prosto) wrzucamy prawy kierunkowskaz.
- jeśli korzystamy z pierwszego zjazdu, ustawiamy się po lewej stronie i wrzucamy lewy kierunkowskaz.
- jeśli jedziemy prosto, albo korzystamy z dalszego zjazdu przed godziną 12, stajemy normalnie
Obowiązkiem naszym jest, przepuścić wszystkich z prawej strony. Kiedy mamy wolne miejsce wystarczy jechać i pamiętać kiedy włącza się kierunkowskaz - po ominięciu zjazdu, który poprzedza nasz.
Tutaj obrazek ze wszystkimi sytuacjami + jedna dodatkowa. Prawo jasno wskazuje, że po skręcie w prawo, możemy zająć dowolny pas ruchu, tylko jeśli jeden pas służy do skręcania w prawo.
Tutaj na dużym rondzie, z kilkoma zjazdami (źródło)
Zjazd pierwszym zjazdem, drugim, trzecim(prosto), czwartym i piątym
Dodatkowy przykład narysowany by ja tutaj. To chyba najczęstszy rodzaj ronda z jakim się spotkałem.

Jeden pas do skrętu w lewo (żółty), dwa pasy do jazdy prosto z czego jeden z nich, z możliwością jazdy w prawo (czerwony i odpowiednio niebieski). Bardzo dobry przykład, dlaczego nie używamy zewnętrznego pasa do jazdy w prawo, tak jak nie zjeżdżamy na środek ronda jak i w drugą stronę. Warto podczas jazdy uważać i trzymać się wewnętrznej/zewnętrznej strony ronda.

Ronda turbinowe są prostymi rondami, używamy znaków i pamiętajmy, że zazwyczaj nie mamy opcji zawrócenia (tutejszego U-turn)

Mini ronda
Ronda, które zastępują zwykłe skrzyżowania, panują takie same zasady jak na innych rondach, zwykle jest droga główniejsza i poboczne, praktycznie nikt nie bawi się w szybkie wrzucanie kierunkowskazów przy jeździe prosto. Sygnalizujemy skręty i zjazdy tak samo jak na zwykłym rondzie, warto uważać przy zawracaniu, jest to trochę niebezpieczne.

Wielokrotne ronda (nie mam pojęcia jak to się nazywa po polsku :()- połączone dwa ronda, każde pełni rolę osobnego, ustępujemy pierwszeństwa jak na obrazku wg linii na drodze. Zdarzają się serie takich rond a największe #!$%@? rondo, które wymyślili to Magic Roundabout (taka ciekawostka)
Kodeks drogowy - ronda

Z innych ciekawostek, ważnych podczas jazdy:
- wyprzedzanie z lewej strony jest zakazane art 268
- w zasadzie wolno zmieniać pasy ruchu na każdym skrzyżowaniu (praktycznie brak ciągłej linii przed/podczas skrzyżowań jak i przed/na przejściach dla pieszych). Nie wolno więc wjeżdżać na skrzyżowanie w kształcie T, jeśli znajduje się przed nim jakiś pojazd, nawet na dalszym dla nas pasie ruchu.
- strzałki na światłach są zawsze bezkolizyjne, nikomu nie będziecie musieli ustępować pierwszeństwa. Jeśli nie ma zakazu zawracania = można zawracać na takim skrzyżowaniu, trzeba jednak uważać na osoby wjeżdżające (nie zawsze synchronizacja świateł przewiduje zawracanie)
- przejścia są podobne do tych w pl, jednak najważniejszą różnicą jest przejście zebra crossing - zbliżający/oczekujący piesi mają pierwszeństwo i trzeba go im ustąpić. Trzeba być przygotowanym, na zahamowanie nawet na przejściu (niezbyt patrzą w takich miejscach na samochody i wbiegają wszędzie)
- nie wolno pod żadnym pozorem zatrzymywać się na żółtej szachownicy, jeśli nie wiesz czy przejedziesz - poczekaj przed.
- nie ma znaku rozpoczynającego obszar zabudowany, zaczyna się on kiedy widzisz zabudowania+światła drogowe
- w uk możecie mieć 12punktów maksymalnie (6p jeśli macie prawko 2 lata i mniej), w większości przypadków można starać się o wykasowanie po 3 latach

Do tego dochodzi kilka przepisów na temat parkowania/ubezpieczenia pojazdu, opłat za samochód itd - warto naprawdę się tym zainteresować przed wyjazdem, zanim będziemy mieli rozmowę z policjantem :)


#sprawywuk #uk #anglia #szkocja #rondo #ronda
  • 23
@Wapniak: A ja dodam coś od siebie.
Jazda motocyklem.
Nie wrzucam nigdy kierunkowskazu w prawo, jak jade w prawo na rondzie to trzymam się blisko prawej strony i wrzucam kierunek w lewo przy wyjeździe.

Dlatego tak robie bo już miałem dwa razy heblowanie awaryne - auto na mnie pojechało bo kierowca (dwa razy dziadek) myślał że zawracam.
Jak widział kierunek to po prostu pojechał przed siebie. Dopóki nie mam koerunku to
@Wapniak:
Nie czytalem calosci bo mi sie nie chcialo ( ) ale zwrocilem uwage na wpis o zakazie wyprzedzania z lewej strony. Nie jest to do konca poprawne i zgodne z prawda. Po pierwsze nie ma zakazu tylko obowiazek wyprzedzania z prawej strony (mimo wszystko patrzac na angielskie prawo to robi roznice). A po drugie kiedy jedziemy dajmy na to 70mph na autostradzie prawilnie lewym pasem
Obowiązkiem naszym jest, przepuścić wszystkich z prawej strony


@Wapniak: a podstawa tego prawna tego? Chyba, ze chodzi o wjazd na rondo.

A i mam pytanie - sam ostatnio zacząłem jezdzić po UK - i nie do konca wiem jak te wszystkie ronda działają gdy dwie osoby się "przecinają" np. tutaj
http://i.imgur.com/ycB05Ii.png
zakładając, że z tej ulicy tam gdzie niebieski zjeżdża wjeżdzą ktos inny kto jedzie w swoje lewo - ten sam
Chyba, ze chodzi o wjazd na rondo.


@edgar_k: Tak wywnioskowałem, że mowa jest cały czas o rondzie.

i kto ma wtedy pierwszeństwo przy zjezdzie


@edgar_k: Z tego, co obserwuję jeżdżąc w UK, to biały samochód nie wjeżdża na rondo dopóki zielony nie minie jego zjazdu. Nigdy nie wiadomo, co takiemu odbije, a na prawidłowe używanie kierunkowskazów bym tutaj nie liczył :)

Ale również jestem ciekawy jak wygląda to od strony
@edgar_k: jeśli chodzi o białego i jeśli by on skręcał w lewo to musi poczekać aż zielony zjedzie z ronda - zielony może wybrać dowolny pas ruchu chyba że linie mówią inaczej (ciągła linia od środka ronda do zjazdu coś ala turbinowe) ale wtedy się nie stukną
@dob3k: liczyłem że ktoś kliknie w link obok i doczyta sobie :d
@the4dk: jak wyżej, nie możesz wjechać na rondo jeśli on chce zjechać, bo może wybrać dowolny pas ruchu, chyba że już z tego ronda zjeżdża, ale wtedy pytanie bez sensu.
@edgar_k: punkt 185:

give priority to traffic approaching from your right, unless directed otherwise by signs, road markings or traffic lights

check whether road markings allow you to enter the roundabout without giving way. If so, proceed, but still look to the right before joining

watch out for all other road users already on the roundabout; be aware they may not be signalling correctly or at all

look forward before moving
@Wapniak: Tylko tutaj dochodzimy do sytuacji takiej, że nigdy do końca nie będziemy wiedzieć, czy zielony chce zjechać - kto widział jak Anglicy używają kierunkowskazów, to wie o czym mówię. A że ci na rondzie mają pierwszeństwo, to chyba wychodzi na to, że zawsze biały musi poczekać aż zielony przejedzie.

Bo co jeśli zielony nie sygnalizuje zjazdu, a jedzie wewnętrznym pasem? Niby biały się zmieści. Ale jeśli zielony tylko "zapomniał" włączyć
jeśli chodzi o białego i jeśli by on skręcał w lewo to musi poczekać aż zielony zjedzie z ronda - zielony może wybrać dowolny pas ruchu chyba że linie mówią inaczej (ciągła linia od środka ronda do zjazdu coś ala turbinowe) ale wtedy się nie stukną


@Wapniak: hej, dzięki za podstawe.
Natomiast jakos nie widze tego w cytowanym fragmencie, to by znaczyło, że między zjazdami może być max 1 samochód..
@the4dk: i tak też tutaj robią, po prostu czekają aż nie zjedziesz z ronda/nie pojedziesz dalej
@edgar_k: nie musi, ale nie wiadomo w 100% czy dobrze używa kierunków i czy na pewno chce zjechać - zawsze warto poczekać i jechać wolno