Wpis z mikrobloga

Coraz więcej osób przyjeżdża do uk, będziecie pewnie poruszali się samochodem (czy tam kupicie po drugim miesiącu jakiegoś, lub będziecie zdawać prawko), warto się nauczyć dobrze jeździć na rondach wg prawa.
Ogólną zasadą w uk, jest to by się nie spieszyć i poczekać - nic się nie stanie, jak się rozejrzycie po znakach, czy też będziecie jechali wolniej, niż dozwolona prędkość na drodze. Zwykle ludzie są tu opieszali w wyprzedzaniu (silniki 1.0 bez turbo też robią swoje) i mało kto wykonu ten ryzykowny manewr. Wpuszczajcie innych jak tylko możecie, każdy się myli i dla każdego powinno się znaleźć miejsce na drodze.

Przejazd przez zwykłe rondo nie jest trudną sprawą, musimy pamiętać o kilku sprawach:
- ustępujemy ruchowi z prawej strony
- staramy się nie wjechać na rondo, jeśli nie ma możliwości kontynuacji jazdy
- nie możemy używać zewnętrznego pasa do jazdy w prawo! (co jest bardzo ważne do zanotowania, po prostu kiedyś #!$%@? was tir, który na pasie prawy będzie jechał prosto i nie zdąży wyhamować)
- wg przepisów, nie zjeżdżamy na zewnętrzny pas przed zjazdem z ronda
- w sprawie używania kierunkowskazów,jeździe po rondach bez oznaczeń poziomych, jeździe po rondach wielopasmowych, stosujemy zasadę zegarka
- stosujemy kierunkowskazy, przy zjeździe z ronda, i podczas kontynuowania jazdy pierwszym zjazdem, czy też w prawo (warto się nauczyć używania kierunkowskazów, poprawia to znacząco ruch -mimo, że rodowici mieszkańcy, często to olewają)

Czym jest zasada zegarka? (klik obrazek)
Jedna z najprostszych zasad, co do przejazdu po rondzie. Przy wjeździe zajmujemy odpowiedni pas i postępujemy wyobrażając sobie zegarek.
- jeśli droga w którą chcemy skręcić, znajduje się po godzinie 12 (chyba, że to główna droga prosto) wrzucamy prawy kierunkowskaz.
- jeśli korzystamy z pierwszego zjazdu, ustawiamy się po lewej stronie i wrzucamy lewy kierunkowskaz.
- jeśli jedziemy prosto, albo korzystamy z dalszego zjazdu przed godziną 12, stajemy normalnie
Obowiązkiem naszym jest, przepuścić wszystkich z prawej strony. Kiedy mamy wolne miejsce wystarczy jechać i pamiętać kiedy włącza się kierunkowskaz - po ominięciu zjazdu, który poprzedza nasz.
Tutaj obrazek ze wszystkimi sytuacjami + jedna dodatkowa. Prawo jasno wskazuje, że po skręcie w prawo, możemy zająć dowolny pas ruchu, tylko jeśli jeden pas służy do skręcania w prawo.
Tutaj na dużym rondzie, z kilkoma zjazdami (źródło)
Zjazd pierwszym zjazdem, drugim, trzecim(prosto), czwartym i piątym
Dodatkowy przykład narysowany by ja tutaj. To chyba najczęstszy rodzaj ronda z jakim się spotkałem.

Jeden pas do skrętu w lewo (żółty), dwa pasy do jazdy prosto z czego jeden z nich, z możliwością jazdy w prawo (czerwony i odpowiednio niebieski). Bardzo dobry przykład, dlaczego nie używamy zewnętrznego pasa do jazdy w prawo, tak jak nie zjeżdżamy na środek ronda jak i w drugą stronę. Warto podczas jazdy uważać i trzymać się wewnętrznej/zewnętrznej strony ronda.

Ronda turbinowe są prostymi rondami, używamy znaków i pamiętajmy, że zazwyczaj nie mamy opcji zawrócenia (tutejszego U-turn)

Mini ronda
Ronda, które zastępują zwykłe skrzyżowania, panują takie same zasady jak na innych rondach, zwykle jest droga główniejsza i poboczne, praktycznie nikt nie bawi się w szybkie wrzucanie kierunkowskazów przy jeździe prosto. Sygnalizujemy skręty i zjazdy tak samo jak na zwykłym rondzie, warto uważać przy zawracaniu, jest to trochę niebezpieczne.

Wielokrotne ronda (nie mam pojęcia jak to się nazywa po polsku :()- połączone dwa ronda, każde pełni rolę osobnego, ustępujemy pierwszeństwa jak na obrazku wg linii na drodze. Zdarzają się serie takich rond a największe #!$%@? rondo, które wymyślili to Magic Roundabout (taka ciekawostka)
Kodeks drogowy - ronda

Z innych ciekawostek, ważnych podczas jazdy:
- wyprzedzanie z lewej strony jest zakazane art 268
- w zasadzie wolno zmieniać pasy ruchu na każdym skrzyżowaniu (praktycznie brak ciągłej linii przed/podczas skrzyżowań jak i przed/na przejściach dla pieszych). Nie wolno więc wjeżdżać na skrzyżowanie w kształcie T, jeśli znajduje się przed nim jakiś pojazd, nawet na dalszym dla nas pasie ruchu.
- strzałki na światłach są zawsze bezkolizyjne, nikomu nie będziecie musieli ustępować pierwszeństwa. Jeśli nie ma zakazu zawracania = można zawracać na takim skrzyżowaniu, trzeba jednak uważać na osoby wjeżdżające (nie zawsze synchronizacja świateł przewiduje zawracanie)
- przejścia są podobne do tych w pl, jednak najważniejszą różnicą jest przejście zebra crossing - zbliżający/oczekujący piesi mają pierwszeństwo i trzeba go im ustąpić. Trzeba być przygotowanym, na zahamowanie nawet na przejściu (niezbyt patrzą w takich miejscach na samochody i wbiegają wszędzie)
- nie wolno pod żadnym pozorem zatrzymywać się na żółtej szachownicy, jeśli nie wiesz czy przejedziesz - poczekaj przed.
- nie ma znaku rozpoczynającego obszar zabudowany, zaczyna się on kiedy widzisz zabudowania+światła drogowe
- w uk możecie mieć 12punktów maksymalnie (6p jeśli macie prawko 2 lata i mniej), w większości przypadków można starać się o wykasowanie po 3 latach

Do tego dochodzi kilka przepisów na temat parkowania/ubezpieczenia pojazdu, opłat za samochód itd - warto naprawdę się tym zainteresować przed wyjazdem, zanim będziemy mieli rozmowę z policjantem :)


#sprawywuk #uk #anglia #szkocja #rondo #ronda
  • 23
A jak wygląda sprawa używanie własnego samochodu z pl w uk? Podobno nie wolno powyżej 6 miesięcy.


@ElCidX: jesli jestes rezydentem, to wg. prawa wcale nie wolno. Jak nie, to do 3 miesięcy z tego co wiem
@ElCidX: @edgar_k: tu sprawa dosyć "prosta", rezydent uk nie może jeździć pojazdem, który nie jest zarejestrowany w uk. Tylko turyści mogą jeździć do 6msc swoim samochodem. Jeśli przyjeżdżasz takim pojazdem masz 14 dni na dokonanie rejestracji.
W niektórych miejscach policjach bardzo trzepie ludzi, jeśli staracie się o NIN = planujecie żyć tutaj, więc nie możecie jeździć polskim autem. Więcej tutaj:
http://www.gov.uk/importing-vehicles-into-the-uk/temporary-imports