Wpis z mikrobloga

Hej, proszę o podpowiedzi czy o czymś nie zapomniałem. Mam nowe 20-miesięczne auto. Generalnie głównie to wymieniam w nim olej i filtr oleju (co 7500 - 8500 km lub co pół roku zależy co pierwsze). Auto to benzyna (zagazowana) z wtryskiem pośrednim i bez turbiny, a konkretnie to Fabia Kombi 1.0 MPI 60 KM 2022.

Oprócz oleju są też inne obiekty, którymi trzeba się zająć. Tak więc, co 30 000 km lub co rok zależy co pierwsze (zwykle pierwszy interwał kilometrowy, interwał czasowy pro forma dodaję) wymieniam:
- świece
- filtr powietrza z przeczyszczenie komory filtra powietrza
- filtra kabinowy + full serwis klimatyzacji

Obecnie po 20 miesiącach przekroczyłem 60 000 km i pora na nieco większy serwis (co 60k km lub co 2 lata). Zawiera się w nim to samo co 30 000 km plus:
- wymiana hamulców (tarcze i klocki) przód
- dokładne czyszczenie hamulców (bębny) tył
- wymiana płynu hamulcowego
- regulacja ręcznego
- wymiana płynu chłodniczego wraz z dokładnym przepłukaniem obiegu chłodniczego
- skrzynia biegów: wymiana oleju przekładniowego wraz z przepłukaniem + regulacja linek, wybieraków
- czyszczenie przepustnicy
- czyszczenie kolektora dolotowego
- czyszczenie EGR
- czyszczenie odmy


Dla pełniejszego obrazu dodam, że w większych interwałach planuję następująco:
# Co 90 000 km lub 3 lata - to co 30 000 km plus:
- wymiana poduszek silnika
- wymiana amortyzatorów i sprężyny
- wymiana wycieraczek
- wymiana filtra paliwa
- wodorowanie silnika

# Co 120 000 km lub 4 lat - to co 30 000 plus co 60 000 km (oprócz czyszczenia bębnów) plus:
- wymiana hamulców tył (bębny)
- wymiana tłumików
- wymiana gum w zawieszeniu (np. gum stabilizatora, itp.)
- wymiana hydropopychaczy
- sprawdzenie stanu zaworów*1
- wymiana paska klinowego

# Co 180 000 km lub 6 lat - to co 30 000, co 60 000, co 90 000 km plus
- wymiana akumulatora
- regeneracja alternatora*2
- wymiana uszczelki pod głowicą
- wymiana termostatu

- wymiana całości rozrządu*3
- pompy wody*3

*1) później sprawdzanie co 75 000 km lub 2.5 roku, *2) później regeneracja co 120 000 km lub 4 lata, *3) później co 150 000 km lub 5 lat

No ale skupmy się na serwisie tym co 60 000 km na który właśnie mam zamiar umówić się na dniach. Coś dodać?

#motoryzacja #samochody #warsztat #mechanika #mechanikasamochodowa #kiciochpyta
Adamfabiarz - Hej, proszę o podpowiedzi czy o czymś nie zapomniałem. Mam nowe 20-mies...

źródło: 20220527_055532

Pobierz
  • 209
@G06DbT: Nie inaczej. Businessman. A co do pytania, to zamierzam dać do badania, ale niestety badanie wszystkiego nie pokaże, np. zanagarowania pierścieni, więc biorę margines błędu na to. Ale owszem, póki co, m.in. posiłkuję się też badaniami innych osób mają podobne auta / oleje / styl jazdy, itp.

@trololo55 ( ͡º ͜ʖ͡º)
@G06DbT: Tak się składa, że wkrótce biorę w leasing inny pojazd. Ciężarówkę.
A dzięki Fabii mogłem poszerzyć swoje horyzonty, a także zwielokrotnić swoje zarobki. Tak jak wcześniej jechać poprzednim autem strach było jechać dalej jak 200 - 250 km od domu (o komforcie a raczej jego braku nie wspominając), tak teraz bez żadnego pocenia potrafię sobie na strzała pojechać gdzieś i z 1000 km.
@Adamfabiarz zużycie poniżej wartości granicznej może przyczyniać się do szybszego falowania lub pękania tarczy, a nie do jakości hamowania. Dużo wieksze znaczenie w tej kwestii ma chociażby jakość klocków (a oryginały nie są wcale najlepsze, aftermarketowe sintetowe robią o wiele lepszą robotę).
Ogólnie wychodzę z podobnego założenia co Ty, ale w tej kwestii mocno przesadzasz. Zwłaszcza, że skoro więcej dały by Ci tarcze z tyłu, a nie grubsze tarcze z przodu
@Adamfabiarz: ziomek, 60kkm to prawie nowe auto, hamulce owszem warto przejrzeć, ale nie sądzę by wymagały interwencji oprócz klocków (szczęki na bank są grube), ale reszta? Po co płukać skrzynie manualna z takim przebiegiem? Wymiana oleju wystarczy. Regulacja linek? Po co ruszać skoro chodzi idealnie? Zaraz Ci się coś #!$%@?. Ruszanie przepustnicy, kolektora i EGR to już w ogóle absurd, możesz jedynie narobić sobie tym problemów. Naprawdę wymiana części na zapas
@Xargo1: No ja właśnie zamówiłem tarcze i klocki firmy ATE. Nie wykluczam kiedyś tarcz z tyłu, ale póki co przyzwyczaiłem się do bębnów z tyłu. Żadne falowanie, żadne bicie kierownic, lubię mieć i czuć kontrolę, a nie że coś mi będzie bić, falować ^^

@kompek 16.6 sek do setki. Ale to było przed montażem dużej butli z gazem. Jadąc sam bez pasażerów i większych bagaży, ale z pełnymi zbiornikami paliwa jest
@Adamfabiarz przecież ten motor ci i tak zaraz ducha wyzionie. 1.0 w kombi. Powodzenia. Jak zrobisz tym 150k to będzie sukces. I tak sukces, że nie wpakowali tam 2 turbin, wtedy to nie wiem czy bys te 60k zrobił ( ͡º ͜ʖ͡º) ale powiedzmy, że ci to auto przeżyje i ja(jak każdy tutaj) pytam się po #!$%@??

Klocki jak ci zapiszczy czujnik (pewnie taki masz)
Zawiecha? Poczujesz
@Adamfabiarz Z jednej strony trzeba trochę się znać i umieć przeczytać instrukcję obsługi. W moim czternastoletnim wozidełku przy normalnej eksploatacji czyli głównie jazda po mieście producent zaleca wymianę świec irydowych po 120K km, a płynu chłodzenia FL22 192K km lub 10 lat. Hamulce z przodu wymieniałem koło 100K km, ale to zależy od stylu jazdy. Ręcznego nigdy nie regulowałem, wystarczy częściej używać, bo linki korodują, a w bębnach jest samoregulacja. Uczyłem się
@Adamfabiarz widzę, że i tak Cię nie przekonam. Ja mimo wszystko najlepiej wspominam oryginalne tarcze - starczyły na 180 tys. km. Później wymieniałem na zimmermany, a następnie na ATE i obie złapały falowanie po 5 - 7 tys. km. Jak dla mnie to właśnie pchasz się w kłopoty.
@mariusz_and: Dziękuję. Raz do roku profilaktycznie jestem u psychologa, mówię jak na spowiedzi, i nie, niepotrzebna terapia.

@zielony_goblin To auto bez generalnego remontu silnika spokojnie zrobi 400k - 500k km, jak nie więcej. A po remoncie kolejne setki tys. km może zrobić.

Czyszczenie przepustnicy? No spoko, a są objawy czy profilaktyczne?
Czyszczenie dolotu j/w
Egr/odma j/w

Profilaktycznie

@zielony_goblin Wycieraczki zmieniaj co rok, albo co pół roku jak Cię stać.
Nie trzeba,
@Adamfabiarz: widzę również, że na darmo mój wysiłek, ale dobra. Biegi okej, niech mechanik zajrzy i oceni. Hamulce masz rację, sprawdź dokładnie zawieszenie przy okazji, ale nadal nie rozumiem EGR i kolektora przy takim przebiegu. To nie jest diesel, ani nawet bezpośredni wtrysk, tam nawet po 15 latach nie będzie tragedii. Gwarantuje, że masz tam czysto, ale jak tam sobie chcesz. Ja na Twoim miejscu mając zaufanego mechanika tak jak mówisz