Wpis z mikrobloga

disclaimer: nie ma TL;DR, nie ma też obowiązku czytania tej ściany tekstu. ;]

Wróciłem z Kielc, więc obiecane streszczenie prezentacji z KielceCom Design, pt. "Kafelki to i ja umiem narysować. Czy graficy stali się zbędni?"

Prezentacja spreparowana w PDF tutaj: http://ge.tt/2M0cfkM1/v/0

slajd 3 i 4

całość prezentacji i przemyśleń z nią związanych sprowadzała się do zachęcenia ludzi do przeczytania tych dwóch dokumentów i jednej strony internetowej

slajd 5

tutaj trzy przykładowe wycinki z UX Guidelines dla Windows 8, który pokazują, że ten system nie wziął się znikąd, a wręcz był poparty wieloma latami analizy zachowań użytkowników Windowsów oraz badaniami najróżniejszych interfejsów dotykowych

slajd 7

pytanie z tematu i odpowiadam na nie: tak. grafik staje się czymś zbędnym. "koleś od photoshopa" to już nie elitarny zawód, a coraz częściej ktoś, kto bezmyślnie odtwarza popularne schematy, kto zaspokaja potrzeby rynkowe podmiotów, które nie potrzebują kogoś, kto myśli. tym kimś, kto w projekcie myśli, ma być projektant (słowo "designer" w Polsce tak się zdewaluowało, że boję się go używać w tym kontekście) - dla takich ludzi jest przyszłość.

slajd 8

to żywy dowód na to, że graficy przestają być potrzebni - w wąskim zakresie przeżyją np. ilustratorzy, ale to trochę inna bajka - nie interfejsy. Modern UI wprowadził dość sztywne wytyczne/sugestie i wystarczy ich nie spieprzyć, żeby otrzymać względnie estetyczny interfejs. grafik jest do tego niepotrzebny. żeby jednak zacząć z tym (i innymi) interfejsami flirtować, trzeba myśleć, trzeba się rozwijać, trzeba być projektantem (nie wykluczam tutaj, że takim projektantem może być programista czy nawet dekarz - cisnąłem w prezentacji na przeczytanie tych dokumentów i przejrzenie tej strony internetowej ze względu na to, że samo po sobie widzę, iż nie mam pojęcia, w ilu jeszcze dziedzinach mogą się przydać wnioski zawarte w tych tekstach; niemal codziennie dowiaduję się o nowych zastosowaniach)

slajd 9 - 18

krótki case z tego, jak można się było nachapać i spieprzyc interfejs. jeśli ktoś pamięta tę nieszczęsną appkę (już jest wycofana), to teraz może się #!$%@?ć jeszcze bardziej. to był podstawowy szablon + zmiana dwóch kolorów i kod, który zasysał rss z jednego źródła tekst + obrazek. czasami na pokazach robimy klona tej appki - z pracami programistycznymi to jest do zrobienia w 10-15 minut na luzie.

slajd 19 - 24

wybadanie, kto na sali kojarzy podane skrótowce

slajd 25

w tej częsci prezentacji skupiłem się na pokazaniu, czym CX/SD jest i jak zaczyna wyglądać obecnie oraz jakie widzę perspektywy na przyszłość. projektowanie zaczyna być szerokim uwzględnianiem kontekstu. oczywiście obecnie największy hype jest na beacony i bluetooth low energy, ale CX/SD to było także np. wprowadzenie Wi-Fi w kawiarniach Starbucks, kiedy zauważyli, że ludzie zaczęli tam sobie stwarzać atmosferę do pracy i spotkań biznesowych. jeśli chcecie poczytać o tym, jak to działa na przykładzie pojedynczego produktu i uwzględnianie, jako kontekstu, jego zastosowania - polecam case liftingu Volvo XC90 kierowanego przez zespół kobiet (m.in. pogłębiono te "dołki" pod klamki z uwagi na dłuższe paznokcie, ułatwiono wsiadanie do samochodu w spódnicy itp. itd. - wnioski z tego projektu potem zastosowano także w projektach S60 i XC60)

slajd 28-29

Adam kilka tygodni temu poruszył na fejsie temat CX i to zainspirowało mnie to skierowania prezentacji w te rejony. Obecnie zajmuje się produkcją beaconów własnego projektu, które jako jedne z niewielu odwróciło model dystrybucji - ifinity nie tyle sprzedaje urządzenia, co zapewnia infrastrukturę dla usług opartych na beacony. np. w Warszawie chcą rozrzucić ok. 20 000 beaconów, jeśli dobrze pamiętam i komunikować się nimi np. z niepełnosprawnymi (jest w tym olbrzmi potencjał w zakresie accessibility np. przy projektowaniu komunikacji otoczenia z osobami niewidomymi)

slajd 30

poniżej dwie względnie popularne obecnie technologie bezprzewodowej komunikacji, powyżej: dwa projekty wykorzystujące je (konkretnie oba wykorzystują Bluetooth Low Energy): po lewej beacon Estimote, po prawej zegarek, który ma szansę pojawić się w tym roku na rynku. Oba produkty są polskie, natomiast na temat drugiego niewiele mogę publicznie napisać jeszcze.

slajd 31+

odszedłem mocno od samego Modern UI, ale już do tego wracam. tutaj skupiam się na zarysowaniu tego, czym to w istocie jest. bo zanim user na samym końcu pomyśli "o, kafelki", to na samym początku było to stworzone jako wspólny język projektowania dla ekosystemu Microsoft - najbardziej zauważalny jest w czterech wymienionych platformach. tylko gdzie tu jest CX? na kolejnych slajdach przedstawię dwa hipotetyczne scenariusze CX-owe, których powstanie mocno przewiduję

slajd 39 - 45

pierwszy scenariusz to zagospodarowanie segmentu biznesowego, w którym MS czuje się jak ryba w wodzie (to są główni płacący klienci MS-u). Po lewej widzicie Lumię 2520, która póki co jest bezużyteczna, ale w przyszłości taki tablet może być ciekawym centrum firmy nie związanej z IT (a być może w niektórych przypadkach także związanej). Wyobraźcie sobie, że na Modern UI powstaje kilku kluczowych dla MiŚiów aplikacji: jakieś fakturowanie, prosta księgowość lub komunikacja z jakimś istniejącym systemem, zarządzanie projektami i pracownikami. Do tego synchro z usługami MS skrojonymi pod potrzeby biznesowe - i pierdyliard PC-tów w firmie przestaje być koniecznością; wyobraźcie sobie np. taką sieć przestawicieli handlowych. każdy ma swoją Lumię, a całość jest sterowana z jednego tabletu - magia, ale wykonalna w kolejnych 2-3 latach. Że zleciłeś zrobienie filmiku, a zleceniobiorca mówi Ci, że jego wyrenderowanie potrwa dwa tygodnie? Zetnij koszty, poproś o plik źródłowy, wynajmij na chwilę odpowienie maszyny na Azure i będziesz mieć gotowy film niemal od ręki.

slajd 46 - 48

to drugi scenariusz, konsumenci, dla zwykłej rodziny bez żadnej zajawki komputerami. jeśli przyjrzycie się ewolucji Xboxa, to on coraz odważniej przestaje się pozycjonować jako konsola do gier, a coraz bardziej ciąży w kierunku jakiegoś domowego centrum rozrywki. nie potrzeba już padów, by na nim grać; stawiam wręcz tezę, że za jakiś czas niezależnie od tego, czy kupisz grę na Windows Phone, Windows czy na Xbox, odpalisz ją wszędzie. będzie to doskonałe umotywowanie nawet dla gier premium kosztujących 100+ zł. kupisz ją na Lumii, wracając z pracy, a odpalisz już na Xboxie, jak biały człowiek. do tego oczywiście szereg usług MS, tym razem skrojonych konsumencko (np. Office w wersji Online wystarczy dla większości zastosowań)

slajd 49

pitu pitu o nadchodzących dużych zmianach w update'ach obu systemów

slajd 50

kolejny kamyczek do CX-owej opowieści - share contract jest już obecny (od początku Windows 8), ale wykorzystywany bardzo słabo (deweloperzy nie mają wyobraźni jak appki mogłyby się komunikować ze sobą wewnątrz systemu - bo to nie jest takie klasyczne API, które w webie przyjęło się względnie dobrze), a universal app jest wdrażany coraz silniej. jeśli ktoś z Was projektował appkę pod windows 8 to jednym z wymaganych widoków jest tzw. snap view - aplikacja w wąskim (chyba na 320px) pasku, możliwa do przypięcia z boku ekranu - docelowo tak samo ma to wyglądać na telefonach, bez jednej zmiany linijki kodu - oczywiście z pełną synchronizacją i otwarciem na share contract (czyt. aplikacja na telefonie będzie mogła porozumieć się z aplikacją na xboxie lub windowsie) - do tego jednak jeszcze trochę czasu minie.

slajd 51

tutaj pokazuję różne grupy projektowe lub projekty MS-u, które są robione jako dema, pokazujące, że stworzono coś, co działa - po czym zostawiane, czekające na czasy, w których będzie można je wykorzystać. dobrym przykładem jest tu HealthVault - storage do analityki danych medycznych, który aż się prosi do szerszego wykorzystania. jak zobaczycie sobie na obsługiwane dedykowane urządzenia, przywita was oddział geriatryczny: dwie wagi i seria glukomierzy oraz ciśnieniomierzy. totalnie niezagospodarowany i bardzo przyszłościowy segment rynku.

slajd 52

zalety Modern UI/W/WP

slajd 53

zaleta i jednocześnie największa wada.

- słabo, że certyfikacja sprawdza bzdurki takie jak np. wyrażenie zgody na lokalizację koniecznie w popupie;

- bardzo dobrze, że jest testowana wydajność aplikacji i jeśli na jakimś budżetowym telefonie aplikacja się nie odpali, to jej po prostu nie zobaczycie w storze;

- BARDZO źle, że nie istnieje żadna certyfikacja jakościowa - w ten sposób pompuje się numerki, ale dobrze zaprojektowanych (a nie wyglądających, jakby ktoś na nie narzygał) aplikacji jest niewiele. klasyczny przykład: porównajcie dowolną polską appkę-biblię na WP z aplikacją ESV Bible - inny świat. to jest do zmiany, ale w dłuższej perspektywie i trzeba będzie wywrzeć na MS ciśnienie od zewnątrz (wewnątrz jest już na to podatny grunt) - to jest wykonalne i w interesie wszystkich. :)

slajd 54

tutaj trochę ujadania na flat design i zachłyśnięcie się nim. na złe jego wykorzystanie i jego wady np. na iOS-ie: system, który słynął z cudownych, pełnych indywidualizmu aplikacji po premierze iOS7 powoli sprawia, że deweloperzy i graficy dążą do jakiejś bardzo mdłej unifikacji - aplikacje tracą swój charakter, zaczynają wyglądać bardzo podobnie, a czasami wręcz tak samo.

slajd 55

główne elementy komunikacji w Modern UI - tutaj trochę opowiadałem znów o tym, dlaczego warto o tym przeczytać, niezależnie od branży, np. może jak poczytasz o typografii czy komunikacji kolorem to przemyślisz szyld swojego sklepu itp. - trzeba myśleć bardzo szeroko i sprawdzać, do czego informacje mogą się przydać w moim codziennym życiu.

slajd 56

ciekawostka o tym, skąd się wziął najmniejszy zalecany rozmiar elementu klikalnego (tj. element lub placeholder o wymiarach 9x9mm - zwróćcie uwagę, że odchodzi się tu od podawania wymiarów w pikselach czy wartościach dpi, bo to przestaje mieć znaczenie - interfejsy przyszłości będą musiały być projektowane wektorowo, uwzględniając charakterystykę człowieka, a nie urządzenia, która sobie kupił)

slajd 57

tu trochę o jednym z postów na UXMatters, gdzie opublikowano badania o tym, jak ludzie trzymają swoje telefony (ciekawostka: na świecie jest jakieś 11% mańkutów, a telefony lewą ręką obsługuje... 33% ludzi :). polecam poczytać, bo sam byłem święcie przekonany np. o tym, że znacznie więcej ludzi obsługuje telefony jedną ręką, niż jest w w rzeczywistości.

slajd 58

przykład zastosowania wniosków z flata czy Modern UI, który nie musi być appką na Windowsa/WP. nikt nie zmusza do projektowania w tym stylu, ale, ponownie, warto zrozumieć podstawy badawcze tego interfejsu i przynajmniej z części skorzystać we własnych projektach. nie oznacza to, że flat będzie królował - uważam, że w tym roku się przeje i powróci skeomorfizm, ale w zupełnie innym stylu - interfejsy zyskają fizykę, będą komunikować się z użytkownikiem ruchem w stopniu jeszcze większym niż WP (jest osobny rozdział o ruchu interfejsu w WP i tym, co i jak nim komunikować :)), a schematy zastąpią wysokiej jakości zdjęcia produktowe lub wręcz rendery (wczoraj właśnie odglądałem taki interfejs)

slajd 59 - 64

śmieszki z organizatorów :>

slajd 65-66

jeden z głównych argumentów za tym, dlaczego projektować na ekosystem Microsoftu.

zgodnie z życzeniem wołam: @Rebellion @fistasheq

#bojowkawindowsphone #microsoft #nokia #lumia #windows #windows8 #windowsphone #xbox360 #xbox #xboxone #spamtagami #wincyjtagowniepamietam
m.....i - disclaimer: nie ma TL;DR, nie ma też obowiązku czytania tej ściany tekstu. ...

źródło: comment_XItGQVGasDCjk54ORvVuL1xxZ11umiFZ.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
@michalkosecki: Przeczytałem prezentację - bardzo ciekawa, winszuję. Z drugiej strony Twój placechallenge.com jest przykładem na to, że ten profesjonalny designer jednak by się przydał. Jest po prostu brzydko.

Perspektywa "grafika" się zmienia. Mniejsze znaczenie ma ogarnianie wszystkich filtrów photoshopa, a większe dobry gust i smak, wyczucie proporcji i trendów. Nawet stosując się do grida, wytycznych i każdego punktu z HIGa można spłodzić potwora, bo zabraknie UX (gdzie visual wliczam do UX).
  • Odpowiedz