Wpis z mikrobloga

Czy przypowieść o synu marnotrawnym kończy się sprawiedliwie? A może jest zakończona wyborem mniejszego zła jeżeli takie wogóle istnieje? Pomijając nasze poglądy religijne - każdy zna tą historię. Syn prosi ojca o swoją część majątku po czym opuszcza dom. Po przepuszczeniu całości, musi podjąć się ciężkiej i w mniemaniu ówczesnych - upadlającej pracy. Kiedy ma już dość, wraca do ojca licząc na łatwiejsze życie jako jego sługa. Ojciec w przypływie miłości do syna, wybacza mu winy i daje mu wszystko co miał wcześniej. Jego drugi syn który był z nim cały czas - ma o to żal. Nie wiemy czy zmniejszony majątek został podzielony ponownie kosztem drugiego brata ale chodzi mi o różnice która sprawia że niektóre kraje się rozwijają a inne mają problemy gospodarcze. Personifikacja sprawiedliwości jak i jej definicja - w zależności od postępku karze lub nagradza. Nieprzypadkowo ma w ręku wagę a oczy przewiązane. Sprawiedliwość słyszy świadectwa. Nadaje im wagę zgodną z obowiązującym prawem i układa po przeciwnych stronach. Nie mają znaczenia uczucia a fakty będące podłożem filozofii stoików a tym samym niejako myśli rzymskiej. Jeżeli coś zostało potwierdzone - nie można cofnąć decyzji. Jeżeli majątek został podzielony - nie może zostać podzielony ponownie bez zgody właściciela. Nieważne jakie są okoliczności - prawo nie działa wstecz. Czy ojciec miał prawo zabierać od pracowitego syna aby dać marnotrawnemu bo "czuł" że to dobry wybór? W identyczny sposób działa ekonomia republik bananowych. Jeżeli ktoś chce albo czuje - nie mają znaczenia zapisy prawne. Jak w takiej sytuacji opłaca się inwestować w swoją przyszłość jeżeli obie osoby które miały taki sam start i możliwości - mają takie same efekty końcowe. Mimo przeciwstawnych wyborów i ich rezultatów. Jeden rozpuścił majątek na zabawach, drugi go pomnażał ciężką pracą. Nie piszę że ojciec powinien wygnać syna marnotrawnego ale przede wszystkim skonsultować się z drugim bratem i zostawić mu decyzję czy i na jakiej zasadzie chce pomóc bratu. Jeżeli majątek został podzielony - nie można cofnąć decyzji z powodu uczuć. Skąd pewność że historia się nie powtórzy. Społeczeństwa które są bogate charakteryzuje przede wszystkim twarde prawo. Takie same dla wszystkich. Słabe kraje charakteryzuje kradzież decyzji i bogactwa. Traktowanie obywateli jak ojciec potraktował pracowitego syna - dziecko za które podejmuje się decyzję dla osiągnięcia własnych korzyści. W tym przypadku pojednania z synem. Jakie są wasze opinie na ten temat? Szacunek do każdej pracy to temat na inny wpis. Oznaczyłem osoby które mnie wcześniej plusowały, jeżeli nie chcesz być więcej wołany do moich rozmyślań mających być zaczątkiem rozmowy na ten temat - nie plusuj tego wpisu. Analogicznie - osoby które chcą być wołane - wystarczy że zaplusujecie. Celowo nie daje żadnego tagu żeby nie spamować niezainteresowanych.

@Paula_pi @dr_papieros @mmib @podjad3k @Sinti @Ignorancja @m00n @korkorek @access_denied @LadniePieknie @Dolanthesniffer @iredbox @aka-mikado @AnonimowyAntoni @Joneleth @samjesteszajety @zbyszek_opryszek @salsecon @chuckmls @Laska1929 @Belobog @pawel89dol @Ja_to_jednak_jestem @jednozgloskowiec @Oizys @short_bob @pablosik @Merdarion_PL @infektius @matka_boska_w_klapie @NTSW @Issac @matowc1991 @shitty_support @clusterbomb @marshyparshy @Supa_skillz_boy @iamsled @Aschalin @Brisign @zarowka12 @notanumber @Dr_Killjoy @Amelinowy @wisadr @DragovEU @OposMagnum @Kamala @rzuf22 @niunix @Bushido90 @ravau @Lorax @walter21 @leesiuu @cup12552 @TynKus @robson7 @zgroza199 @Shaunee @nocnica @Knox_ @Siemien @Wheatlay @virgola @Eternal_Hunter @klinik96 @Grubyzaur @miecz_pultorarenczny @magliarosa @Post_Scriptum @simun @zlowrogitur @kopo @krave @Roomeek @Tomus1990 @Dekorum @wesoly_duszek @mlecznyadasko @Ragnal @anonin @Amishia @MarkosGalkos @AGRESYWNA_KREMUWKA @benio616 @Anteuke @aleks0814 @afarewelltoarms @ZegnajPrzyjacielu @siepan @Qarandasz @0nly @pan_Dzik @Zdzisiu1 @pannafoster @SynStolarza @Twixy @Panoxar @SharpPython @BaKaZa @Biszkop-T @LongWayHome @HyperXBang @Marynasz @xmajami @Mr_Swistak @qcrimson @LouisBeton @CytrynowaKobieta @Fajna_julia @The-Unforgiven @nowekonto6 @Jaqbasd- @Aroneu @derylio1 @kuhhhwaaa_spock @TotalDisaster @snickersfgh @awdstw24 @Next_Level_Pepega32321 @chianski @turlajwroty @Piuqan @Pixon_2 @paczek_zsmalcem @Vunshi @MateuszWajchePrzeloz @Mnbvcxzp @ezoT @pavlovs_dog @huudyy @Jaqen_Hghar @d3x90 @smutna_rzodkiewka @pani_kam @gfhg @RobertoBaggio @printf @krakataw @mirek_86 @blumaru @TouchMyTralala @William_Lawson @Szymeonee @Piwniczny_haker @Koci_pyszczek @TrebuniTutek @mieciej @Awerege @Rzyleta @Bonetti @skazanynashawshank @kopawdupeswiniom @anonimowyzpl @belmond324 @kopex85 @Chomik96 @lenfant_sauvage @Alwaystoned @WUJEKprzezUzamkniete @dosiu @vogello @Agemaker @rexar @Robinson_Kruzo @s3v3n @morki123 @fiedor_92 @PanProgramista @LordPoseidon @Don_Simon @juan-diego-perez @ThePolsky @Punias @marcepanina @Noxset @nitro_rgs @hellduriel @ptak_powszedni @HonyszkeKojok @mike_kolano @SzuriaM @szakalq @creeper_88 @prewenaza @supremeppl @weshu @s0msiad @FreddyKruger @vkzk @zdjecie_z_wenszem @Lajonel @ziutek1294 @linaam @friendzone @dominik-ortyl @MagicznyToudi @dziki_rysio_997 @soulfire11 @fredperry @LuigiGda @czapkakoloruczerwonego @blogers @Vax3ed @neo_1995 @Szczkeko_Szczulki @kaligula5 @gladagugu @Xennonek @pestis @Andrzej_Kolumb @Cmee_ @chrominancja @Przemek_D @IlonMusk @Janusz16 @Sara_stara @Qraape @Tesakt @HegreMen @pyatek @Vadzior @BeDoEl @Sholder @YND-Interactive @Karashiv @vontempsky @MirkoManx @Kasia123456789 @PienieznyWieprzZMlotemBojowym @stanleybur @amadeusz240 @z00mii @Ciema @NickoSky @Kalaudiusz @Zarov @zupa23 @Francisco_dAnconia @zjadlbym_kebaba @mokebe_bialy @bogush @Szpeju @Madziaszek @ShpxLbh @JestemStudentemPrawa @ciuuum69 @jaywalker @Kopalnia_Azbestu @Alasthor @PanRatel @wihajster-do-tentegesowania @E_v_e_l @NiebezpiecznyGangsterPepe @bohen_hleba @mojezycietozart @Dpdp @rubesom @zydzio @jakisprostylogin @Gluten @hahrenko @haaryballs @inszynier @Mirczan @Tratak @Ama-gi @stsgol @antkowa @Birkenau @qopeq @v-tec @ohuicojaturobie @FejsFak @Vionii @Sonrimo @trackkkk @kwetiapina @GlenPL @HeImans @Bar-szcz @typowy_precel @Peyer @Nagod @Matan_Jagiz @Armage @syven @jatutylkopacze @Antelius @DamianovskyMyszcz @Justaman @luzak100 @facetwsieci @sztefn @janekhe @Niochacz @przema1990 @Eisk @bitch_you_think_im_playin @cichy_pozorant @zapomnialem_hasla @yaah @wykopie_staz @woj0tek @eggwith_spam @takanazwa5 @mrmcmt @fisti @Sigurdsdottir @bakur @msnrc @HarleyQuinn @Pndpkf @Satanistic @Klawikord @Rst00 @Machado @CiezkoPracuje @Kranuwa @Lothay @polyglott @Diego19 @pchudy @Greebo @halfalive @dolor_sit_amet @celulozy @fizyk20 @Marmite @kebabinho_shoty @phase_change @kr3tu @Tuff @stefanel @BarackYobama @Paciunioxxx @reddesk @rtg_ @Purol @DulGukat @kalal @rivest @Trombe @Syrrkius @CzyJestCosWiecej @ludi_anderson @sylwester-stallone @Adixer @tolman123 @Polakoo22 @Diuszesa @Svoher @StaraSzopa @rhqq @bez_konta_jak_bez_reki @Zawiera_Gluten @robert_czerwonyford @goothic @dasistfubar @El_Duderino @Matarese @worekziemniorek @mamarysh @RozowyPasssat @firunna @sionek89 @Ossirk @xVolR @ZagubionyPodroznik @2-Fenyloetyloamina @MewySzaloneiLabedzieUmarle @MrArdzi @void1984 @AldysTV @Malchos @ikuloo @Adi32 @rozentuzjazmowany @flor4s @olesh @niemanacoogladac @Catharsis @Virgilio @michal1358 @QBA__ @promatiq @UowcaTroli @Prince69 @michal1326 @ghr1 @jmzr21 @notdot @To_ja_moze_pozamiatam @Quickscopezzz @MuchomorSromotnikowy @p3k1 @zjadacz_Cebuli @veneficuss @rekinator9000 @Dead_Inside @Kradziej_mandarynek @WillyJamess @Ezev @NewSadist @SzalomMosterdzieju @peloson @manikcs @eshabe @Talik @Wirdo @JanuszPolakCebulak @pussy_destroyer69 @Miczowiec @3nter @KrzyzTopor @Jeloops @uzior @beerkoff @kexus512 @vdo @cyka_bIyat @Roonzer @Bartekbx10 @kura_ktora_gra_na_keyboardzie @Prespekt @Dybtas @whizer @Zdechlak @Lepper3001 @Max @Eisernes_Kreuz @Maszi @lsaac99 @Pu55ia @Pantegram @wielkilen @KociMagKociWojownik @Coronavirus [$~ae0f1a945
  • 28
  • Odpowiedz
@ComeToPeel: Ciężko jest pominąć poglądy, rozmawiając o historiach fundamentalnych dla setek lat ewolucji społecznej. Ciekawa interpretacja, ale moim zdaniem nie o tym jest ta przypowieść. To jest przypowieść paradoksalna. Jest o braku akceptacji dorosłości, jest pochwałą konformizmu, oportunizmu i układności, ale równocześnie jako manifest patriarchatu, wedle którego wszystkowiedzący ojciec rządzi i dzieli, jest rzeczywiście pochwałą braku sprawiedliwości społecznej, w wymiarze braku konsekwencji w egzekwowaniu własnych norm. Znamienne jest to, że dla
  • Odpowiedz
@ComeToPeel: cojaplusowałem, btw chyba nie możesz wołać tyle osób naraz w jednym wpisie, tylko część z nich została zawołana prawdopodobnie (w tym ja bo byłem jednym z pierwszych)
  • Odpowiedz
@ComeToPeel: Hm. Ja się nie wypowiem na temat dualizmu między filozofią rzymską a chrześcijańską, bo nie mam wiedzy w tym zakresie. Odbieram Biblię przez pryzmat psychologii, rozumianej jako ogół dotychczasowej wiedzy na temat przyczyn naszych decyzji i wyborów. Jeśli to cię interesuje, to polecam (nawet na wiki) zacząć przygodę od „terapii psychodynamicznej”. W wielkim skrócie - wychodząc od psychoanalizy, ale tylko wychodząc od niej, stworzyliśmy metodę klasyfikowania działań ludzkich opartch na
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@noitakto: Ja uważam, że jest to przypowieść biblijna. Przede wszystkim chodzi w niej o pokazanie wszech wiedzy i wszech władzy Boga co wywodzi się że Starego Testamentu oraz miłosierdzia z Nowego. Rzymski i chrześcijański światopogląd według mnie nie przystają do siebie. To co mamy w kościele Katolickim momentami strasznie zgrzyta.
  • Odpowiedz
  • 22
@ComeToPeel nikt nie mówił w przypowieści o ponownym podziale majatku. Syn marnotrawny wrócił z zamiarem bycia sługą, a został przyjęty jak rodzina. Syn który był cały czas przy ojcu się oburzył, ale dostał jasną odpowiedź: "Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie".
  • Odpowiedz
@ComeToPeel poczytaj o ekonomii instytucjonalnej w ekonomii. Tam masz naukowe podejście do tego dylematu w kwestii jak to wpływa na wysokość PKB w różnych państwach.
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 4
@ComeToPeel: @Orzel: dokładnie to po pierwsze, a po drugie gdzie w tej przypowieści jest napisane, że drugi był pracowity, lub, że w ogóle ciężko pracował przez te wszystkie lata? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
  • 2
@ComeToPeel Syn marnotrawny liczył na status niewolnika, a dostaje z powrotem status syna. Majątek został podzielony już dawno i tu nie ma żadnych zmian. Powracającemu synowi nic się nie należy. Wg. mnie sytuacja win/win. Geny obu synów nadal pod czułą opieką ojca.
  • Odpowiedz
Jeden rozpuścił majątek na zabawach, drugi go pomnażał ciężką pracą.


@ComeToPeel: @Orzel: @TankDriver: @powaznyczlowiek: Do tej przypowieści są osobne książki-komentarze dominikanów czy jezuitów, z analizą hebrajskich słów- odpowiedników i greki. Przede wszystkim- syn marnotrawny wydał pieniądze ( nie wiadomo na co, mogło być np. na nieudane inwestycje), a to, że przepuścił powiedział TYLKO drugi syn. Drugi syn był też daleko gdy przyszedł pierwszy- w sensie nigdy tak naprawdę
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 6
@noitakto: tu nie chodzi o zwyczajne wyjście z domu w świat. W tradycji żydowskiej syn mógł zarządać części majątku, która przypadłaby mu dopiero po śmierci rodzica w formie spadku. Jeśli to zrobił był uznawany za umarłego
  • Odpowiedz
@ComeToPeel: przede wszystkim przypowieść ta jest o miłosierdziu. Stąd jej bardziej poprawny tytuł to Przypowieść o miłosiernym ojcu. Ojciec przyjmuje ponownie syna do rodziny. Podkreśla jego godność jako osoby i syna. Grzechy syna nie przekreślają jego synostwa i godności. To jest tutaj sednem. To nie jest przypowieść o sprawiedliwości. Nie wiemy zresztą co się stało dalej, jak majątek był później dzielony. Może marnotrawny syn dostał znów dużą część, może tylko jakąś
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@ComeToPeel: Chyba coś pogmatwałeś z tą przypowieścią. Nigdy nie było nic powiedziane o ponownym podzieleniu majątku i zabraniu drugiemu synowi. Było tylko o radości z powrotu.
Poza tym ta przypowieść nie jest o sprawiedliwości, a o miłości Boga i wadze nawrócenia.

Może bardziej pasowała by tu przypowieść o talentach.
  • Odpowiedz