Jestem rozgoryczony postawą pracowników X-KOM w kwestii niedostarczonej paczki, który odmawia zwrotu pieniędzy wbrew prawu polskiemu. Zgodnie z prawem sprzedawca przedsiębiorca odpowiada za paczkę do chwili jej odbioru przez konsumenta. Dlatego jeśli z przyczyn niezależnych przewoźnik nie dostarczy paczki nie wolno pod żadnym pozorem zwlekać ze zwotem pieniędzy lub przesłaniem drugiego produktu.
Skrótowy opis sytuacji
23.01 Zamówiłem SmartWatch (nowy, a nie żadne outlety) za 550 zł domyslną opcją dostawy kurierem na Allegro w opcji Smart. Okazało się, że ten dostawca to Pocztex... który jak zawsze pokazał klasę i paczka zaginęła.
26.01 Paczka trafia do sortowni w Komornikach. Ten dzień jest ostatnim zdarzeniem z trackingu paczki.
31.01 Zgłaszam reklamację przez Allegro, ponieważ minął dokładnie tydzień od zakupu. Tego samego dnia otrzymuję informację, że pracownik nawiąże kontakt z działem wysyłkowym.
02.02 Podbijam temat. Do konwersacji włącza się Allegro, które ponagla X-KOM. Otrzymuję informację, że pracownik nadal czeka na informacje z działu wysyłkowego w kwestii numeru reklamacji.
05.02 Podbijam temat. Otrzymuję informację, że pracownik nadal nie uzyskał numeru reklamacji w uzasadnieniu podano, że dostawca nie dał jeszcze odpowiedzi. Po tej wiadomości proszę o zwrot pieniędzy i dochodzenie zadośćuczynienia od przewoźnika niezależnie ode mnie.
06.02 X-KOM znów się zasłania Pocztą Polską. Podał numer reklamacji i tym samym informuje, że wróci z informacjami gdy otrzyma informacje od Poczty.
07.02 Pytam się ile średnio trwa taka reklamacja na Poczcie. X-KOM pisze, że regulaminowo 30 dni...
08.02 Wzywam Allegro do uznania dyskusji za niezakończoną i zwrot środków z programu ochrony kupującego, tym samym dochodzenie zwrotu kosztów od X-KOM.
09.02 Allegro wskazuje na konieczność zwrotu środków przez X-KOM pod pozorem polskiego prawa, ale X-KOM dalej zasłania się Pocztą Polską, cytuję: "Gdy otrzymamy pozytywną decyzję reklamacyjną będziemy w stanie spełnić Pana żądanie dotyczące zwrotu środków."
Dlaczego chcecie czekać na pozytywną decyzję reklamacyjną?!
Działanie X-KOM niezgodne z prawem, art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego
art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego mówi dość prostym językiem, nie pozostawiając zbytniej przestrzeni na różne interpretacje:
“Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego.”
Na stronie UOKIK dostępna jest bardziej zrozumiała interpretacja tego zapisu prawnego:
Sprzedawca nie może uchylać się od odpowiedzialności za przesyłkę, np. w regulaminie sklepu, nawet jeśli do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika, któremu powierzył dostawę.
Konsument odpowiada za przesyłkę jedynie w sytuacji, gdy sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez konsumenta – np. konsument wybrał list ekonomiczny lub wysłanie znajomego po odbiór osobisty, które to metody dostawy nie były wskazywane przez sprzedawcę. Sprzedawca ma wpływ na wybór przewoźnika zarówno wtedy, gdy sam go rekomenduje, jak i wtedy, gdy daje konsumentowi możliwość wyboru spośród kilku – wybranych przez sprzedawcę – metod dostawy. W tym przypadku odpowiedzialność przedsiębiorcy za przesyłkę trwa do momentu nadania listu ekonomicznego lub wręczenia rzeczy znajomemu który odbiera towar.
Ta sytuacja ewidentnie pokazuje, że X-KOM ma klienta w poważaniu. Przeciąga rozwiązanie sprawy, a pracownicy mają związane ręce przez machinę korporacyjną + wewnątrz jest zwyczajny chaos, skoro dział customer service musi czekać kilka dni na odpowiedź z działu shippingu.
Z rozmów z X-KOM kompletnie nic nie wynika, a ja czyli konsument mam od dwóch tygodni zablokowane pieniądze.
To jest jawne łamanie prawa i dlatego przestrzegam Państwa przed zakupami bezpośrednio u X-KOM, bo nie ma szans na odzyskanie pieniędzy. Na szczęście kupiłem przez Allegro i wiem, że te pieniądze odzyskam, tylko po prostu potrzeba czasu.
#xkom #reklamacja #gwarancja #przestroga #allegro #zakupy #zwrot #pocztapolska #pocztex
Komentarze (171)
najlepsze
To wstawia Allegro, a nie sprzedający. Na termin ten nie ma też wpływy zadeklarowany przez sprzedawcę termin wysyłki.
Jakiś czas temu zamawiałem procesor i płytę. Liczyłem, żeby doszła jak najszybciej, bo miało mnie nie być na dwa tygodnie.
I kurde prawie 10, albo 15 dni nie było paczki ;_;
Codziennie pisałem do x-komu i poczty polskiej. Poczta zwalała winę na x-kom, x-kom na pocztę. Mimo wszystko dostałem jakiś tam rabacik, ale niesmak i tak pozostał.
Jeśli chodzi
https://epoznan.pl/news-news-146045-poznaniacy_maja_dosc_czekania_na_paczki_dostarczane_przez_poczte_polska_podrabianie_podpisow_przeciazona_infolinia_i_wycieczki_do_wer_komorniki
i zgadnij co, kazda byla na nastepny dzien po zarejestrowaniu w wer komorniki
Dziwiło mnie, dlaczego jedna z aptek z neta korzystała z bardzo konkretnej, niszowej firmy kurierskiej. Teraz się domyślam.
Tylko pytanie, czy potem nie miałbym ja albo nowy właściciel problemów po zarejestrowaniu tego "zagubionego" Maca?
- towar sprzedany, wysłany,
- paczka w dostawie 14 dni,
- afera, zwrot pieniędzy,
- towar dostarczony po 18 dniach do Kupującego,
- "Panie, pi3rd0l się Pan", ja nic nie odbierałem...
Pieniądze odzyskane po 11 miesiącach po założeniu sprawy w e-sądzie. Raptem okazało się, że jednak odebrał....
Świat byłby piękniejszy gdyby po obu stronach byli uczciwi ludzie.
A jeszcze inna kwestia, że dziś kurier nie czeka, aż otworzysz mu drzwi, mieszkałem w Poznaniu i pamiętam jak te piździelce zostawiają pod drzwiami