Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 60

Kamov Ka-26/Ka-126/Ka-226 (nazwa kodowa NATO: Hoodlum – chuligan/opryszek)

Lekki helikopter ogólnego przeznaczenia produkcji radzieckiej z dwoma wirnikami w układzie współosiowym (układ Kamova). Prace projektowe rozpoczęto we wczesnych latach 60 XX wieku.

Konstrukcja maszyny składa się z małego owalnego kokpitu oraz wymiennej tylnej skrzyni, która w zależności od potrzeb może być przystosowana do transportu medycznego, przewozu pasażerów a także jako wersja do oprysków rolniczych. Śmigłowiec może operować również bez podczepionej skrzyni. Do napędu w wersji Ka-26 zastosowano dwa silniki gwiazdowe umieszczone w bocznych gondolach. Charakterystyczny jest również dwubelkowy układ ogonowy ze stabilizatorami pionowymi. Pierwszy lot wykonano 18 sierpnia 1965r. Produkowany w latach 1968-1985. Powstało łącznie 816 egzemplarzy.

W związku z użyciem silników gwiazdowych, Ka-26 wymaga częstych przeglądów technicznych. Postanowiono opracować wersję rozwojową Ka-126 z pojedynczym turbowałowym silnikiem umieszczonym centralnie u góry. Pomimo tego, że takie rozwiązanie pozwala na wydłużenie czasu pomiędzy przeglądami technicznymi produkcję zamknięto po zaledwie trzech latach (1988-1991) i wyprodukowaniu zaledwie 17 egzemplarzy. Głównym powodem takiej sytuacji była chęć spełnienia warunków certyfikacji Ministerstwa Federacji Rosyjskiej ds. Obrony Cywilnej, Sytuacji Nadzwyczajnych i Pomocy w Przypadku Katastrof (МЧС России).

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację przystąpiono do opracowania wersji rozwojowej o nazwie Ka-226, która posiada dwa silniki turbowałowe umieszczone u góry - tak samo jak w Ka-126. Rozwiązanie to pozwala na nadmiarowość mocy oraz zwiększa bezpieczeństwo operowania śmigłowcem w wyniku awarii jednego z silników. Wprowadzono również szereg innych zmian takich jak nowy osprzęt wirników, kokpit o zwiększonej widoczności oraz układ przeniesienia napędu. Maszyna jest również wykonana w większości z materiałów kompozytowych.
Pierwszy lot odbył się 4 września 1997r. Wprowadzony do służby w 2002r produkowany jest do dzisiaj. Powstało łącznie 269 sztuk.

Podstawowe dane techniczne (Ka-26/Ka-126/Ka-226):
Załoga: 1-2
Długość: 7.75m / 7.75m / 8.1m
Wysokość: 4.05m / 4.15m / 4.15m
Średnica głównego wirnika: 2 x 13m / 2 x 13m / 2 x 13m
Powierzchnia nośna: 530m^2 / 530m^2 / 530m^2
MTOW: 3250kg / 3250kg / 3800kg

Napęd:
Ka-26: 2 x Vedeneyev M-14V-26 325hp (242KW) – 9 cylindrowe silniki gwiazdowe
Ka-126: 1 x Omsk TVO-100 700hp (522kW) – silnik turbowałowy
Ka-226: 2 x Turbomeca Arrius 2G1 580hp (435kW) – silniki turbowałowe

Prędkość przelotowa: 150km/h |81kts // 160km/h |97kts // 220km/h | 119kts
Vmax: 170km/h | 92kts // 180km/h | 97kts // 250km/h | 135kts
Pułap: 3000m | 9800ft // 3850m |12630ft // 6200m | 20300ft
Zasięg: 400km | 220nmi // 713km | 385nmi // 600km | 324nmi

#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: Kamov_Ka-26,_RA-24308_(remix)

Pobierz
  • 18
  • Odpowiedz