Wpis z mikrobloga

Mam pytano techniczne do mirków spod tagu #samoloty

Otóż często na filmach, dokumentach itp. gdy dochodzi np do przeciągnięcia, albo utracenia sterowności etc. to widać jak piloci dosłownie walczą zaciskając zęby z tym joystickiem, żeby np wyrównać lot. No i to byłoby zrozumiałe w przypadku analogowego sterowania, coś jak w szybowcach - linki itp które sterują układem lotek. No ale w samolotach przecież nie ma czegoś takiego, joystick jest elektroniczny, system flight-by-wire więc to nie powinno mieć kompletnie żadnego sensu, bo wystarczy wyrównać leciutko joystick i hydraulika samolotu powinna sama wykonać prace. Więc czy to jest fikcja reżyserska, czy może coś jest na rzeczy?

https://www.youtube.com/watch?v=CxfTQXSEW18
Tu przykładowo aż 3 chłopów chwyta za przepustnicę xD

#pytanie #lotnictwo #szybowce #technologia
Don_Kichot - Mam pytano techniczne do mirków spod tagu #samoloty 

Otóż często na fil...

źródło: Zrzut ekranu 2023-12-18 221747

Pobierz
  • 9
  • Odpowiedz
@Don_Kichot: po pierwsze w airbusie nazywa się to "sidestick". Po drugie gdzie ty widzisz tutaj sidestick? To nie jest samolot fly by wire, jest wolant, jest przepustnica wszystko jest połączone linkami lub hydraulicznie z powierzchniami sterownymi w tym przypadku
  • Odpowiedz
@Don_Kichot: jeśli chodzi o film, to było na kilka sekund przed katastrofą i każdy z nich widział co się dzieje i po prostu nie było czasu, żeby informować tego drugiego, tylko każdy złapał za gaz i rura.
Niektóre linie mają też procedurę, że piloci razem przesuwają przepustnicę podczas startu, ale to już raczej rzadkość.

to widać jak piloci dosłownie walczą zaciskając zęby z tym joystickiem


Każdy kto grał w jakąkolwiek grę
  • Odpowiedz
@Don_Kichot: tu raczej fikcja reżyserska. Zresztą, przepustnica nie stwarza nagle wielkich oporów, chyba że się mechanicznie zablokuje z jakiegoś powodu.
Inną sprawą jest natomiast to, że przy dużych przeciążeniach nawet wykonanie niewielkiego ruchu może być trudne i nawet hydraulika nie pomoże.
  • Odpowiedz
@MojHonorToWiernosc bo tak to już jest :-P jak lot jest "gładki" i nie jest doprowadzony do skrajnych sytuacji + klapki odp. wyważają - opór sterownic niewielki i nie trzeba ich zanadto wychylać, ani trzymać kurczowo

kiedy zaś dochodzi do jakichś skrajnych położeń maszyny - wtedy też sterowanie jest ciężkie (więc lepiej do nich nie doprowadzać, bo zamiast lekkiego sterowania musisz się mocować)
  • Odpowiedz