Wpis z mikrobloga

Czarny Sylwester dla Sylwestra W.

Ile Sylwester W. mógł zarobić na kupnie karmy za 200 000zł?

Na początek powiem, że nie jestem doradcą podatkowym/księgowym - opinia studenta 4 roku nauk ekonomicznych/przedsiębiorcy

Przy założeniu że całkowitym kosztem zakupu karmy było 200 000 zł brutto (słownie: dwieście tysięcy złotych)

Podatek VAT:

Pierwsza rzecz z której mógł skorzystać Sylwester W. to odliczenie podatku VAT od zakupu karmy

Stawka 8% dla pasz i karm dla zwierząt gospodarskich i domowych

200 000 zł x 8% = 16 000 zł

Koszty prowadzenia działalności:

Kolejna rzecz z której mógł skorzystać Sylwester W. to wrzucenie zakupu karmy w koszty prowadzenia działalności.

Ze względu na zmiany przepisowe mogły one być różne:

1 opcja - zasady ogólne: stawka podatkowa 12% i 32% (12% do 120 000 zł rocznie = odpada)

184 000 zł netto x 32% = 58 880 zł

2 opcja - liniowy: stawka podatku 19%

184 000 zł netto x 19% = 34 960 zł

3 opcja - ryczałt: stawka podatku 8,5%

Na ryczałcie nie możemy wrzucać faktur w koszty

Formę opodatkowania wybiera się na początku roku więc biorąc pod uwagę że faktury za karmę są tylko z roku 2022 to Sylwester W. jeżeli wziął fakturę na karmę i wrzucił ją w koszty prowadzenia działalności (pod względem prawnym mógł tak zrobić i wielce prawdopodobne że tak zrobił) to mógł na tym zyskać:

Opcja A: 16 000 zł + 58 880 zł = 74 880 zł

Opcja B: 16 000 zł + 34 960 zł = 50 960 zł

Opcja C: 16 000 zł + 0 zł = 16 000 zł

Ps. gdzieś obiło mi się o uszy że Sylwester W. jest na liniowym co by świadczyło o opcji B

Podsumowanie: Sylwester W. mógł skorzystać na zakupie karmy pomiędzy 16 000 zł a 74 880 zł

Zapobieganie standardowym zabiegom manipulacyjnym i szybka profilaktyczna kontrargumentacja:

1. Jeżeli będziesz twierdził że tego nie zrobiłeś są dwie opcje: