Wpis z mikrobloga

W nawiązaniu do ostatniego zakupu 48 szkolno-bojowych samolotów T-50, warto przypomnieć historię "ołówka".

W 1963 roku podstawowym samolotem myśliwskim w Polskich Siłach Powietrznych stał się MiG-21.
Był to radziecki samolot myśliwski skonstruowany w latach 50. XX wieku w biurze konstrukcyjnym MiG (OKB, ros. ОКБ МиГ) przez Artioma Mikojana i Michaiła Guriewicza. Zastosowanie skrzydeł w układzie delta umożliwiło Rosjanom stworzenie pierwszej udanej konstrukcji łączącej cechy samolotu myśliwskiego i przechwytującego, zdolnego osiągnąć prędkość mach 2, używając przy tym stosunkowo niewielkiej mocy silnika turboodrzutowego. Ze względu na swoją sylwetkę dorobił się wśród pilotów nazwy "ołówek" lub "bałałajka".

Do 1980 zakupiono ich 583 sztuki w 10 wersjach (MiG-21F-13, MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21R, MiG-21M, MiG-21MF, MiG-21MF-75, MiG-21bis, MiG-21US i MiG-21UM). Przez ponad 40 lat były to podstawowe samoloty myśliwskie w Polsce, żaden inny typ samolotu nie był tak licznie reprezentowany w Polskich Siłach Powietrznych. Był to również ostatni masowo zakupiony samolot bojowy dla Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej (WOPK, WL, WLOP, SP RP) oraz Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Planowano uruchomienie produkcji licencyjnej w Polsce pod oznaczeniem Lim-7.

Polscy piloci przeszli przeszkolenie na samolotach "ołówkach" w 1961 r. Pierwszą jednostką bojową uzbrojoną w tego typu samoloty był 62 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPK w Poznaniu. 62 plm OPK otrzymał na wyposażenie naddźwiękowe myśliwce MiG-21 F-13 w 1963 r. Jednostka ta używała MiG-21 do końca ich eksploatacji w Polsce. Pierwsza publiczna prezentacja w locie samolotów MiG-21 miała miejsce 22 lipca 1964 r. nad Warszawą. W następnych latach dokupiono maszyny wersji MiG-21PF i MiG-21PFM. W latach siedemdziesiątych XX w. zamówiono maszyny kolejnych generacji: MiG-21M i MiG-21MF.

Decyzja o zakupie samolotów MiG-21bis dla polskiego lotnictwa została podjęta 4 lipca 1979 r. Pierwsze 10 zakupionych maszyny trafiło 6 marca 1980 r. do 34 plm OPK w Gdyni. Dostawa pierwszych 36 egzemplarzy wersji MiG-21bis została zakończona 26 marca 1980 r. Kolejne samoloty tej wersji trafiły do 26 plm w Zegrzu Pomorskim. Po zmianach strukturalnych w SZ RP samoloty MiG-21bis zostały przekazane do 41.elt w Malborku i 3.elt w Poznaniu, gdzie latały do końca służby w SP RP.

Swój ostatni 20-minutowy lot w polskich barwach wykonał 16 grudnia 2003 roku w Krzesinach. Pilotem był major Krzysztof Siarkiewicz. Polskie MiGi-21 do 4 stycznia 2004 roku, pozostawały w dyżurze bojowym systemu obrony powietrznej NATO NATINADS. O godzinie 8.00 zakończyły dyżur bojowy i był to symboliczny koniec długiej służby MiG-21 w polskim lotnictwie wojskowym. Ich następcami zostały F-16, wprowadzone na wyposażenie Polskich Sił Powietrznych w listopadzie 2006. Do tego czasu 3. eskadra lotnicza eksploatowała samoloty szkolno-treningowe PZL TS-11 Iskra.
https://www.youtube.com/watch?v=Q7RzloxaUK8&ab_channel=MarCov

Na chwilę obecną, jedynymi krajami w strukturach NATO, które korzystają z ołówków jest Rumunia i Chorwacja.
Rumunia posiada 23 MiGi-21 w zmodyfikowanej wersji LanceR, a Chorwacja 12 (MiG-21bisD/UMD). W 2007 r. Rumunia wysłała swoje 4 "ulepszone" MiGi-21 na Litwę w ramach misji NATO "Baltic Air Policing" z zadaniem dozoru przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Rumuńskie ołówki obok polskich MiGów-29 były jedynymi myśliwcami produkcji radzieckiej, które kiedykowiek brały udział w tej misji.

Samoloty MiG-21 można oglądać w następujących muzeach w Polsce:
- Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie,
- Lubuskie Muzeum Wojskowe w Drzonowie,
- Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni,
- Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie,
- Muzeum Uzbrojenia w Poznaniu,
- Muzeum Orła Białego w Skarżysko-Kamiennej,
- Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą w Sochaczewie,
- Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie,
- Prywatne Muzeum Militariów w Świdnicy, Witoszowie Dolnym,
- Prywatne Muzeum Techniki i Militariów w Rzeszowie.

#ukraina #rosja #wojna #wojsko #samoloty #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #lotnictwo #mig21
trumnaiurna - W nawiązaniu do ostatniego zakupu 48 szkolno-bojowych samolotów T-50, w...

źródło: comment_1663358011lZzEm1XrcKZCoz7FphDYIk.jpg

Pobierz
  • 24
Na chwilę obecną, jedynymi krajami w strukturach NATO, które korzystają z ołówków jest Rumunia i Chorwacja.


@trumnaiurna: USA ma całą eskadrę którą wynajmują na ćwiczenia od firmy najemniczej razem z pilotami.
@trumnaiurna: O proszę, mój wujek był pilotem w 26 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego i potem w tej innej utworzonej w latach 90 jednostce. Pamiętam jak odwiedzaliśmy go w Rosnowie i jedno się nie zmieniło - gdy popije to do tej pory opowiada co to on w swoim Migu-21 potrafił zdziałać. Podejrzewam, że sam by rozpieprzył połowę lotnictwa NATO, ale nie dano mu się wykazać ( ͡° ͜ʖ ͡°)