Wpis z mikrobloga

Odnośnie gówno-wojenek fanboyów Sony i MS zastanawia mnie jedna rzecz dotycząca padów.

Jest to chyba niekończąca się dyskusja, które ułożenie analogów jest lepsze: te z Playstation czy z Xboxa?

Fani Sony mówią, że nie mają żadnego problemu z tym, że lewy analog jest niżej od reszty przycisków (a dla niektórych jest to nawet wygodniejsze niż rozwiązanie Microsoftu), z kolei fani MS twierdzą, że bardziej naturalne jest ułożenie lewego analoga w padach od Xboxa.

W kwestii analogów ja osobiście należę do obozu "zielonych", jednak ostatnio zauważyłem pewną rzecz, który jest pomijana w tych dyskusjach.

Jak pewnie część z was wie, w pierwszym PS pady NIE miały analogów. W tych padach "krzyżak" znajduje się na lewo od czterech przycisków odpowiedzialnych za akcje, a nie po skosie, tak jak lewy analog. Czyli z tego można wywnioskować, że gdy inżynierowie Sony projektowali pada do pierwszego PS, to najwyraźniej uznali, że umiejscowienie przycisków do poruszania się na lewo od przycisków akcji (i na tej samej wysokości), jest najbardziej wygodne i naturalne.

Potem dodali analogi, ale z jakiegoś powodu nie chcieli zamieniać ułożenia krzyżaka (może uznali, że pad wyglądałby wtedy dziwnie niesymetrycznie? sam nie wiem), więc obydwa analogi znajdują się poniżej dotychczasowych przycisków.

Tylko że skoro według fanboyów Sony ułożenie lewego analoga niżej jest wygodniejsze w padzie od PS, to dlaczego Sony podczas projektowania pada do pierwszego Playstation nie umieściło krzyżaka w miejscu, gdzie obecnie jest lewy analog?
Czyli krzyżak powinien znajdować się mniej więcej w miejscu czerwonego kołka na obrazku.

Nie zrobiono tego, bo podejrzewam, że pad wyglądałby wtedy śmiesznie i tak jak wcześniej wspomniałem, bardziej logiczne i naturalne wydaje się umiejscowienie przycisków odpowiedzialnych za ruch na lewo od przycisków odpowiedzialnych za akcje, bo wtedy obydwa kciuki znajdują się na tej samej wysokości.

Potem zapewne nie chciało im się już tego zmieniać przy następnych wersjach dualshocka, nawet mimo faktu, że obecnie częściej używa się analoga, a nie krzyżaka. Być może nie chcieli też tego robić z faktu, że byłoby to przyznanie się do kopiowania rozwiązania u konkurencji?

Nie wiem jaki jest powód, że Sony nadal trzyma się swojej stylistyki, ale uważam, że pierwsza wersja pada od Playstation jest potwierdzeniem tego, że bardziej ergonomiczne jest, gdy obydwa kciuki znajdują się na tej samej wysokości i to Microsoft dobrze zrobił, że w padzie do pierwszego Xboxa zmienił ułożenie lewego analoga względem kontrolera od Sony.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że każdy ma swoje gusta i preferencje, jednak jest to takie moje luźnie przemyślenie na ten temat.

#gry #ps4 #ps5 #xbox #xboxseriesx #xboxone #pcmasterrace
maciorqa - Odnośnie gówno-wojenek fanboyów Sony i MS zastanawia mnie jedna rzecz doty...

źródło: comment_1656346186BiNlFqfIfxQ9mC4rsKTmcv.jpg

Pobierz
  • 65
@maciorqa: Tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia. Miałem w rękach pady od wielu konsol i nigdy bym nie powiedział, że któryś był niewygodny i ciężko się grało (nawet ten kwadratowy od NESa był git). Pada od Xboxa miałem w rękach może z dwie godziny i było "dziwnie", bo jestem przyzwyczajony do innego układu, ale na pewno bym nie powiedział, że jest niewygodny. Kwestia przyzwyczajenia się i tyle.
@maciorqa: A czy wy wszyscy nie bierzecie pod uwagę takiej możliwości, że nie ma to aż takiego znaczenia? XD Przecież ta zmiana nie jest taka drastyczna żeby była jakaś realna różnica między jednym, a drugim ułożeniem analogów. Nawet jeżeli ktoś się przyzwyczajony do jednego ułożenia, to może się przyzwyczaić po czasie do drugiego i gwarantuję, że nie będzie mu to przeszkadzać. A mi zdarza się, że korzystam czasami naprzemiennie z obu
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@maciorqa: nie wiem czemu w tych dyskusjach jest tylko mowa o lewym analogu, a prawy to co? Całkiem serio mówię.

Jeśli lewy analog jest w złym miejscu, to prawy chyba też? Teraz gram w HFW, używam prawie że wyłącznie analogów, łopatek (4 przyciski) i triggerów (plus okazjonalnie dpada). Wg mnie to przyszłość grania w gry akcji na padzie. I jestem ciekaw, czy wtedy będą narzekania jak prawy analog jest ułożony. :P
@Theos: Nigdy nie grałem dużo na konsolach, ale z lewego rzadziej się chyba korzysta. A nawet jeśli, to i tak nic z nim nie zrobisz, bo gdzie by wtedy dał przyciski ABXY? Natomiast krzyżaków to już chyba w ogóle rzadko się używa, dlatego lewy analog można byłoby wg. mnie zamienić miejscami w padzie od PS.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@maciorqa: no w miejsce prawego analoga, tak jak na steam controllerze

A tak w tym wariancie przyszłościowym to myślę o tym, że przyciski akcji będą tak samo użyteczne co dpad.

Nie grałeś nigdy dużo na konsolach, a ile grałeś na DS4/Dualsense?
@maciorqa
Imo lepsze klockarskie ułożenie, bo rączki są jak najbardziej od siebie oddalone i się mniej pocą
Dodatkowo w przypadku gdy lewym analogiem skręcasz w prawo a prawym w lewo to nie są tak blisko od siebie, co jest niewygodne w padach od Japońca
Potem zapewne nie chciało im się już tego zmieniać przy następnych wersjach dualshocka, nawet mimo faktu, że obecnie częściej używa się analoga, a nie krzyżaka. Być może nie chcieli też tego robić z faktu, że byłoby to przyznanie się do kopiowania rozwiązania u konkurencji?


@maciorqa: A może nie zmieniają czegoś co działa i do czego nikt poza fanami konkurencji nie ma zastrzeżeń? Poza tym - przypomnę tylko, że przed MS zarówno
@maciorqa #!$%@? z analogiem, ale przyciski akcji w padzie od xa są tak tragiczne (działają tylko wciśnięte od góry, przejeżdżanie palcami po nich praktycznie nie działa), że nie da się grać np. W Tekkena. Do tego pady od xa maja baterię (xD no #!$%@? jak aparat w 1998) i wyglądają okropnie.
Nie bez powodu Sony wygrało każdą generację konsol (nawet PS3) i nie bez powodu tylko klockarze co chwilę piszą co tam
kipowrot - @maciorqa #!$%@? z analogiem, ale przyciski akcji w padzie od xa są tak tr...

źródło: comment_16563530439ktH6Sn0fLyqaoUurdJdtv.jpg

Pobierz