Wpis z mikrobloga

nagranie 1:16

kto ma tu pierwszeństwo? na jazdach mnie uczyli, że jak z dwóch pasów robią się trzy po skręcie, to ci z lewego jadą na skrajny lewy, a ci z prawego na skrajny prawy - a tutaj oba pojazdy chciały zająć środkowy

wydaje mi się, że w takiej sytuacji możnaby to traktować jako zmianę pasa przez oba pojazdy i wtedy ten z prawej miałby pierwszeństwo... a wy co myślicie?

#prawojazdy #stopcham
  • 67
@radziol88 No tak, jest linia prowadząca ale ona wg mnie nic nie zmienia. Mianowicie uważam tak jak kiedyś pisałem, zielone strzałki to trzymanie się swojego pasa, czerwone strzałki to zmiana pasa:

https://www.wykop.pl/wpis/56332261

Wiem że uczą że skrajny lewy, skrajny prawy a środkowe pasy to niby zmiana z tych skrajnych. Jak to zatem jest że nagrywający niby zmienia z lewego skrajnego po skręcie na środkowy skoro nigdy na lewym skrajnym nie jest?
na jazdach mnie uczyli, że jak z dwóch pasów robią się trzy po skręcie, to ci z lewego jadą na skrajny lewy, a ci z prawego na skrajny prawy - a tutaj oba pojazdy chciały zająć środkowy


@memento_mori Oczywiście rozumiem ten wymysł szkolących o skrajnych pasach (twierdzi też tak Dworak) ale nadal się z nim nie zgadzam bo powoduje doprowadzenie do absurdu właśnie przy skręcie w prawo z dwóch pasów jak po
@vertical: Odpowiedź znajdziesz w PoRD

Art. 22. [Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu; zakazy zawracania; jazda na suwak]
4.
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
@niki_niki No tak, znam. Rozumiem że przy braku linii prowadzących i 5 pasach po skręcie w prawo ten art uprawnia mnie do zajęcia 4 od prawej i zepchniecia jadącego po mojej lewej na skrajny lewy pas? Bo jak się zderzymy na 4 od lewej to będzie jego wina?
@vertical: Jeśli nie ma innego oznakowania, to w/w przepis jasno mówi, że pojazd z lewego pasa nie może wjechać na pas, na który wjeżdża pojazd z jego prawej strony, tym samym kierujący z prawego pasa może zająć dowolny pas oprócz skrajnie lewego, bo po nim już porusza się pojazd.
@niki_niki OK, rozumiem i nie zgadzam się z tym. Uważam, że skręcając z drugiego od prawej na drugi od prawej, tak jak ten nagrywający tylko ze przy braku linii prowadzącej, wybroniłbym się przed przybiciem mi winy za spowodowanie kolizji. Uważam że ten art. wtedy nie ma zastosowania. Uważam, że taka kolizja niczym się nie różni od takiej gdzie jest skręt w prawo z dwóch pasów na dwa pasy i ten z
wybroniłbym się przed przybiciem mi winy za spowodowanie kolizji.


@vertical: Wskazując który z przepisów?

Uważam że ten art. wtedy nie ma zastosowania.


Szczerze mówić, to nikogo nie interesuje co uważasz, ważne są przepisy.

jest skręt w prawo z dwóch pasów na dwa pasy i ten z prawego wjeżdża razem ze mną na lewy pas.


Różni się zasadniczo, po lewym pasie porusza się pojazd z lewego i pojazd z prawego nie może
@niki_niki Wskazując dokładnie ten:

jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać


Skręcając w prawo z drugiego od prawej i kończąc na drugim od prawej nie zmieniam go z trzeciego od prawej na drugi ani z czwartego od prawej na drugi ani z piątego od prawej na drugi. Powód jest prosty dlaczego nie zmieniam pasa z trzeciego, czwartego ani piątego na drugi - nigdy na tym trzecim
jak jak mówiłem, uważam że bym się wybronił jadąc jak nagrywający przy braku linii prowadzących

@vertical: Nie wybroniłbyś się, to nie jest pierwsza sprawa, jestem pewien, że jak poszukasz to znajdziesz wyrok. Błąd w rozumowaniu polega na próbie mapowania pasów przed skrętem na pasy po skręcie, natomiast podczas skrętu na skrzyżowaniu następuje zmianą pasa ruchu. To co opisujesz ma sens na łuku drogi z wieloma pasami, natomiast nie na skrzyżowaniu, na
@niki_niki OK, ja uważam że bym się wybronił, przy braku linii prowadzących nie ma winy nagrywającego jadącego na środkowy pas bo trzyma się swojego pasa. Poszukam wyroku, może być ciężko bo już kiedyś szukałem, poza tym z samego opisu zdarzenia z wyroku często trudno jest wywnioskować jak dokładnie wyglądało zdarzenie i układ pasów.

Twój błąd w rozumowaniu polega na założeniu że nagrywający zmienia pas ze skrajnego lewego na środkowy i dlatego błędnie
podczas gdy on ma zastosowanie wyłącznie gdy są 3 pasy

@vertical: Gdzie w przepisie jest wyszczególnione, że dotyczy tylko trzech pasów? Dotyczy jednoczesnego wjeżdżania na ten sam pas pojazdów z innych pasów, a ten przepis rozstrzyga, który pojazd ustępuje któremu.

na założeniu że nagrywający zmienia pas ze skrajnego lewego na środkowy

Zmienia pas z jednej jezdni, na pas na jezdni poprzecznej. Aby być precyzyjnym pojazd z lewego może zając dowolny nawet
Dotyczy jednoczesnego wjeżdżania na ten sam pas pojazdów z innych pasów, a ten przepis rozstrzyga, który pojazd ustępuje któremu.


@niki_niki Tu nie ma jednoczesnego wjeżdżania na pas środkowy z innych pasów z prostego powodu, nagrywający trzyma się swojego pasa.

Zmienia pas z jednej jezdni, na pas na jezdni poprzecznej. Aby być prezencyjnym pojazd z lewego może zając dowolny nawet skrajnie prawy, pod warunkiem jak w art22.4 co sprowadza się do tego, że
Czyli jako nagrywający nie mogę zająć nawet skrajnego lewego bo muszę wpuścić tam nagrywanego?


@vertical: Możesz zając dowolny, zarówno jak jedziesz z lewego jaki i z prawego. Przepis art22.4 jedynie mówi kto i komu ma ustąpić. Więc jeśli lewym jedzie już pojazd to z prawego nie może go zająć zgodnie z art22.4 to ... to już staje się nudne.

lub trzymać się swojego pasa (tak jak to się dzieje w skręcie
Więc jeśli lewym jedzie już pojazd to z prawego nie może go zająć zgodnie z art22.4 to ... to już staje się nudne.


@niki_niki Jak lewym jedzie, to lewym skrajnym jedzie i go nie zmienia? Przecież przed chwilą zmieniał z drugiego od prawej na skrajny lewy a skoro zmieniał z drugiego od prawej na skrajny lewy to ma obowiązek wpuścić na ten skrajny lewy tego z prawej strony, czyż nie?

Bzdura, na
źródło: comment_1637841689CU6ewyD2d5kKNCjQWVOgq3.jpg
@niki_niki Czyli tak - ja przy braku linii prowadzących mapuję pasy, za to Ty każesz się zachowywać tak jakby istniała linia prowadząca kierująca nagrywającego na skrajny lewy. Takiej linii nie ma. Ja się w pełni zgadzam z blogerem w tej kwestii i nie mam nic do dodania, chyba już wszystko zostało napisane i to wielokrotnie: http://mrerdek1.blogspot.com/2019/03/161-zajmowanie-pasa-ruchu-po-skrecie-z.html
http://mrerdek1.blogspot.com/2020/04/220-z-dwoch-na-cztery-pasy-ruchu-wg.html
skrzyżowaniu w kształcie plusa nie zmienia pasa ruchu tylko kierunek jazdy. To dwa różne pojęcia.
@vertical: Naturalnie, że dwa różnie pojęcia, natomiast nie wykluczają się , zarówno zmieniasz pas ruchu jak i kierunek, na łuku zmieniasz kierunek nie zmieniając pasa.

No ale zmieniam pas ruchu z drugiego od prawej na skrajny lewy, dlaczego nie mam obowiązku wpuścić przed siebie tego po prawej? Z tego art. to by wynikało.


Pewnie chodziło o
@vertical:
Przestałem czytać po :

także problem dyrektorów i egzaminatorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz uzależnionych od nich instruktorów, a także policjantów, a nawet biegłych sądowych i sędziów.

Jeśli ktoś stawia się ponad biegłymi sądowymi i sędziami, to musi być znaczącym autorytetem. Kiedyś to papier przejmował wszystko, dziś można opublikować wszystko na stronie, a co gorsza znaleźć stronę która jest zgodna z naszymi wyobrażeniami, szkoda że te wyobrażenia nie mają poparcia
tego po lewej


@niki_niki: Nie, tego po prawej. Jeszcze raz. Jadę drugim od prawej na skrajny lewy po skręcie w prawo. Obok mnie po prawej, jedzie gość, który też chce pojechać na skrajny lewy. Skoro obydwaj zmieniamy pas ruchu to dlaczego nie muszę go wpuszczać przed siebie na podstawie art. "wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony"? Obydwaj przecież podobno zmieniamy pas ruchu.

Bardzo ładne rysunki pomogą mi komentować tam gdzie
Skoro obydwaj zmieniamy pas ruchu to dlaczego nie muszę go wpuszczać przed siebie na podstawie art. "wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony"?

@vertical:OK rozumem. Z tej samej przyczyny, gdyby symetrycznie odbić sytuację, jeśli chciałbyś wjechać z lewego na prawy, oraz inny pojazd z środkowego na prawy.

art. "wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony" nie ma zastosowania skoro obydwa pojazdy zmieniają pas ruchu?

Tu trzeba odwołać się do tego czym
OK rozumem. Z tej samej przyczyny, gdyby symetrycznie odbić sytuację, jeśli chciałbyś wjechać z lewego na prawy, oraz inny pojazd z środkowego na prawy.


@niki_niki: Czyli z jakiej przyczyny? Nie ma tu pasa środkowego.

Przepis który potwierdza Twoje przemyślenia albo kończymy tą jałową dyskusję.


@niki_niki: Przecież podałem - "jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać". Dodatkowo nie ma tu zastosowania "wjeżdżającemu na ten pas
sprawca kolizji zmieniał pas ze skrajnego prawego na środkowy i nie ustąpił mi pierwszeństwa mi

@vertical: Przecież drugi uczestnik kolizji powie niemal to samo, tj:
sprawca kolizji zmieniał pas ze skrajnego lewego na środkowy i nie ustąpił mi pierwszeństwa

Rozwiązaniem sytuacji, nie jest numerowanie od którejś strony, a jeśli jedziesz pasem przy osi jezdni to po skręcie nadal masz być przy osi jezdni, natomiast drugi pojazd będący przy krawędzi powinien skończyć
sprawca kolizji zmieniał pas ze skrajnego lewego na środkowy i nie ustąpił mi pierwszeństwa


@niki_niki: To ja odpowiadam - jaka to zmiana pasa z lewego na środkowy skoro nigdy nie byłem na skrajnym lewym? Pytałem już o to na początku mojego pierwszego posta, jaka to zmiana pasa ze skrajnego lewego jak ja nawet jednym kołem tam nie byłem a ktoś mi tu wmawia że z tego pasa zmieniałem na środkowy.
@niki_niki: Sytuacja z nagrania, że ja jestem nagrywającym, potencjalny sprawca nagrywanym tylko nie ma linii prowadzącej, kolizja na pasie środkowym. Ja mówię:

trzymałem się swojego pasa a drugi uczestnik kolizji zmieniał pas ze skrajnego prawego na środkowy i nie ustąpił mi pierwszeństwa mi, jadącemu po pasie ruchu na który on zamierzał wjechać. Ustąpienie wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony nie miało tu zastosowania, gdyż nie było tu zmiany pasa
@vertical: OK, rozumiem, jednak nadal jesteś na lewym dla skręcających w lewo, pozostałe pasy jakie mają znaczenie, przecież mogło być 4 na wprost i 2 w lewo, a po skręcie trzy. Wcześniej pisałem o osi jezdni bo nie brałem takiej sytuacji pod uwagę, więc zmieniam, na :
Ze lewego pasa do skrętu w lewo, na lewy po skręcie, z prawego na prawy, co do środkowego j/w.
Głownie dlatego, że byłoby to
@niki_niki Nic z tego nie zrozumiałem. Tzn zrozumiałem ale nie wiem o co chodzi XD

pozostałe pasy jakie mają znaczenie, przecież mogło być 4 na wprost i 2 w lewo, a po skręcie trzy.


Co mnie obchodzą pozostałe pasy jak ja skręcałem w prawo pasem do skręcania w prawo tak jak nagrywający, po mojej lewej przed skrętem może być ich nawet 10 a może być 0, ja nie zmieniałem pasa ruchu po
@niki_niki: @vertical: Fajna dyskusja, choć trochę przerażająca, bo obaj macie świetne argumenty, co właśnie prowadzi do niezrozumienia na drodze - jako bezstronnemu obserwatorowi trudno mi rozstrzygnąć kto z was ma rację, obaj wydajecie się ją mieć!

Wydaje mi się, że osią sporu jest kwestia tego czy podczas skrętu na skrzyżowaniu w lewo lub w prawo - gdy nie ma linii prowadzących - zawsze następuje zmiana pasa ruchu. Gdybyśmy w przepisach
na środkowy bo nigdy na skrajnym lewym nie byłem.


@vertical: Źle się wyraziłem, chodziło o skrajny lewy z możliwych do skrętu w lewo. Tu są dwa do skrętu w lewo, to że jest on środkowym ogólnie przed skrętem, nie ma znaczenia, jest skrajnie lewym do skrętu w lewo.

Co ma do rzeczy ile jest pasów do jazdy prosto przed skrętem?

No właśnie nic, to chciałem przekazać. Tym samym nie można mówić,
Byłeś na skrajnie lewym, z pasów do skrętu w lewo, więc po skręcie kończysz na skrajnie lewym na drodze poprzecznej.


@niki_niki Który przepis to potwierdza? Bo ja twierdzę, również bez poparcia w przepisach, że kończę na drugim od prawej. Trzymam się swojego pasa a inne tory to zmiana pasa. Komu przyzna rację sąd? Ja dalej twierdzę że nie zmieniałem ze skrajnego lewego na środkowy bo nie byłem na skrajnym lewym po skręcie
Niestety nie jest to wyraźnie określone w przepisach, nie pomagają też organizatorzy ruchu, którzy nie zawsze w takich miejscach dają linie prowadzące. Prowadzi to do niekonczacych się dyskusji a tematów do takich dyskusji znalazłoby się jeszcze parę - ronda, łamane pierwszeństwo, zawracanie na drodze z pierwszeństwem :)


@vertical: Dla mnie to jest skandal. Sytuacja na drodze powinna być jasna ¯\_(ツ)_/¯
swojego pasa a inne tory to zmiana pasa.


@vertical: Wymuszałoby to inne zachowanie gdy mamy tylko dwa pasy każdy w lewo, w stosunku do sytuacji jak na filmie gdzie jest jeszcze dodatkowy na wprost. Ten pas na wprost nie może zmieniać nagle sytuacji, że pojazd z po skręcie w lewo raz wjeżdża na skrajny lewy, a w drugim przypadku na środkowy, bo kierujący twierdzi, że był na środkowym. Gdyby było 10
Trudno nie być na pasie ruchu poruszając się, albo jesteś na wyznaczonym pasie ruchu odpowiednimi znakami, na pasie niewyznaczonym. Jest to odpowiednio zdefiniowane.


@niki_niki No i nadal będę twierdził, że na miejscu nagrywającego nigdy nie byłem na pasie skrajnym lewym więc nie zmieniam pasa ze skrajnego lewego na środkowym. Ciekawe co sąd na to, ja wyroku nie znalazłem. Masz jakiś wyrok może?

Wymuszałoby to inne zachowanie gdy mamy tylko dwa pasy każdy
W mojej teorii, tak jak zresztą i w Twojej, te dodatkowe pasy po lewej stronie nie mają żadnego znaczenia bo niby jakie mają mieć


@vertical: No jeśli nie mają znaczenia to chyba się pogubiłem.
Rozpatrzmy kolejne sytuacje

1) Dwa pasy skręcamy w dwa pasy. Przed skrętem pojazd może być na lewym, a drugi na prawym. Po skręcie nie mają wyjścia i każdy z nich ląduje na skrajnie lewym i skrajnie prawym.
@niki_niki Nie, pasy na wprost biegnące obok pasów do skręcania w prawo nie mają znaczenia. Czyli 1 = 3 (dwa pasy przed skrętem i dwa pasy po skręcie) a 2 = 4 (dwa pasy przed skrętem i więcej niż dwa pasy przed skrętem).

Napisz, w którym punkcie moje rozumowanie jest niespójne z pozostałymi.


Dokładnie tutaj:

Po skręcie każdy z nich ląduje na skrajnie lewym i skrajnie prawym, ale pozostaje środkowy,


Skąd pomysł
Skąd pomysł że nagrywający ląduje na skrajnym lewym, czyli skąd pomysł że jego pas tak prowadzi?

@vertical: Skąd pomysł, że prawy ma się znaleźć na prawym? Też tego nie ma w przepisach. Tak samo nie ma, czy przebieg drogi wyznacza oś jezdni czy prawa krawędź.

A jeśli nie jest określone dla pojazdu na lewym oraz dla pojazdu na prawym, to żaden nie może tam wjechać. Następnie każdy z nich może zająć
@niki_niki Nie no teraz to już jakieś rewelacje, jak nie może wjechać. Ten 22.4 razem z częścią o wjeździe na pas z prawej strony wiesz gdzie ma zastosowanie? Jak jest 3 pasy do skrętu w prawo na 3 pasy na po skręcie. Na pewno jest takie coś, w Warszawie chyba. Tam to ma zastosowanie gdy ten na skrajnym lewym przed skrętem i ten na skrajnym prawym chcą jechać na środkowy. Natomiast jak
i nagrywanemu nie wolno na ten pas wjechać bez ustąpienia pierwszeństwa jadącemu pasem, na który zamierza wjechać (22.4).


@vertical: A który przepis decyduje, że ten z lewego może sobie uzurpować prawo do środkowego, że on niby tam jedzie i jemy trzeba ustępować? Dlaczego nie przyjąć, że z lewego chcąc zająć środkowy, wjeżdża w tor jazdy pojazdu z prawego pasu, który również chce zająć środkowy?

Ja doskonale rozumiem jaką masz narrację, że
Natomiast w trakcie skrętu, obaj kierujący mogą zmienić pas na środkowy z zachowaniem 22.4


@niki_niki Zwłaszcza nagrywający zmienia pas z lewego skrajnego na środkowy nie będąc na tym lewym skrajnym pasie nawet połową koła. A gdyby na tym nagraniu było 5 pasów po skręcie to nagrywający zmienia pas ruchu z 5 na drugi nie będąc nigdy ani na pasie 5 ani na 4 ani na 3? Zwłaszcza ten 5 pas jest tak
możliwie blisko prawej krawędzi jezdni który zabrania jechać od razu na lewy pas

@vertical: Kluczowe słowo jest możliwe, skoro następny wykonywany manewr musi być wykonany z lewego pasa i nie można go wykonać z prawego pasa, to jak najbardziej można zająć lewy, a wręcz należy.
Tak, więc nie ma przepisu nakazującego zajęcie któregoś pasa ani ograniczeń w postaci zajmowania pasa, chyba że dotyczą więcej niż jednego kierującego wówczas rozstrzyga to 22.4.
@niki_niki: Pytanko: Czy na poniższym rysunku pojazd 1 zmienia pas ruchu? Jeżeli zmienia, to czy jest to zmiana pasa ruchu z pasa ruchu A na pas ruchu B? Rysunek jest uproszczony, w rzeczywistości będą tam jeszcze strzałki w prawo na pasach do skrętu w prawo i znaki ustępowania pierwszeństwa, ale to nic nie zmienia, wyobraźmy sobie że są tam strzałki w prawo i trójkąty i A-7. W każdym razie jest to
źródło: comment_1637912718sxZIGMFSfRzbBAylFq6yiM.jpg
@vertical: Wiem do czego dążysz, że jeśli jest to zmiana pasa ruchu i razem tam wjeżdżają to powinien wjechać tam ten z prawej bo 22.4, a napisałem, że kończy tam ten z lewej. Nie znam odpowiedzi na to pytanie.
Odnośnie rysunku A-7 nic nie zmienia.
Wiem do czego dążysz, że jeśli jest to zmiana pasa ruchu i razem tam wjeżdżają to powinien wjechać tam ten z prawej bo 22.4, a napisałem, że kończy tam ten z lewej.


@niki_niki: Dokładnie tak, co widać na rysunku poniżej.

Nie znam odpowiedzi na to pytanie.


@niki_niki: Tutaj znałeś:

natomiast podczas skrętu na skrzyżowaniu następuje zmianą pasa ruchu. To co opisujesz ma sens na łuku drogi z wieloma pasami, natomiast
źródło: comment_16379183205BGm53ML2hiOYS9eC3OMc1.jpg
@vertical: I co to zmienia odnośnie tego, kto ma wjechać na środkowy? Bo jak na razie utknęliśmy na tym czy pasy mają być liczone od osi jezdni, czy od jej prawej krawędzi czy może po skręcie kierujący mają zająć skrajne pasy, pozostawiając środkowy wolny. Ostatnia opcja pozwala rozwiązać wówczas pierwszeństwo na środkowym za pomocą 22.4.
I co to zmienia odnośnie tego, kto ma wjechać na środkowy? Bo jak na razie utknęliśmy na tym czy pasy mają być liczone od osi jezdni, czy od jej prawej krawędzi czy może po skręcie kreujący mają zająć skrajne pasy, pozostawiając środkowy wolny. Ostatnia opcja pozwala rozwiązać wówczas pierwszeństwo na środkowym za pomocą 22.4.


@niki_niki OK, więc dokładamy trzeci pas po skręcie nad pasem B, nie zmieniając niczego więcej. Zatem sytuacja stała
Dlaczego dokładając nie rozszerzamy od osi jezdni, więc dlaczego nie dokładamy go pod pasem A, tylko nad B?


@niki_niki Bo to by zmieniło układ strzałek zielonej i czerwonej, wtedy 1 (i 2) jechaliby na skrajny lewy a mi chodzi o to żeby jechały na środkowy, identycznie jak na nagraniu. Ok więc dokładamy po prawej ale przesuwamy strzałki na środkowy pas, co to zmienia?
. Ok więc dokładamy po prawej ale przesuwamy strzałki na środkowy pas, co to zmienia?

@vertical: Zmieniamy, ale przesuwamy strzałki czyli nic nie zmieniamy. Identycznie jakby dodać pas nad pasem B i przesunąć strzałki tak aby czerwona trafiała na środkowy.
@bigos555 Jakoś "trzeba uważać" i "nie bądźmy pewni" Dworaka nie przemawia do mnie, bo takie stwierdzenia w ogóle nie wyjaśniają tego tematu i pokazują że Dworak nie wie lub nie do końca wie co z tym cholernym środkowym pasem :) Co jak będzie kolizja na środkowym? Powiem drugiemu uczestnikowi że trzeba było uważać? Żeby nie był pewny? Skoro przepisy nie precyzują to może współwina?