Wpis z mikrobloga

Mirki z #tesla jak sądzicie, Lucid Air i ich 500 mil zasięgu to realna sprawa czy zwykłe plotki? Ciekawe jak z żywotnością baterii i czasem ładowania, z tego co pamiętam Elon zawsze mówił że mogą zwiększyć pojemność albo przyspieszyć ładowanie do jakichś kosmicznych wartości ale wszystko wiąże się ze skokowym spadkiem żywotności.

Tak czy siak byłoby spoko gdyby wpadł nagle nowy gracz pracujący po cichu nad rewolucyjną baterią ale to brzmi aż zbyt nieprawdopodobnie żeby było prawdziwie. Byłby to niezły prztyczek w nos "wielkiej konkurencji" gdyby z dupy nagle wpadła druga firma bez żadnego doświadczenia i ich pozamiatała :)

https://www.theverge.com/2020/8/11/21358613/lucid-motor-air-electric-vehicle-ev-range-517-miles

The Newark, California-based startup announced that its forthcoming all-electric sedan, the Lucid Air, will have an eye-popping range of 517 miles.


Normalnie pomyślałbym że vapourware ale planują prezentację na 9 września i sprzedaż w early 2021, to by sugerowało że mają już co najmniej kilka objeżdżonych modeli i rozpoczynają produkcję.
  • 19
@anon-anon: no w ostatnich przeciekach mówili o $60k więc elegancko

ale coś czuję że skończy się klasycznie: $60k za 200 mil, za 500 mil $100k :) I zero gwarancji baterii na ilość cykli (ewentualnie gówniana gwarancja typu 5 lat/200kkm)

Tak czy siak wkurza mnie już ten monopol Tesli, mogłoby się coś rozruszać :)
@Quantuum: dlaczego piszesz do mnie w trzeciej osobie?

Ale nie, nie słyszałem, jakieś szczegóły? Zasięg, cena, ile punktów wymiany baterii, ile czasu trwa wymiana, czy są dostępni na zachodnich rynkach?

Ogólnie mnie osobiście wizja wymiany baterii nie przekonuje (nie po to kupuję auto żeby wypożyczać baterię a gdybym kupił również baterię to nie chciałbym jej wymieniać) ale jeżeli się to dodaje ekonomicznie to czemu nie.
@Quantuum: ja co do zasady znam ten koncept, kwestionuję tylko opłacalność ekonomiczną dlatego pytam o szczegóły - ile kosztuje taka stacja wymiany, jak wygląda temat własności baterii, ile takich stacji wybudowano?

Bo to jest podstawowy problem wdrażania nowych technologii - coś co działa w fazie prototypu niekoniecznie musi działać w docelowym produkcie. Jeżeli np. ta delikatna maszyneria potrzebna do wymiany baterii kosztuje majątek i wymaga człowieka do serwisowania to wątpię żebyśmy
@gatineau: Koszt był podany w filmie. Jak kupujesz auto w salonie to za darmo jak odkupiłeś od kogoś auto to mówił że zależnie ile % i płacisz tylko za brakujące kwh koło 8-10 funtów za pełne naładowanie. Myślę że na lini produkcyjnej pracują 100x bardziej złożone maszyny.Tu rolki centrują auto i wyjeżdża taca która w odpowiednich miejscach ma klucze do odkręcenia baterii potem to wjeżdża na dół i wyjeżdża 2. Nie
Koszt był podany w filmie.


Stałoby się coś gdybyś przytoczył? Nie chce mi się teraz 15 minut oglądać filmu dla znalezienia jednego numerka.

Myślę że na lini produkcyjnej pracują 100x bardziej złożone maszyny


@Quantuum: oczywiście! Ale linii produkcyjnych jest kilka, a stacji wymiany baterii trzeba kilka tysięcy. Więc 100x bardziej złożona linia produkcyjna robiona 1x to nadal 100x taniej niż 10000x 100x mniej złożonych stacji ładowania. Oczywiście w kolosalnym uproszczeniu.

Serwisować
@gatineau: 1. Dla gościa z ulicy 8-10 funtów. było podane podczas wymiany baterii
2. Gość tylko wjeżdża i włącza a reszta dzieje się automatycznie. Stacje benzynowe też wymagają obsługi. Z tego nikt problemu nie robi. Do tego tak jak napisałem jest to dodatkowa funkcja i oprócz określonej ilości np w miastach raczej nikt nie będzie tego stawiał chyba że wielu producentów będzie tak projektowała auta żeby były one wymienialne tak łatwo.
1. Dla gościa z ulicy 8-10 funtów. było podane podczas wymiany baterii


@Quantuum: nie o to pytałem. Pytałem o koszt stacji a nie koszt wymiany baterii/

Dla porównania: SC kosztowało pomiędzy $100 a $175k w 2013 roku: https://techcrunch.com/2013/07/26/inside-teslas-supercharger-partner-program-the-costs-and-commitments-of-electrifying-road-transport/

Przy 5 latach commitmentu daje to pi razy drzwi $75 dzień (biorę średnią: ( (100000+175000)/2 ) / (5 * 365)) czyli zakładając że ładujemy 10 aut dziennie $7.5 za amortyzację sprzętu na ładowanie.
@gatineau: Nie mam pojęcia i zapewne nie ma nigdzie takiej informacji. Martwi mnie to ze ty dalej usilnie porównujesz wymianę baterii co jest opcją do standardowej rzeczy jaką jest ładowanie po kablu.
@Quantuum: ja nic nie mylę to ty zarzuciłeś temat wymiany baterii tak jakby był istotny, przypomnę, cytując, rozpocząłeś ten wątek postem o treści:

o NIO ES8 słyszał z szybką wymianą baterii ich punktach?

nie wiem jeszcze czemu pisząc w trzeciej osobie, ale niech będzie że to przypadek a nie chamstwo.

Ale OK, zapomnijmy o szybkiej wymianie baterii która jak słusznie zauważyłeś jest opcją o (strzelam) wątpliwej dostępności.

Więc w temacie ładowania
@gatineau: monopol jest stąd że reszta "konkurencji" robi jedynie miejskie pierdziawy z małym zasięgiem i słąbymi osiągami, za cenę bardzo bardzo przyzwoitej spalinówki, poza jednym Prosie które zrobiło Taycana - czyli w sumie dwa razy droższy od tesli ale prawie dorównujący parametrami
Po prostu wpakowali masę ogniw gdzie się tylko da i tyle. Każdy głupi potrafi dać więcej kWh - ale zachowaj przy tym sensowną cenę i wymiary auta...


@anon-anon: ale oni nie mają jakiejś gigantycznej baterii(prawdopodobnie ok120kWh).Wpakowanie dużej ilości ogniw to nie jest prosta sprawa bo rośnie masa a i wielkośc jest problemem(dlatego model 3 ma max 80kWh).Tymczasem Lucid ma genialną wydajność dzięki rekordowo niskim oporom powietrza a do tego 900V instalacja
@wpt1: To, że będzie to 122kWh zakładając sprawność jak w Tesli wychodzi mi ze wzoru z podstawówki... "98kWh=400mil x= 500mil. Ile to x?" Dodając ciężar pewnie będzie to 125kWh. Do Modelu S też wpakują większy akumulator już wkrótce i też będzie 500 mil. Tu nie ma żadnych rewelacji tylko czysta kalkulacja finansowa.

Instalacja 900V pozwala oszczędzić na przewodach. Mogą być cieńsze. Kosztem elektroniki która musi lepiej balansować większą ilością szeregowych połączeń.