Wpis z mikrobloga

Cześć, od razu na wstępnie wspominam, że nie znam się dobrze na fizyce i proszę nie bić jeśli coś pokręcę.
Mam pytanie odnośnie stałej kosmologicznej. Wiadomo, że Einstein wymyślił ją, aby wyjaśnić statyczność Wszechświata, no ale potem odkryliśmy, że Wszechświat nie jest statyczny i ta stała nam nie była potrzebna. Słyszałam jednak, że teraz w wyniku naszej wiedzy odnośnie różnych zjawisk zachodzących w kosmosie jak np. to, że, że Wszechświat rozszerza się coraz szybciej ustalono, że ta stała kosmologiczna może mieć sens. Wprawdzie a propos rozszerzania się Wszechświata obwinia się ciemną energię, ale z tego co zrozumiałam nie jest udowodnione jej istnienie. No i tu pojawia się pytanie czy według was stała kosmologiczna ma sens? Wiem, że miał być przeprowadzony eksperyment z użyciem fal grawitacyjnych w celu weryfikacji istnienia stałej kosmologicznej, ale nie mogę znaleźć żadnej informacji o wynikach, więc zakładam, że jeszcze się nie skończył/zaczął lub po prostu nie umiem szukać.
#fizyka #astrofizyka #astronomia #nauka
  • 13
@PaniPilot: może to Cię zaintetesuje:
http://www.nature.com/articles/s41550-017-0216-z

Nie sądzę by detektory fal grawitacyjnych mogły tu pomóc.

PS
Lambda to najprostszy model ciemnej energii. I nie, nie udowodniono jej istnienia bo w fizyce się nie dowodzi. Tworzy się natomiast modele które - lepiej lub gorzej - tłumaczą to co widzimy. Model LambdaCDM na razie się sprawdza (choć jak można przeczytać w ww. art. inne modele mogą jeszcze lepiej pasować, no ale one mają
@PaniPilot: Nic nowego do tego tematu nie wniosłem, więc mogę mieć co najwyżej cudze zdanie. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Sens ma, to nie jest chyba kontrowersyjny temat. Problemem – jednym z największych problemów współczesnej fizyki – jest jej wartość. Wartość przewidywana przez kwantową teorię pola jest o 120* rzędów wielkości (!) za duża i nie wiadomo, jak ją poprawnie obliczyć. Po prostu musi być dostrojona, a dostrajanie