Wpis z mikrobloga

◢ #akamaitech

Technologiczne piątki z Akamai


Mówi się, że w branży IT nie ma już miejsca na innowacje i trudno jest wybić się z nowym pomysłem na tak zapchanym rynku.

Mamy już jedną wyszukiwarkę, która indeksuje większą część zasobów Internetu (Google). Mamy także jedną, globalną sieć społecznościową, której nikt nie przebije zasięgiem (Facebook). Mamy także jeden wiodący serwis z viralowymi filmikami (Youtube). Można tak wymieniać bez końca, ponieważ w każdej z nisz branży IT znajduje się jeden gracz, który zgarnia większą część rynku.

Mogłoby się wydawać, że tak zapchany rynek, to symbol naszych czasów - tak jednak nie jest. W dawnych czasach bywało podobnie.

O początkach firmy Google założonej w garażu, słyszał już niemal każdy. Niewiele osób uświadamia sobie jednak, że Google nie było pierwszą wyszukiwarką. Nie było także drugą, ani nawet trzecią z istniejących. W czasach gdy powstawał ten projekt, niemal cały rynek wyszukiwarek należał do AltaVisty. Ówcześnie, każdy mógłby powiedzieć, że nie ma szans na stworzenie produktu, który byłby w stanie zagrozić - istniejącej już od ponad 3 lat - AltaViście. Wtedy rynek podzielony był pomiędzy trzy wyszukiwarki: Altavistę, Lycos i Excite. Nikt jednak nie miał wątpliwości, że prym wiedzie pierwsza z nich.

Tymczasem dwóch studentów (Sergey Brin i Larry Page) postanowiło stworzyć własną - ich zdaniem lepszą - wyszukiwarkę. Sekret sukcesu Google bazował na rewolucyjnym algorytmie pozycjonowania stron w wynikach wyszukiwania, a nie na posiadanym budżecie, czy mocy przerobowej powstałego systemu. Algorytmem tym był 'Page Rank', którego nazwa nie pochodzi jak myślą niektórzy od anglojęzycznej nazwy 'rankingu stron', lecz od nazwiska jego twórcy - Larrego Page. Przykład ten pokazuje, że pokonanie największego rynkowego gracza wcale nie jest niemożliwe.

Podobnie wyglądała historia Facebooka. W czasach, gdy Mark Zuckerberg zaczynał tworzyć swój serwis, jedyną liczącą się społecznościówką był MySpace. Czy ktokolwiek o zdrowych zmysłach mógł pomyśleć, że nastolatek z Harvardu samodzielnie stworzy serwis, który pobije wiodącego giganta? Dobrze wiemy jak to się zakończyło. Czy ktokolwiek z was pamięta jeszcze MySpace?

Historia pokazuje, że serca Internautów podbija nie ten, kto był pierwszy na rynku, a ten, kto lepiej od innych zaspokoił potrzeby swoich użytkowników. #google dawało trafniejsze wyniki wyszukiwania, a Facebook oferował rzeczy pożądane przez młodych ludzi (status związku, dodawanie znajomych i lajkowanie).

Jeśli więc masz pomysł na jakąś usługę, która wcale nie jest innowacyjna, pamiętaj, że Google i #facebook także nie byli innowacyjni, jednak nie przeszkodziło im to w odniesieniu sukcesu :)

❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋❋

O co chodzi?
Co piatek, firma Akamai Technologies (polski oddział z Krakowa) wrzuca na swój fanpage wpis technologiczny, który nastepnie jest repostowany tutaj, na mikroblogu.

Link do Fanpage

Nie przegap nowych wpisów!
Obserwuj tag #akamaitech i/lub moje prywatne konto.

Kto jest autorem wpisów?
Autor to unknow - możesz obserwować jego profil na FB (sporo newsów o technologii)

Chcesz pomóc?
Podeślij do mnie na priv temat, który myślisz, że warto byłoby poruszyć w następnych wydaniach AkamaiTech

#przemyslenia #ciekawostki #technologia #nostalgia #internet
Pobierz
źródło: comment_YEvDPkcs1vEoLQAaAAfdO8kJ5sEg9U7A.jpg