Wpis z mikrobloga

Cześć Mirki. Będę pisać w liczbie mnogiej :D Zamysłem naszej pracy jest stworzenie systemu do publikacji treści ze środowiskiem pracy dostosowanym (jak najbardziej jest to możliwe) do tej w redakcji - obecność tych samych grup, zadań im przynależnych, odpowiedzialności i tak dalej. W chwili obecnej czerpiemy wiedzę z Internetu, ale zważywszy na to, że informacje z kilku źródeł są od siebie różne, zdecydowaliśmy się dowiedzieć co nieco od osób, które z redakcją mają do czynienia na co dzień.

Pytania wysyłamy do redakcji, chcemy się z niektórymi spotkać (jeżeli będą chcieli poświęcić kilka minut dla studenciaków), ale wśród Mirków jest przecież tyle utalentowanych, mądrych ludzi, to pytania wrzucam również tutaj.

1.Czy grupy istniejące w hierarchii redakcji dzielą się na redaktora naczelnego, kierownika działu, redaktora, korektora, dziennikarza? Istnieją jeszcze jakieś dodatkowe - kluczowe?

Warto dopytać tutaj o dodatkowe uprawnienia, przywileje poszczególnych grup. Kto jest najważniejszy i jakie są ich funkcje.

2.Czy redaktor naczelny jest osobą, która decyduje o publikacji/odrzuceniu artykułu, czy dzieje się to na niższym szczeblu np. robi to kierownik działu?

Za co konkretnie oprócz publikacji/odrzucenia (jeżeli to należy do jego zadań) odpowiada redaktor naczelny? Czy jest on osobą na samej górze? Jaka jest jego rola w redakcji? Powinien posiadać narzędzia nadzorcze?

3.Kto zleca napisanie jakiegoś artykułu i co wchodzi w skład zlecenia? Temat, termin?

Czy zleceniodawcą napisania artykułu jest kierownik działu? Jak wygląda zlecenie pracy i jej przyjęcie?

“Chłopaki, potrzebuję na za tydzień artykułu opisującego ostatnie dziwne sytuacje, które wydarzyły się w mieście”

Sytuacja nr 1
Zgłasza się ochotnik, który mówi “Biorę ten temat.”

Sytuacja nr 2
Zleceniodawca wybiera osobę.


4.Czy zleceniodawca wybiera osobę, która ma napisać dany artykuł, czy może dziennikarz sam podejmuje decyzję o tym, które zlecenie wybierze?

Nawiązanie do tego jest w pytaniu nr 3. Warto znaleźć na to pytanie odpowiedź, ponieważ dzięki temu będziemy wiedzieli jak powinna wyglądać tablica zleceń w panelu dziennikarza. Dziennikarz wchodzi do panelu i widzi powiadomienie o tym, że ma napisać pewien artykuł, czy ma jednak tabelę wszystkich zleceń i podejmuje się tych, które go zainteresują?

5.Jeżeli dziennikarz pracuje nad jakimś artykułem, to czy istnieje jakaś osoba nadzorująca jego pracę? Np. coś w rodzaju redaktora nadzorczego, który na bieżąco sprawdza postępy prac, doradza, odradza i tak dalej.

Jeżeli taka osoba nadzorcza istnieje, to na jakiej zasadzie jest ona wybierana? Kto przydziela dziennikarzowi nadzorcę?

6.Jak wygląda przekazanie korektorowi artykułu? Kto mu ten artykuł przesyła?

Dziennikarz, który uzna, że zakończył pisanie, czy (jeżeli takowy istnieje) redaktor nadzorczy, który zaakceptuje napisany przez dziennikarza tekst?

7.Jeżeli korektor zakończy korektę, to komu odsyła tekst? Kierownikowi działu, czy dziennikarzowi/redaktorowi nadzorczemu, którzy mu ten tekst przesłali?

Jeżeli dostaje go do ręki redaktor nadzorczy, to komu następnie go wysyła? Zapewne zleceniodawcy, którym jest (przypuszczam) kierownik działu. Czy teraz kierownik działu przesyła go redaktorowi naczelnemu, czy może ma prawo do opublikowania go?

8.Czy dziennikarze również dzielą się na działy? Np. dziennikarz sportowy, dziennikarz działu polityka i tak dalej?

To pytanie jest bardzo ważne, ponieważ w takim przypadku, jeżeli kierownik działu sport zamieści zlecenie napisania artykułu, to te zlecenie powinno być widoczne w panelu dziennikarskim tylko dziennikarzom sportowym. Jeżeli dziennikarze nie dzieliliby się na działy, to zlecenia mógłby podjąć się dziennikarz nie do końca znający się na temacie, innymi słowy - osoba niekompetentna.

9.Kto w redakcji ustala kategorie takie jak: sport, polityka, świat, Polska?

Czy jest to redaktor naczelny, czy może warto stworzyć grupę typu: administrator, technik i tak dalej, którzy to mieliby narzędzia stricte techniczne ustalające działy, możliwość komentowania i inne.

Z góry dzięki za pomoc, bo choć to tylko część pytań wymyślonych na szybko, to i tak trochę czasu zajmie odpowiedzenie na każde.

#dziennikarstwo #dziennikarz #artykul #redakcja @FaktyTVN :D
  • 1
Źródła jakichś fajnych opisów działania takich miejsc również będą pomocne. W ogóle pomocne będą wszystkie materiały z tym związane.