Wpis z mikrobloga

Mireczki, dzisiaj w #maszprawo 14-dniowy termin rozpatrzenia reklamacji. Wiecie, że sprzedawca musi w tym terminie odpowiedzieć tylko na pismo zawierające sprecyzowane żądanie (naprawa, wymiana, obniżenie ceny)? Jest sporo ciekawostek związanych z tym przepisem:

1) nie należy łączyć żądań pisząc np. „żądam wymiany rzeczy lub obniżenia ceny o kwotę 100 zł”;
2) w piśmie należy umieścić wyraźnie oświadczenie w przedmiocie żądania naprawy rzeczy, żądania wymiany rzeczy lub żądania obniżenia ceny (ze wskazaniem kwoty);
3) możliwe jest rozdzielenie pisma z zawiadomieniem o wadzie od pisma z roszczeniem. Jak tak często robię bo o ile sprzedawca odpowiada często na pierwsze pismo to na kolejne (z żądaniem) już nie i wtedy ma uwalony termin;
4) zgłoszenie roszczenia może nastąpić w piśmie, w mailu, smsem, a nawet telefonicznie (najlepiej na piśmie, żeby nie było problemó dowodowych);
5) sprzedawca nie zachowuje terminu na odpowiedź poprzez sam fakt nadania listu na poczcie.

Szersze omówienie ww. kwestii znajdziecie jak zwykle tutaj. Zachęcam też do zadawania pytań- sam potrafię zadać takie, na które nie znam odpowiedzi, więc pozostaje mi mieć nadzieję, że na te nikt nie wpadnie :-)

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
Ogłoszenia parafialne
Tag #maszprawo stał się na tyle popularny, że wiele osób używa go błędnie zamiast #prawo i woła niepotrzebnie masę mireczków, którzy subskrybowali #maszprawo jako mój autorski tag. Jeśli masz do mnie pytanie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo. Jeśli widzisz nieprawidłowe użycie tagu #maszprawo zgłoś to do administracji. Moje próby kontaktu mające na celu opisanie tagu lub jego uprzątnięcie, niestety na nic się zdały.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
  • 81
14-dniowy termin rozpatrzenia reklamacji.


@LaudatorLibertatis: Czy taki sam termin jest dla serwisu?
Zgłosiłem na reklamację prosto do serwisu. Przyszedłem po 14 dniach dowiedzieć się dlaczego nie zostałem poinformowany o jakiejkolwiek decyzji. W odpowiedzi dowiedziałem się, że ich termin 14 dni nie obowiązuje bo nie są sklepem i kiedy zechcą to mnie poinformują o decyzji.
@LaudatorLibertatis: Ostatnio (dokładnie 2 tygodnie temu) składałam reklamację u dostawcy Internetu. Zostałam poinformowana, że w ciągu 14 dni dostanę informację, że przyjęto reklamację do rozpatrzenia, a następnie za kolejne 30 dni przyjdzie odpowiedź na reklamację. Czy to w ogóle dozwolone? Myślałam, że na rozpatrzenie jest 30 dni bez żadnego okresu na przyjęcie reklamacji. A Ty jeszcze piszesz o 14 dniach na rozpatrzenie. Jak to w końcu jest?
@nieskonczonosc: Nie pamiętam, czy dla usług są w Ustawie o prawach konsumenta jakieś odmienne regulacje w zakresie terminów. Podejrzewam, że podstaw do takiego działania nie ma. W przypadku rzeczy, ten sam problem jest gdy sprzedawca oddaje rzecz do weryfikacji producentowi i stwierdza, że nie ustosunkuje się wcześniej, bo producent ma takie, a nie inne terminy. Jest to problematyczne i chyba czytałem w komentarzu do starej ustawy, że jest to dopuszczalne pod
@wysuszony: Pracuję na tych przepisach i parę razy nieźle to wyszło. I dokładnie tak- to wredna sztuczka ( ͡ ͜ʖ ͡) Aczkolwiek imho nadal sprzedawca w rażących przypadkach, nawet jak uchybi terminowi (np. drobna wada i żądanie obniżenia ceny o 90%) może bronić się w oparciu o art. 5 k.c. (, społeczno-gospodarcze przeznaczenie prawa, zasady współżycia społecznego).