Wpis z mikrobloga

Mireczki, w #maszprawo dzisiaj o uprawnieniu kupującego do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od odbioru przesyłki. Wokół tego terminu jest sporo nieporozumień, więc:
1) dotyczy on tylko relacji przedsiębiorca konsument i wynika z art. 27 Ustawy o prawach konsumenta;
2) ma zastosowanie tylko do rzeczy kupionych przez internet (nie istnieje uprawnienie do oddania bez powodu towaru kupionego w sklepie "stacjonarnym");
3) idea tego terminu jest taka, żeby mieć możliwość zapoznania się z rzeczą jak w normalnym sklepie. Jeśli więc rzecz trochę zużyjemy / uszkodzimy to nadal można ją oddać, ale musimy zwrócić część kasy za obniżenie wartości rzeczy;
4) jeśli rzecz została kupiona przez internet, ale z odbiorem osobistym, to najbezpieczniej jest zbadać rzecz na miejscu (sklepy traktują to czasem jako kupno na miejscu, a przez internet robimy jedynie rezerwację towaru);
5) jeśli rzecz otrzymaliśmy już z wadą to lepiej skorzystać z przepisów dotyczących rękojmi, bo wtedy odzyskamy wszelkie poniesione koszty, a przy art. 27 ww. ustawy koszty dostarczenia i odbioru rozkładają się pomiędzy kupującym, a sprzedawcą.

Szerzej temat jak zwykle opisuję tutaj.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
Ogłoszenia parafialne
Tag #maszprawo stał się na tyle popularny, że wiele osób używa go błędnie zamiast #prawo i woła niepotrzebnie masę mireczków, którzy subskrybowali #maszprawo jako mój autorski tag. Jeśli masz do mnie pytanie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo. Jeśli widzisz nieprawidłowe użycie tagu #maszprawo zgłoś to do administracji. Moje próby kontaktu mające na celu opisanie tagu lub jego uprzątnięcie wstecz, niestety na nic się zdały.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
  • 92
"- w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe, gry, dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;"


@przemilcze: wg mnie to odnosi się do zwrotu wciągu 14 dni. Jak gra nie bedzie po polsku to rękojmia.
3. powiedzmy ze ktos prowadzi biznes np robi no niewiem firanki, koronki, gliniane garnki, figurki - klient zamawia taki produkt, firma go robi i sprzedaje a klientowi cos po 10 dniach nie pasuje, czy firma ma szanse sie bronic przed czyms takim


@bazingaxl: rekojmia jest, ale zwrotu 14 dniowego nie ma, jesli produkt jest robiony dokladnie pod specyfikacje klienta

co z autami, ostatnio byla afera z VW, czy klient ma takie
@Mald: siemasz kumplu. Dzisiaj byłem w sklepie i gdybym spóźnił się o jeden dzień było by po wszystkim. Okazało się nawet, że gdzieś ubrudziłem kurtałkę ale pani kierownik przyjęła. Dopłaciłem gotówką i wyszedłem w nowej kurtce :D
@LaudatorLibertatis: jak to jest ze zwrotem jesli nie dostalismy towaru na czas? Przykladowa sytuacja: jedziemy na narty wiec je kupujemy. Niestety nie docieraja do nas na czas i musimy wypozyczyc je na czas wyjazdu. Slyszalem, ze jest opcja zwrotu kosztow wypozyczenia tych nart od sklepu zamiast zwrotu towaru. Czy to prawda? Jak uzyskac zwrot tych pieniedzy?
@bazingaxl:
1. Reklamacja to termin potoczny. W prawie zgłasza się roszczenia lub realizuje uprawnienia w oparciu o konkretne przepisy, a więc np. realizuję uprawnienie do odstąpienia od umowy w oparciu o przepisy dotyczące rękojmi lub w oparciu o art. 27 Ustawy o prawach konsumenta.

2. Najlepiej złożyć pismo i poprosić na kopii o pokwitowania. W necie są dziesiątki takich wzorów. Zawiadamiam o wadzie w oparciu o art. 556 i n. k.
@LaudatorLibertatis: jaki sposob powiadomienia klienta jest skuteczny? zapis w regulaminie sklepu, ktory trzeba zaakceptowac wystarczy? jak termin 14 ma sie do towarow o krotkiej trwalosci (np rosliny, cebulki kwiatow, towary spozywcze)?
Jeśli taka jest norma ISO


@LaudatorLibertatis: Jest jeszcze gorsza, bo w przypadku wysokich rozdzielczości dopuszcza więcej błędów. Dla mnie monitor wyświetlający 10 nałożonych na prawidłowy obraz jaskrawych kolorowych kropek jest śmieciem, ale producenci sobie wymyślili że to nie powinno nikomu przeszkadzać.
@LaudatorLibertatis: uwielbiam uświadamiać klientów chcących zwrócić towar zakupiony na miejscu, że nie mają takiego prawa.

"Ale ustawa o ochronie konsumenta!!!"
Wtedy zwykle z uśmieszkiem na twarzy proszę o podanie podstawy prawnej. Nie po to studiowałem 1 rok prawa, by mnie jakiś leszczyk wydymał.

Ciekawe co, gdy klient zakupi towar przez sklep internetowy, będąc fizycznie na miejscu. Też umowa zawarta na odległość? :)