Wpis z mikrobloga

Najwyższy czas na kolejny wpis z serii "Paaanie Niemiec płakał jak sprzedawał! - czyli ściemy typowego handlarza" ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Przerwa była dłuuuga, ale co zrobić - gorąco jak cholera to i wena słaba :P Ale jak już mowa o upałach to poruszymy temat klimy ;)

Tradycyjnie na wstępie wołamy do obserwowania naszego taga #mfindmirkom, gdzie wrzucamy mniejsze lub większe ciekawostki :)

TL;DR


Przytoczmy książkowy dialog (Mirek- kupujący, Janusz- handlarz)
Mirek: No wszystko ładnie, a klima działa?
Janusz: To Panie jak nie działa, siadaj zaraz zobaczysz jaka lodówa
(Janusz odpala auto i ustawia temperaturę na 16 stopni i maks nadmuch, na zewnątrz temperatura 30+)
Janusz: Ładnie daje nie?
Mirek: Nooo faktycznie dmucha (ʘʘ), a da się mocniej?
Janusz: Niee, to ma delikatnie ochładzać, a nie dmuchać, przeziębić się Pan chcesz?
Mirek: No w sumie racja, ale to nie chodzi jakoś za głośno?
Janusz:Nie, to ma tak być - słychać, że działa!
Mirek: Oki to widzę, że auto ogólnie ładne i wszystko gra, biere!

Jak ktoś nie miał wcześniej styczności z klimą to nie rozpozna czy to faktycznie dmucha tak jak powinno czy nie, czy dźwięk sprężarki nie jest za głośny albo czy w ogóle jest. Ustawianie przez sprzedających klimy na 15 stopni to najbezpieczniejsza opcja, bo jak czynnik na wyczerpaniu, albo coś innego ją boli to jest szansa, że kupujący nie zwróci na to uwagi, a taką temperaturę najszybciej czuć i można zaraz przejść do innych części auta.

Dlatego zasadniczo trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

1. Klima na maksie ma mocno dmuchać
Jeśli przy sprawdzaniu musisz się nachylać pod nawiew, albo sprawdzać ręką czy zimno czy nie to wiedz, że coś się dzieje, a dziać się może kilka rzeczy: mało czynnika, zapchany filtr kabinowy, sprężarka na wykończeniu.
2. Ma być wyraźnie zimny strumień powietrza
Na zewnątrz 30 stopni, więc ustawiając klimę nawet na 20-22 stopnie będziesz odczuwał dyskomfort z zimna jeśli będzie na Ciebie ustawiona, jeśli natomiast jest ustawione legendarne 16 stopni i "coś tam czuć" to nie jest OK. Może to być spowodowane brakiem/małą ilością czynnika, sprężarka na wykończeniu.
3. Po włączeniu klimatyzacji powinna włączyć się sprężarka
Najczęściej po włączeniu klimatyzacji delikatnie i chwilowo zmieniają się obroty (na biegu jałowym), a jeśli pod maską widzisz paski klinowe to łatwo zaobserwować czy sprężarka się uruchamia czy nie (sugeruj się tym czy kręci się koło sprężarki). Po włączeniu klimatyzacji powinny włączyć się także wentylatory (te pod maską :) ), w zimne dni mogą odpalić się po chwili. Jeśli nie dzieje się nic to klimatyzacja nie działa.
4. Nie powinno być żadnych podejrzanych dźwięków.
Klimatyzacja po włączeniu emituje dodatkowy dźwięk (sprężarka + wentylatory) jednak nie jest to równoznaczne z buczeniem, zgrzytaniem czy innym hałasem

Przygotuj się też, że każdy zarzut w stosunku do klimatyzacji będzie skutkował odpowiedzią "to tylko trzeba nabić i będzie działać jak trzeba" - faktycznie często kończy się nabiciem... kasy mechanikowi, albo tłumaczenie później pasażerom i znajomym, że klimy nie włączasz, bo się przeziębić można itp ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jeśli sprężarka działa, auto nie huczy jak samolot przy starcie, gdy załączysz klimę, wentylatory się załączają to wtedy faktycznie skończy się najprawdopodobniej na nabiciu czynnika i wymianie filtra kabinowego. W innym wypadku jeśli auto dodatkowo jest podejrzanie tanie to taka wada powinna spowodować, aby Cię od niego odrzuciło (wymiana sprężarki kosztuje w zależności od auta od kilkuset złotych w górę)

Pozdrawiamy i życzymy działającej klimy! :P

#samochody #motoryzacja #januszebiznesu #cokupic #gielda
Pobierz mfind - Najwyższy czas na kolejny wpis z serii "Paaanie Niemiec płakał jak sprzedawał...
źródło: comment_oVtxYricbvTXSF0e6yOHCk5Q2JMcajyb.jpg
  • 33
@mfind:

Można także otworzyć maskę i słuchać czy nie syczy klima, tj czynnik nie ucieka.
Warto sprawdzić w którym miejscu w samochodzie jest kabinówka (przed przyjazdem) i jeśli jest łatwo dostępna można sprawdzić w jakim jest stanie.
Jeśli jest zasyfiała widocznie nie wymieniana kilka lat to ja bym sobie darował takiego sprzedawce.
@mfind:

" przeziębić się Pan chcesz? "

Strzele taką ciekawostkę bo może nie wszyscy wiedzą.
Większość przeziębień nie jest przez klimatyzację ( użytkowanie jej i gwałtowne zmiany temp. pomiędzy samochodem a otoczeniem ) tylko przez złą obsługę klimatyzacji - zbyt krótkie lub zbyt rzadko przeprowadzane ozonowanie klimatyzacji.

Wymiana filtra kabinowego [ p. pyłowego ] i odpowiednie ozonowanie [ ok 20 - 30 min ] to absolutne minimum żeby nie chorować przez
@mfind: Heh. Osobiscie chcialbym miec taki problem z autem. 2 miesiace szukalem Astry IV Hatchback w wersji Cosmo z1.7D bezwypadkowej. XD Same bezwypadki a miernik pod 300 mikronow pokazywal. Wiekszosci to nawet nke odpalalem a co dopiero klime sprawdzac. :)
@mfind: Ja powiem jeszcze tak. Jak handlarz/sprzedający auto mówi że klima sprawną trzeba tylko nabić to na 100% oznacza że klima jest dead. No bo na chłopski rozum, co się do cholery stało z czynnikiem - dzieci wypiły? Brak czynnika w najlepszy wypadku to nieszczelność na jakimś łączeniu, ale najprędzej to w sprężarce. To raz, a dwa sami pomyślcie jeżeli wystarczyło by tylko nabić to ktoś by tego nie zrobił już
@Dorth: Na których elementach tak pokazywało i gdzie oglądałeś te okazje ??? Aż mnie to zastanawia, bo sprzedaje auta do 10-15k zł i tak szukam, że trudno nawet żeby miał chociaż jeden element w drugim lakierze, a co dopiero szpachla :P

@uosiu: To jeszcze zależy od ozonatora, są rożne moce.
@mfind: A wiecie jak to wygląda ze sprężarką w takie ciepłe dni jak mamy teraz? Na przykład ja mam wrażenie, że rzadko się wyłącza, ale mam ustawioną klimę na 22C, ogólnie nie jest źle, wszystko poniżej tego to już niezłe pizganie zimnem, czasami zwiększam na 23-24C.