Dziewczęta stanowią ~65% stypendystów Prezesa Rady Ministrów (za najwyższą średnią w szkole).
Przeczytanie artykułu z https://www.wykop.pl/link/6125... skłoniło mnie do sprawdzenia na własną rękę czy na naszym podwórku takie zjawisko jest gdzieś zauważalne. Przejrzałem listy stypendystów PRM i okazuje się, że zdecydowaną większość tych list stanowią dziewczęta:
Stypendyści Prezesa Rady Ministrów (małopolskie) - dziewczęta:
2020/2021 - 375/578 (65%)
2019/2020 - 189/300 (63%)
2018/2019 - 212/304 (70%)
Stypendyści Prezesa Rady Ministrów (lubelskie) - dziewczęta:
2020/2021 - 274/336 (82%)
2018/2019 - 135/230 (59%)
Stypendyści Prezesa Rady Ministrów (pomorskie) - dziewczęta:
2020/2021 - 266/393 (68%)
2019/2020 - 131/205 (64%)
2018/2019 - 144/211 (68%)
Zestawiłem te statystyki ze statystykami z udziału dziewczynek na listach finalistów olimpiad oraz stypendystów MEN (za wybitne osiągnięcia w nauce):
Stypendyści Ministra Edukacji Narodowej (małopolskie) - dziewczęta:
2020/2021 - 8/57 (14%)
2017/2018 - 8/46 (17%)
2016/2017 - 2/25 (8%)
Stypendyści Ministra Edukacji Narodowej (lubelskie) - dziewczęta:
2020/2021 - 9/29 (31%)
2017/2018 - 19/38 (50%)
Stypendyści Ministra Edukacji Narodowej (pomorskie) - dziewczęta:
2019/2020 - 9/27 (33%)
2018/2019 - 7/26 (27%)
Olimpiady - dziewczęta:
LXXII OM - 14/160 (9%)
XLVII OH - 25/103 (24%)
L OB - 24/67 (36%)
Widać wyraźną różnicę w proporcjach stypendystów i stypendystek pomiędzy stypendium PRM (za średnią) a stypendium MEN (za wybitne osiągnięcia). Chłopcy mają większy udział w tych rankingach, w których kryteria są ostre, dobrze zdefiniowane, oparte na osiągnięciach, jednak stanowią mniejszość na liście, gdy kryterium jest bardziej arbitralne - średnia ocen.
Nie chcę wyciągać zbyt daleko idących wniosków - być może chłopcy mają tendencję do skupiania się na jednej dziedzinie (stąd osiągnięcia) i traktowania po macoszemu reszty przedmiotów (stąd niższe średnie). Oba stypendia trafiają także do różnych grup odbiorców. Stypendium PRM trafia do prymusa każdej szkoły, natomiast wybitne osiągnięcia uzyskiwane są głównie w kilku najlepszych szkołach w Polsce - to także zaburza obraz.
Obserwacje są jednak bardzo nieintuicyjne. Warto się nad nimi zastanowić, szczególnie jeśli istnieją raporty o niesprawiedliwym traktowaniu chłopców w szkołach.
Komentarze (134)
najlepsze
Stąd idealnie odnajdują się w polskiej szkole, realizującej model pruski- wytresować karnego, posłusznego obywatela, wypełniającego polecenia przełożonych i nie zadającego zbędnych pytań.
Tylko, że potem jest problem w prawdziwym życiu, orientujesz się, że dla pracodawcy
@youngpablo: te odpowiedzi tylko potwierdzają moją tezę.
Dobra kapitanie łupież i nieruchanie, teraz odnies soe do faktu, ze 50% merzczyzn wybrało urojoną "ideologie lgbt", dawaj pajacu
czy mi w szkole opowiadali o pani Blanchard, dzielnej aeronautce, która wypadła z gondoli balonu na skutek zapalenia się wodoru? Albo o pani Benz, która bez pozwolenia męża wybrała się na wycieczkę samochodem i nawet przetkała przewód paliwowy szpilką do włosów, co przyczyniło się do popularyzacji automobilu?
oczywiście, że nie. nikt