Witajcie.
Można pominąć moje wypociny i zjechać na sam dół. Tam znajdziecie link do testu i parę dodatkowych informacji :)
Wstęp
Znajomość pakietu Microsoft Office, nienaganna polszczyzna oraz kultura osobista. Nie wymagam ukończenia studiów. Tylko tyle wymagam od osoby, która chce pracować w mojej firmie.
Wydawałoby się, że moje wymagania są dość niskie i każdy je powinien spełniać. Niestety...
Prawie każda osoba szukająca pracy zamieszcza w swoim CV informację o tym, że dobrze lub bardzo dobrze zna Worda i Excela. W zdecydowanej większości przypadków nie jest to prawdą.
Znajomość Worda ogranicza się zwykle do umiejętności wpisywania tekstu, operacjach na czcionkach, stworzeniu tabeli i innych podstawowych czynności. Z Excelem jest jeszcze gorzej. Jego znajomość ogranicza się do umiejętności wpisywania liczb do komórek, wpisania prostych funkcji i stworzeniu ładnego wykresu.
Ponieważ w mojej firmie potrzebna jest "prawdziwa" znajomość pakietu Office, od pewnego czasu przesyłamy kandydatom testy kompetencji. Jest to test, który można rozwiązać w domu. Czasu jest sporo - aż dwa dni! Test nie jest bardzo skomplikowany i jego rozwiązanie powinno zająć ok. 20-30 minut.
Wnioski? Tylko 5% (sic!) testów jest wypełnianych prawidłowo! To przerażające!
Jednym z zadań jest napisanie listu do klienta. Oto parę kwiatków:
"W odpowiedź na rozmowę telefoniczną, chcielibyśmy poinformować Pana, że faktura nie zostanie anulowana i musi być opłacona przez Pana, niemniej jednak Pan może złożyć pisemną reklamację z uzasadnieniem w terminie 3 dni."
"W razie jakiekolwiek pytań proszę o kontakt mailowy bądź telefoniczny"
"po rozpatrzeniu złożonej prze Pana reklamacji dnia 22.09.2012r. wykonania usługi informujemy"
"W nawiązaniu do Pana telefonu"
"3-ech dni roboczych"
"w/w"
"Po opłaceniu faktury ma Pan prawo do złożenia odpowiednio uregulowanej reklamacji na pismie."
Jak można starać się o pracę, mieć do dyspozycji dwa dni na napisanie krótkiej wiadomości i zrobić w niej błędy?
Inne zadanie polega na wpisaniu prawidłowej formuły do Excela. W pliku xls znajdują się dwie liczby: jedna z nich określa liczbę kilogramów a druga cenę za kilogram (netto). Należy podać formułę, która poda całkowity koszt brutto. VAT wynosi 23%. Prawidłowa formuła to oczywiście: "=c2d21,23"
Spotkałem się z następującymi rozwiązaniami:
=c2d20,23
=ILOCZYN(C2D20,23)
=ILOCZYN(C10;D10)0,23%+ILOCZYN(C10;D10)
=SUMA(D2C2*1,23)
Przykładów jest oczywiście o wiele więcej. Do tego dodam niechlujnie napisane CV. Bardzo, bardzo rzadko mam przyjemność przeczytać dobrze napisany i sformatowany dokument. Ciekawostka: ostatnie dobre CV otrzymałem od... kogoś z wykopu :) (pozdrawiam!)
Do tego dodam błędy stylistyczne, interpunkcyjne i - o zgrozo - ortograficzne! Do tego w co dziesiątym CV ktoś chwali się znajomością "exela" :)
No dobrze, ponarzekałem sobie :) Czas na najważniejsze:
TEST
Jakiś czas temu wpadłem na pomysł przygotowania specjalnego testu dla wykopowiczów. Dzięki niemu sprawdzicie swoją znajomość języka polskiego, Worda oraz Excela. Test składa się z pięciu zadań i jest dostępny tu:
//chomikuj.pl/chafer2010
Treść zadania znajduje się w pliku: "test
dlawykopowiczów.doc".
Do rozwiązania zadań nie jest potrzebna umiejętność pisania makr i znajomość zaawansowanych funkcji.
Rozwiązania zadań możecie przesłać na mój adres emailowy. Skontaktuję się na pewno z każdą osobą, która prześle rozwiązania! Po sprawdzeniu wszystkich testów zrobię zestawienie, omówię najczęściej popełniane błędy i zamieszczę rozwiązania zadań. Uspokajam - nie ma mowy o tym bym publicznie podał kto ile zdobył punktów i jakie błędy popełnił - wszystko odbędzie się anonimowo. Nie robię żadnych zawodów, potraktujcie to jako możliwość sprawdzenia swoich umiejętności i swojej wiedzy.
Możecie być pewni, że nie nawalę. Myślę, że moją solidność udowodniłem przy okazji moich AMA (
//www.wykop.pl/ramka/1289681/ama-wlasciciel-mikroprzedsiebiorstwa/).
Będę wdzięczny za informację zwrotną na temat trudności i jakości tego testu.
Zapraszam do rozwiązywania. Czas na rozwiązanie: nieograniczony :)
Komentarze (201)
najlepsze
Ps Podczas rozwiązywania posłuchajcie mojego utworu, który też jest pod tym linkiem. Skończyłem go dosłownie 5 minut temu :) Trwa 10 minut i składa się z 2-3 utworów (wykop.mp3).
Jeszcze bardziej tltr: napracowałem się, bądź człowiekiem, daj kartofla
konkretnie chodzi mi o:
I podane niżej przykłady błędnych formuł. W takim przypadku w opisie problemu dobrze byłoby zaznaczyć które komórki reprezentują dane ;)
c2 = ilość sztuk, d2 = cena netto i brak **
swoją drogą mimo głupio wyglądającego zapisu
=ILOCZYN(C10;D10)0,23%+ILOCZYN(C10;D10). Wcale nie takie złe - rozważając możliwość zmiany stawki VAT na różne produkty i pobieranie jej z innej komórki. Oczywiście pod warunkiem, że VAT to 23%, a nie 1/23 procenta :)
Mnie osobiście najbardziej irytuje, kiedy ktoś przez 50 stronicowy dokument nie używa stylów dla nagłówków, akapitów, wcięcia robi spacjami, nowe strony 20 enterami, punktowania myślnikami, a spis treści wpisuje "z palca". Spróbujcie później zmienić czcionkę każdego nagłówka, albo poprawić szybko spis treści, kiedy numery stron się "sypną" :)
To są już takie podstawy, że na maturze powinni
Wow, wymieniłeś wszystkie rzeczy których nie potrafię zdzierżyć. Dodałbym jeszcze trylion spacji kiedy w podaniu po jednej stronie pisze się nadawcę, a po drugiej miasto i datę.
A najgorsze co może być , to właśnie to ,co teraz robię
@weegee:
Touchpad oczywiscie nie jest myszka? ;)
Po powrocie z pracy ściagnę sobie test i powalczę.
Powiem Wam od razu, że jest tam rozwiązanie na co najmniej jedno zadanie, a może być na więcej, bo nie chciało mi się przeglądać wszystkich plików chafera ;)
@chafer mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko temu, że podałem wykopowiczom wędkę. Przynajmniej w poszukiwaniu rozwiązań czegoś się nauczą :)
Kto poleca
Wiadomo, że często różni poradni inaczej "formatują" tekst przy użyciu spacji. Z reguły takich leczyłem, prosząc by teraz zmienili czcionkę.
Ale raz koleżanka mnie prosiła o pomoc - miała problem z jednym dokumentem. I nie przypuszczałem, że zobaczę coś co mi się po prostu nie śniło.
Problem polegał na tym, że nie mogła przenieść tabelki na
Co do błędów ortograficznych i gram. to faktycznie się zgodzę, że śmiech na sali jak ktoś wysyła CV z czymś takim i liczy, że będzie jego oferta poważnie potraktowana. Doskonała znajomość Worda powinna