Wpis z mikrobloga

#elektromobilnosc #samochodyelektryczne
Naszło mnie na małe podsumowanie wyjazdu Norwegia - Polska - Norwegia. 19.03 - 28.04

Samochód: #skoda Enyaq 80, 2021, 2+1 na pokładzie.
Opony tył: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 255/50 R 19 107R
Opony przód: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 235/55 R 19 105R

Trasa: 4712,5 km
Moc pobrana: 1071,9 kWh
Koszt ładowania: 2209,12 PLN
Czas ładowania DC: 920 minut

Średnie zużycie: 22,7 kWh/100km
Cena za 100km: 46 PLN
Średnia prędkość ładowania: 56 kWh/h

Trasa cały czas z prędkościami dozwolonymi. Autostrada A1 jeden przejazd 140km/h, następne przejazdy 120km/h (ze względu na zużycie i hałas)

Jakie przemyślenia.

Większe zużycie niż myślałem. Z całej podróży prawie 23kWh/100km, a przez Norwegię i Szwecję bliżej 25kWh/100km, na pewno pogoda i opony nie pomagały, przy wyjeździe miejscami okolice zera, przy powrocie, nie wiele cieplej.
W Polsce w okolicach świąt i wyjazd na mazury, temperatury bliżej 20 stopni - 19,5 kWh/100km - już lepiej, ale ciągle dużo.

Ładowarek w Polsce jest dużo. Wiem że w Norwegii czy w Szwecji na jednym postoju może być 20 i więcej stanowisk a w Polsce jedno dwa lub cztery. Ale w Skandynawii te 20 stanowisk jest zajęte, natomiast w Polsce tylko raz musiałem czekać (sobota przy IKEA)
Wkurza to że każdy operator ma swoją apkę, swój abonament itp. Niestety nie było mi dane przetestować roamingu w #greenway, na kartę czekałem ponad miesiąc, a jak już koperta przyszła to bez karty w środku ¯\(ツ)/¯

Enyaq z 2021 jest upośledzony w stosunku do modeli nowszych np 2023, brak przygotowania/ podgrzania baterii, głównie w trasach i niskich temperaturach jest problemem - Nie kupię następnego elektryka bez tej funkcji.
Brak ten powoduje, że samochód zaczyna ładować się od np 45kWh/h i pomału dobija do 75kWh/h zamiast od razu wystartować z maksem możliwości czyli 135kWh/h. I zamiast 30 minut trzeba czekać godzinę.

Nie ma to znaczenia przy planowanych postojach np. na obiad w restauracji czy przy sklepie, tutaj godzina na ładowanie jest pożądana i czasem wybierałem specjalnie ładowarki AC lub wolne DC (<50kWh/h) aby mieć więcej czasu.

Końcowy koszt był porównywalny do przeciętnego auta ze spalaniem 7l/100km, co mnie zadowala.

Z "awarii" to:
jedna ładowarka w Gdańsku i jedna w Szwecji miała problem prawdopodobnie ze złączem. Samochód gubił komunikację z ładowarką i kończył sesję.
Awaria Travel Assist, (tryb ACC działa), ale problem występował tylko w Polsce. Podczas powrotu działał bez zająknięcia, zacząłem się zastanawiać czy ten powiązany jest jakoś z danymi z nawigacji i może brakowało danych "za granicą" - temat zgłoszony do Dealera.

Na promie Polferries, samochody elektryczne ustawiane są osobno do innych - wjeżdża się na końcu.
Morgan87 - #elektromobilnosc #samochodyelektryczne
Naszło mnie na małe podsumowanie w...

źródło: Zrzut ekranu 2024-05-08 162226

Pobierz
  • 57
  • Odpowiedz
@gorzki99:

A delegacje w niemczech, wegry, slowacja (to akurat blisko) czasem wlochy i hiszpania. A tu nie ma inflastuktury :DDD


W Polsce nie ma, w Niemczech i innych krajach nie ma z tym problemu. Trzeba ją zbudować, sama się nie zrobi (tzn może ale tu trzeba prawo ułatwić a nie utrudniać)
  • Odpowiedz
w Niemczech i innych krajach nie ma z tym problemu


@PiotrFr: Przynam szczerze ze nie wiem jak jest w DE czy innych krajach. No bo jakby nie bylo nie zwracam uwagi skoro mnie nie dotyczy. Mysmy szukali tradycyjnych stacji.

nie ma z tym problemu. Trzeba ją zbudować, sama się nie zrobi


No i tu jest problem. Duzy problem. Prawie 20 lat pracuje w elektryce . I to nie budowlanka tylko przemysl.
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Nasza siec nie potrafi udzwignac paneli PV a chcesz rozbudowac siec ladowarek? No tak nie do konca


Bo nic się z nią nie robi plus nikt nie chce jej wykorzystać w miejscu produkcji.

Tylko ze koszty... Taka norwegia czy szwecja udzwignie. Ale my nie jestesmy norwegia czy szwecja. Mamy duzo wazniejsze wydatki


Myślisz że w innych krajach to państwo robi? Nie, robią to firmy prywatne, wystarczy że państwo im na
  • Odpowiedz
Jak czytam że w Polsce czeka się kilka miesięcy na odbiór już postawionej ładowarki to xD


@PiotrFr: To zes sie wstrzelil :) Mam pod blokiem biedronke - chlopaki mnie codziennie z tamtad do roboty zgarniaja. Ze 3 miesiace temu postawili na parkingu elektryczna ladowarke - nie dziala do teraz :D Kabelki elegancko jeszcze w workach foliowych zapakowane :DD

Co do tego kto to robi... Nie jest problemem postawienie ladowarek. Znajdzie sie
  • Odpowiedz
Pytanie czy taki biznes-plan jest do utrzymania...


@JayCube: Jaki biznes plan? Ten ze takie delegacje? Musi byc do utrzymania skoro firma dziala juz 100 lat i przynosi zyski :) Delegacje 1000km to zaden problem. Pod warunkiem ze jedziesz spalinowym a nie elektrykiem. 2-3 osoby do auta i na delegacje. Na miejscu do roboty i po 3 tygodniach zjazd. I po tygodniu powrot. Zanim mi sie znudzilo to sam tak kilka lat
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Ze 3 miesiace temu postawili na parkingu elektryczna ladowarke - nie dziala do teraz :D Kabelki elegancko jeszcze w workach foliowych zapakowane :DD


Bo Polska to bantustan i trzeba czekać miesiącami na odbiór

I caly czas pamietaj ze mowimy tylko o 30 WOLNYCH ladowarkach. A gdybysmy mowili o 50 tych mocniejszych? Tych 150kW?


Jak uważasz że jest potrzeba takich ładowarek na miejscach parkingowych w bloku to już możemy kończyć dyskusję.
  • Odpowiedz
Jak uważasz że jest potrzeba takich ładowarek na miejscach parkingowych w bloku to już możemy kończyć dyskusję


@PiotrFr: A ja sie chetnie dowiem co Ty uwazasz.

Jesli na jednym osiedlu bedziemy mieli 100 samochodow elektryczych to ile chcesz tam miec ladowarek (tych wolnych)? 1? 2? 5? Chetnie sie dowiem.

Ladowarek musi byc tyle zeby kazdy mogl sie naladowac. Po co mi auto ktorym nie moge jechac?

Niech kazdy sie podladuje godzine.
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Jesli na jednym osiedlu bedziemy mieli 100 samochodow elektryczych to ile chcesz tam miec ladowarek (tych wolnych)? 1? 2? 5?

Chetnie sie dowiem.


Wszystko zależy czy w ogóle te auta mają gdzie parkować, czy zastawiają trawniki jak popadnie, bo nie ma parkingu/garażu
  • Odpowiedz
@PiotrFr: Jkos mnie to nie interesuje gdzie parkuja - mnie iteresuje czy kazdy ma ma mozliwosc rano do pracy pojechac (czytaj - naladowac sie)

Ja pamietam czasy gdzie jak sie przez okno na osiedle popatrzylo to naliczyles moze z 10 samochodow. Teraz spokojnie naliczysz ze 100 i to nie na jakims giga osiedlu. Patrzac tylko przez jedno okno.

Ale zrobmy "symulacje":

Ultranowoczesne osiedle. Parkingi podziemne i nadziemnie. W podziemnym spalinowki na
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Jkos mnie to nie interesuje gdzie parkuja -


No jest to dość istotne. Skoro nie ma parkingu to gdzie chcesz te ładowarki?

Ile ladowarek przewidujesz dla osiedla gdzie jest 100 elektrykow?

W podziemnym spalinowki na nadziemnym elektryki. Bez problemu ta 100 sie tam pomiesci


Gniazdko 16A przy każdym miejscu parkingowym i zrobione.
  • Odpowiedz
Gniazdko 16A przy każdym miejscu parkingowym i zrobione.


@PiotrFr: Ty dalej nie kumasz co sie do Ciebie pisze?

16x100 to 1600. 1600x230 to 368kW. Skad je wezmiesz to nieistotne - bardziej istotne jest jak je przeslesz.

Zalozenie rozumiem. Kazdy ma swoje gniazdko i jest po temacie. Zakladamy ze jak wrocisz z roboty i po zakupach gdzies tak po 17 to do rana sie doladujesz. Spoko. To jest to co ja pisalem
  • Odpowiedz
Jaki biznes plan? Ten ze takie delegacje? Musi byc do utrzymania skoro firma dziala juz 100 lat i przynosi zyski :) Delegacje 1000km to zaden problem


@gorzki99: Wcale nie musi. Watpie zeby 100 lat temu byly delegacje 1000 km gdzie miales ta trase zrobic w 10h lub mniej...
Byly juz biznesy ktore padly poprzez ekologie (pieprzony zakaz wylewanie nieczystosci do rzeki). To ze taraz cos sie oplaca nie znaczy ze bedzie
  • Odpowiedz
Wcale nie musi. Watpie zeby 100 lat temu byly delegacje 1000 km gdzie miales ta trase zrobic w 10h lub mniej...

Byly juz biznesy ktore padly poprzez ekologie (pieprzony zakaz wylewanie nieczystosci do rzeki). To ze taraz cos sie oplaca nie znaczy ze bedzie sie oplacac za jakis czas bo swiat sie zmnia...


@JayCube: No ale tutaj to sie zgadzamy. Tez mi sie nie wydaje zeby 100 lat temu sie tak
  • Odpowiedz
Ale to raczej powinna byc ewolucja a nie rewolucja


@gorzki99: To jest ewolucja. Pierwsze auta elektryczne o zadowalających zasięgach weszły na rynek kilkanascie lat temu. Nastepne kilkanascie zajmie zanim ludzie przekonają ze ze "1000 km na strzala" to bezsensowne kryterium.

Ja znam ludzi w Norwegi ktorzy maja 30 lat i nigdy nie jezdzili autem saplinowym. Dla nich to abstrakcja ze nie mozna "zatankowac" w domu, w hotelu czy w czasie posilku
  • Odpowiedz
@JayCube: Porownujemy 2 rozne swiaty. Tak sie sklada ze bylem w norwegii jak i finlandii oraz szwecji (w szwecji niejeden raz)
Przyznam ze malo tam widzialem osiedli wiezowcow. Owszem - bloki tak, ale wiezowcow malo. Tym bardziej poza centrami wiekszych miast (ktorych tez tam nie ma za duzo :P)

Pogadaj z tymi ludzmi dla ktorych abstrakcja jest ze nie mozna "zatankowac" z domu. Pokaz im pierwsze lepsze polskie osiedle z kilkoma
  • Odpowiedz
Dla mnie to wyglada tak jakbysmy w tej ewolucji chcieli "przeskoczyc" jeden (badz kilka) krok


@gorzki99: Moze. Ale ty chyba raczej myslisz ze jak juz swiat bedzie mial poroblem z dostepem do ropy to sie uda wykonac ten skok bez probemu?
A co " z firmami kurierskimi? A co z firmami transportowymi?"

jak juz chcemy isc w eklologie to nalezalo pojsc najpierw w wodor


Nie dykutuje dalej bo argunmety ktore podajesz
  • Odpowiedz
@JayCube: Totalnie nie zrozumiales tego co ja chce przekazac. Albo wrecz przeciwnie - zrozumiales i dlatego taka reakcja. Bo wiesz ze mam racje.

Ja nie mam nic przeciwko zmianom - swiat sie zmienial, zmienia i zmienial sie bedzie. Zmiany nie tylko sa dobre ale przedewszystkim konieczne. Kto stoi w miejscu ten sie cofa.

Nie odpowiedziales mi na pytanie jak chcesz rozwiazac problem zasiegu dla firm transportowych i kurierskich. One czesto robia
  • Odpowiedz
Kiedys bylo tysiace dyskusji


@gorzki99: Nie, bo wodor jako paliwo przeszlosci pozostaje jednynie w marzeniech koncernow paliwowych...

Wszystkie argumety jakie podajesz pojawiły sie w wielu dyskusjach i wszystkie sa szeroko opisane i obalone. Nauka nie polega na probie przedstawieniq tych samych argumentow tysiac razy, a na przedstawianiu nowych argumentow w celu obalenie danej tezy.

Wiec miras zacznij myslec samemu a nie sugaruj sie tysiacami opinii


@gorzki99: Jak na razie to
  • Odpowiedz