Wpis z mikrobloga

#mtg #magicthegathering

Tak sobie siedzę i czytam reguły do MTG, bo przez te 20 lat coś się pozmieniało podobno.

I tutaj pytanie - co konkretnie się zmieniło przez 20 lat?
Nie chodzi mi tutaj o zmianę przez wprowadzenie słów kluczowych - w stylu np. ekwipunku dodanego wieki temu.
Chodzi o podstawowe zasady gry - takie jak rozdzielanie obrażeń w walce i wszelkie preventy i redirecty (które kiedyś zdejmowały przyznane obrażenia, a obecnie zdejmują obrażenia przed ich przydzieleniem).

Bo w basic rulach widzę, że w walce nie rozdzielam obrażeń, ale ustawiam kolejność broniących. I wtedy są zadawane obrażenia.

Co w momencie gdy atakuję gościem 3/x bronionym przez 3 kolesi x/2 powoduje, że chyba nie mogę zadać każdemu z nich po 1, by po walce dobić ich jakimś 1 dmg to all. Jak o się ma do deathtoucha?
Czy to tylko taki opis, a dokładne wyjaśnienia będą w comprehensive rules?
  • 30
Atakuje stworek 3/3 i deathtouch i bronią go dwa stworki 2/3. Atakujący wybiera który oberwie 3, a który zero. Ten, który oberwał zero nie ginie. Atakujący ginie bo oberwał 2+2.


@Phyrexia: Ło panie! A to zawsze tak działało? Bo wydaje mi się, że w takiej archaicznej gierce w MTG (gdzie się biegało ludzikiem, zbierało karty i grało z przeciwnikami na planszy) obrażenia się ustawiało wskazując, gdzie każdy 1 dmg trafi.
A
Kiedys damage wchodziło na stacka


@OposAlien: to już pomijam, że tak było.
Ale to, że jeśli dwóch blokuje to ustalam jako atakujący, którego tłukę pierwszego i wtedy jest czas na zagrywanie czegoś, to dla mnie nowość. Więc musiało to wejść po 2005 ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@smiech2: mana burn, planeswalkers, rozkładanie damage. Coś tam się w rotacji zmieniło, jak chcesz grać standard, to warto sprawdzić. Coś tam się zmieniło w tym, kto ma priorytet, i stack jak działa. Aaa, i startowa ręka ma jakieś "nowe" zasady od kilku... lat? Przeglądnąć listę banów. JtMS gra w modernie xD Pojawiły się sagi, i mieszanie typów (np. enchantment creature i takie tam).

A tak ogólnie, magic jak magic :D Trzeba
@smiech2: Nie ma już zasady, że jak miałeś legendarną kreaturę i przeciwnik zagrał taką samą kreaturę to Ty musisz poświęcić swoją.

Jak chcesz zadać czarem obrażenia planeswalkerowi to nie targetujesz gracza i przekierowujesz obrażenia tylko teraz targetujesz bezpośrednio planeswalkera.
@Phyrexia: @smiech2
Greetings :)
Jak jesteś blokowany przez kilka stworków to po wyznaczeniu blokujących i zakładając że nie ma żadnych efektów rozdzielasz obrażenia i możesz sobie przydzielić jak chcesz, więc jak masz typa 3/3 DT i ktoś blokuje Cie trzema typami i żaden z nich nie ma first strika to możesz przydzielić po 1 dmg w efekcie zabic wszystkich 3.

Co się zmieniło w ciągu 20 lat, za takich większych zmian
@Phyrexia: Nie ma czegoś takiego jak kolejność broniących w sensie takim że nie możesz jej ustalić.
Wyznaczasz tylko blokujących wskazując kto blokuje kogo, dmg rozpatruje się wedle wskazań atakującego bądź wedle mechanik takich jak First strike, double strike etc,
@Phyrexia: Jestem zmuszony się nie zgodzić.
Zgodnie z Comprehensive Rules z dnia (October 7, 2022—Unfinity):
702.2. Deathtouch
702.2a Deathtouch is a static ability.
702.2b A creature with toughness greater than 0 that’s been dealt damage by a source with deathtouch since the last time state-based actions were checked is destroyed as a state-based action. See rule 704.
702.2c Any nonzero amount of combat damage assigned to a creature by a source