Wpis z mikrobloga

Po latach zawodzeń i poszukiwań średniowiecznych citybuilderów od Foundation po inne indyki w końcu chyba znalazłem swoje miejsce.

Wczoraj miała premierę gra Farthest Frontier w early accesie. Uczulony jestem na ten model wydawnictwa (szczególnie za 100 zł), ale to studio od Grim Dawn, więc zaufałem i dowieźli grę, której nie powstydziliby się wydając to jako 1.0.

Gra w pełni po polsku (i de facto jak na EA dobrze wykonana PL wersja - spotkałem się z jednym nieprzetłumaczonym zdaniem, reszta poprawna), najbliżej jej do Anno. Sporo mikrozarządzania (ustalanie co w którym roku się sadzi na polach, walka z chwastami etc.), bardzo satysfakcjonujący system rozwoju.

Zaletą przebijającą Anno jest zdecydowanie brak przymusu budowania po gridzie i dróg w kwadratach. Zaletą przebijającą indyki jest grafika, która nie jest ani lowpoly, ani w "przaśnym" klimacie jak to ma się w innych grach tego typu.

Sporo walki z przyziemnymi problemami targającymi miasta w tym okresie - choroby (kilka rodzajów dopadło mnie w kilka godzin gry), higiena, głód, niszczące się jedzenie. Ogólnie nie jest to super relaksujący citybuilder jak Cities Skylines, ale też nie jest to ciągła walka o przetrwanie jak Rimworld z Random Randym. Za to bardzo satysfakcjonujące poczucie rozwoju osady zarówno wyglądowo, jak i ekonomicznie.

Z minusów na ten moment:
- trochę nieintuicyjne UI, mogłoby być lepsze, ale gracze zwracają na to uwagę deweloperom. Ja się przyzwyczaiłem po kilku godzinach.
- Bardzo szybko przechodzą pory roku (z tego wynika też brak nocnej scenerii)
- jak masz rozbudowane miasto, to znalezienie budynków danej profesji trochę zajmuje (albo ja nie umiem odnaleźć tej opcji w UI)
- brak głębszego samouczka, uczyłem się metodą prób i blędów (systemu nasadzeń, dzielenia plonów dalej nie rozumiem do końca, żeby to robić optymalnie i wiele upraw mi się marnuje)
- budynki tego samego rodzaju wyglądają tak samo (lub bardzo podobnie - jak domy w Anno1800)
- na 144hz karta piecze - 2080ti

Zalet w punktach mógłbym wymieniać wiele. Polecam ludziom, którzy tak jak ja desperacko szukali ostatnie kilka lat swojego medieval citybuildera.

Taguję też #banished i #anno1800 , bo tutaj może się znaleźć kilku fanów gatunku.

#gry #farthestfrontier #citybuilder
acdart - Po latach zawodzeń i poszukiwań średniowiecznych citybuilderów od Foundation...

źródło: comment_1660150132iPdfpDptPIoxBt2Iwp10TR.jpg

Pobierz
  • 48
@MarMac:
yup, napady regularne (masz koszary z żołnierzami i wieże strażnicze + system alarmu, który uruchamiasz i mieszkańcy się ewakuują do budynku głównego) + palisady, mury, bramy.

No i dzikie zwierzęta też atakują + te mniej groźne wyjadają plony jeśli nie ogrodzisz upraw i nie regulujesz populacji myśliwymi.
@Dizel_AHTUNG: Tego nie wiem, bo dopiero osiągnąłem 3tier budowli. Myślę, że dalej to optymalizacja produkcji / magazynowania + upiększanie miasta i walka z plagami jak choroby ludzi, plonów, napady, ataki zwierząt. No i poszerzanie mapy.

Mapy z tego co widzę są proceduralne i masz do wyboru kilka biomów (które świadczą o trudności gry, sam wybór trudności też istnieje).

No i jest system handlu, nie wiem czy się rozwija z rozwojem miasta.
@stiepanov: no nie dam głowy, że ta gra jest genialna. Mi póki co wystarcza, pograłem dosłownie 8-9h. Od tych wszystkich indyków low-poly się odbilem (Northgard mi się podobał, ale to inny typ gry, a nie citybuilder).

@Fenrirr: uważam, że Steam nie powinien dopuszczać early accessów do sklepu, a na pewno nie za pieniądze.
Tester to zawód, za który się płaci, a nie odwrotnie - wynik: deweloperzy nie czują odpowiedzialności za
@acdart: wiesz, to już nawet nie o testy chodzi, a o sam fakt, że sprzedają produkt wykastrowany i mają #!$%@? (nomen omen) jajca, bo hajs leci, to nie trzeba się spieszyć. xD Wiele gier śledzę i obserwuję, ciągle pozostają w EA, a po prostu coraz bardziej mi się odechciewa. Bo chcę zagrać w produkt pełnoprawny, bez obiecanek cacanek "w ciągu 5 lat wdrożymy to, to i sramto".
wiesz, to już nawet nie o testy chodzi, a o sam fakt, że sprzedają produkt wykastrowany i mają #!$%@? (nomen omen) jajca, bo hajs leci, to nie trzeba się spieszyć. xD Wiele gier śledzę i obserwuję, ciągle pozostają w EA, a po prostu coraz bardziej mi się odechciewa. Bo chcę zagrać w produkt pełnoprawny, bez obiecanek cacanek "w ciągu 5 lat wdrożymy to, to i sramto".


@Fenrirr: przypomina mi sie hype
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@acdart: dobra, podstawa to pytanie czy jest dużo contentu, bo wiele tego typu gier potrafi się szybko skończyć przez krótkie drzewka rozwoju i budynków.
@acdart: No właśnie widziałem ten tytuł i twoja opinia tutaj mnie przekonuje. Ta stówa nie pójdzie chyba w błoto. Grałem w Foundation, Going Medival, Soviet Republic, Skylines Cities i szukam dalej tej swojej perełki. Choć z tęsknotą w oczach czekam na polskiego Manor Lords. Ciekawe czy tylko mój RTX 2060 Super 8GB starczy ;-).
@acdart może jeszcze dożyję czasie, że będę miał znów czas usiąść do tego typu gier i bez wyrzutów spędzić nad tym kilka godzin tygodniowo.
Gra wygląda super. Wszystko co jest zarządzaniem miast , ich budowaniem i rozwojem, a szczególnie osadzone jest w epokach minionych, to miód na ma serce :)