Aktywne Wpisy
Lambo994 +144
Uwielbiam jak Pisowcy i K0nfiarze przy dyskusji o CPK rzucają hasłami, że Tusk nigdy nie rozwijał infrastruktury w Polsce i za jego czasów nic się nie budowało. Tymczasem fakty w suchych liczbach są takie, że przez 7 lat rządów Tuska, w latach 2007-2014 do użytku oddano 893 KM autostrad. Ich łączna długość zwiększyła się ponad 2-krotnie z 663 KM w 2007 roku, do aż 1556 KM w 2014 roku. Oznacza to, że
paczelok +271
Jak widać na zdjęciu, w dziobie samolotu na skutek tarcia z powietrzem osiągnięto temperaturę 127 stopni Celsjusza. Przy maksymalnej prędkości temperatura w nosie może osiągnąć ponad 150 stopni Celsjusza.
Ogrzewanie to wydłużyło kadłub aż o 30 centymetrów, co stanowi aż do 0,5% pierwotnej długości samolotu na ziemi. Po ostygnięciu Concorde powrócił do swojej pierwotnej długości.
Osiągane temperatury były takie, że nawet farba odegrała ważną rolę. Farba miała za zadanie rozpraszać temperaturę powierzchni
Ogrzewanie to wydłużyło kadłub aż o 30 centymetrów, co stanowi aż do 0,5% pierwotnej długości samolotu na ziemi. Po ostygnięciu Concorde powrócił do swojej pierwotnej długości.
Osiągane temperatury były takie, że nawet farba odegrała ważną rolę. Farba miała za zadanie rozpraszać temperaturę powierzchni
Nie wiem czy ten temat był już poruszany, ale wobec planów manewrów rosyjskiej floty w pobliżu obwodu kaliningradzkiego warto zobrazować potęgę naszego wroga. Poznajcie Admirała Kuźniecowa, jedyny lotniskowiec marynarki rosyjskiej..
Jak przystało na potęgę nuklearną, Admirał Kuźniecow jest napędzany ropą. Biorąc pod uwagę jego historię, mógłby z powodzeniem zostać pomnikiem współczesnej rosji.
1. Zaprojektowany jeszcze za Breżniewa, Kuźniecow wszedł do aktywnej służby w roku 1991. Od tego czasu wykonał 4 krótkie misje. Poza tym przez większość czasu albo był naprawiany, albo naprawiano skutki prowadzonych napraw (szczegóły poniżej).
2. Lata doświadczeń zdobyte pod kołem podbiegunowym pozwoliły zaprojektować konstrukcję, w której większość rur wodociągowych popękała przy pierwszych mrozach. Problem ten szybko rozwiązano jeszcze na morzu: po prostu odcięto wodę ze wszystkich kabin załogi, i ograniczono liczbę dostępnych toalet do 25 na 2000 członków załogi.
3. SU-33 zaparkowany na Kuźniecowie raz podczas ćwiczeń zrobił wszystkim dowcip i zsunął się z pokładu do morza.
4. 6 stycznia 2009 podczas ćwiczeń wybuchł pożar na statku, na skutek czego życie stracił 1 członek załogi.
5. Po wypadku Kuźniecow wracał do macierzystego portu i w okolicach wysp brytyjskich zrobił przerwę, by zatankować. Wywołał wtedy katastrofę ekologiczną. Najwyraźniej przez przypadek 300 ton tankowanej ropy wylano ze statku prosto do morza.
6. Z powodu braku procy na pokładzie, tylko lekkie samoloty z ograniczoną liczbą paliwa mogą startować z Kuźniecowa. Mówi się, że prawdziwe samoloty bojowe bardzo rzadko odwiedzają jego pokład. Z powodów błędów w konstrukcji, z planowanej pojemności 50 maszyn, realnie statek mieści tylko około 30 samolotów i helikopterów.
7. W 2011 pojechał na ćwiczenia. Po trwającej 2 miesiące podróży zepsuł się i został odholowany do swojego macierzystego portu.
8a. W 2016, będąc jeszcze w trakcie naprawy, został wysłany na swoją pierwszą prawdziwą misję w Syrii. Towarzyszyła mu cała kohorta innych statków, razem z uzupełniającym go holownikiem. Podczas jednej z pierwszych operacji zepsuła się lina przechwytująca lądujące samoloty. Stanowiło to problem dla pilota MiG-29K, który w tym czasie chciał wylądować na statku. Naprawa zakończyła się tym, że skończyło mu się paliwo i spadł do morza.
8b. Wielki dzień dla Kuźniecowa nastąpił 15 listopada 2016, gdy wziął udział w swojej pierwszej prawdziwej operacji bojowej. Samoloty SU-33 ostrzelały okoliczne miasta zabijając około 30 osób, w tym trzech dowódców.
8c. 3 grudnia 2016 Su-33 spadł do morza podczas lądowania. Przyczyną była kolejna awaria liny przechwytującej. Po tym zdarzeniu flota powietrzna opuściła statek i udała się na najbliższe lotnisko.
8d. Strona rosyjska podała, że "samoloty z Admirała Kuźniecowa wzięły udział w sumie w 420 operacjach i trafiły w 1 252 wrogie cele". Nie mogę znaleźć informacji, ile tych akcji zostało przeprowadzonych z lotniskowca, a ile z okolicznego lotniska w Syrii.
9. W 2018 został wysłany do kolejnej naprawy. Podczas niej 70-tonowy dźwig spadł na statek, zatapiając przy okazji suchy dok w którym się znajdował. Na skutek wypadku Kuźniecow zajął się ogniem. Straty wyceniono na miliard dolarów i kilka ofiar śmiertelnych.
10. Rok po tym wypadku prace naprawcze postępowały. Wszystko szło świetnie aż do eksplozji kabla zasilającego spawarkę, który wywołał kolejny pożar. Straty, oprócz kolejnych ofiar, wyceniono na kolejny miliard dolarów.
11. W 2022 roku ogłoszono, że Kuźniecow wyrusza w wielką podróż po jeszcze więcej napraw.
Jestem pewien, że to nie wszystko. Za każdym razem gdy o nim czytam, trafiam na kolejne ciekawostki.
Dla amerykańskiego marynarza, służba na lotniskowcu to największy zaszczyt. Dla rosyjskiego marynarza, służba na lotniskowcu to kara, niepokój i wielkie nieszczęście. I bardzo wam tak dobrze #!$%@?.