Wpis z mikrobloga

Jak to mówią, psy szczekają a karawana w postaci loop od #theboringcompany jedzie dalej - przypominam, to te tunele od Elon #musk w których zamiast pociągami transportuje się ludzi w samochodach #tesla

Ostatnio system przeżył swoisty test obciążeniowy czyli targi CES - 100 000 uczestników. Tak to ten sam event z którego świat obiegły zdjęcia korka w tunelu - trwał on całą minutę (lol, tu całe nagranie https://twitter.com/adamtranter/status/1479149037253238790 ) i był spowodowany tym że zamknięto jedną ze stacji bo coś tam. Wyobraźcie sobie korki na tradycyjnych autostradach gdy zamknięty jest jeden ze zjazdów albo w metrze gdy zamknięta jest jedna z głównych stacji. Minuta korka? Byłby to rewelacyjny wynik.

A sam test oczywiście okazał się spektakularnym sukcesem:

średni czas transportu (1.7 mili) = 2 minuty! Średni czas oczekiwania pasażera: 15 sekund. Więc zanim powiecie "ale pociąg!" zastanówcie się kiedy ostatnio jechaliście zbiortowym transportem szynowym w którym czeka się średnio 15 sekund na wejście do pojazdu. Nigdy? No właśnie. 15 sekund to statystyki taksówek branych z postoju, nie pociągów.
https://twitter.com/boringcompany/status/1480452278687522820

Powiecie pewnie, łe tam, 15 sekund, pewnie nikt tym nie jeździł! No nie, podczas CES Boring Company przewiozło 15 000-17 000 ludzi dziennie (źródło; tylko nie wyliczajcie z tego maksymalnej przepustowości, rzeczywiście przewiezieni klienci != maks. przepustowość, maks. to maks., rzeczywiste zapotrzebowanie jest zazwyczaj mniejsze a skoro system się nie zatkał to wiemy że niemal na pewno było mniejsze)

A satysfakcja klientów? Wg ankiet samych użytkowników - ocena "outstanding" czyli po naszemu byłoby to "6", najwyższa możliwa nota w szkołach.

https://twitter.com/boringcompany/status/1481133809378766852

Sceptycy pomyślą pewnie - głupi szarlatan Musk wycisnął kasę i pewnie skasował za to jak za zboże?

No nie, wbrew pozorom ci debile z Las Vegas wiedzą co robią i np. rozpisali przetarg. Boring Company dostarczyło system za $52m. Następny pod względem ceny kandydat proponujący podniesiony transport szynowy - $215m (źródło)

A teraz pozwólcie sobie przeanalizować tą liczbę. $52 mln!!! Za 1.7 mili tunelu i 3 stacje!!!. Czyli za $1 mld (przeciętna cena budowy 1 mili linii metra w USA (źródło) można zbudować jakieś 34 mile / 50 km tuneli od Boring Company i 60 stacji. Oszczędności wynikają oczywiście z tego że jeżdżą auta, są krótsze, mają lepszy promień skrętu, jeżdżą w mniejszych tunelach (mniejsza średnica) i mogą się wspinać pod bardziej strome wzniesienia - czyli stacji nie trzeba wkopywać głęboko pod ziemię (auto szybko zjedzie na -15 metrów od poziomu gruntu gdy pociąg potrzebuje setek metrów) i można nimi bardziej "zawijać" żeby omijać przeszkody geologiczne (promień skrętu auta = 11 metrów, pociągu = 70)

Ogólnie wygląda na to że mamy na horyzoncie nową, zajebistą alternatywę dla drogiego metra. Super.

Pozostaje mieć nadzieję że finanse się spinają i te $52m to była realna cena a nie zrobione po kosztach dla reklamy... Ale pożyjemy zobaczymy. Jak Boring kiedykolwiek wejdzie na giełdę (oby) to wszystko ładnie zobaczymy w prospekcie emisyjnym S-1, na razie nie ma co spekulować.
  • 8
@gatineau: boringcompany (as far as I know), nie skaluje jeszcze produkcji za bardzo, wiec IMO nadal starają się rozwiazanie optymalizować. To co potrzebują to generalnie dwie rzeczy.

Gotowego autopilota dla tunelów (dla Tesli nie jest priorytetem optymalizacja pod tunel, więc jeszcze to trochę potrwa zanim się do tego przyłożą). Samo to zwiększy przepustowość o miejsce kierowcy.

Ale tak naprawdę tam by się bardziej przydały autonomiczny bus Tesli, taki jaki pokazali na
@noisy: nie jestem przekonany czy zwiększanie ilości miejsc jest potrzebne. To transport jak taxi - póki są 3 stacje to nie ma znaczenia, ale jak będą 34? Każda dodatkowa osoba w pojeździe psuje doświadczenie dla reszty bo teraz ci którzy jadą dalej muszą się zatrzymywać po drodze.

W praktyce pewnie będzie jak teraz Uber - droższy pojazd "exclusive" i tańszy zbiorowy.
@noisy:

boringcompany (as far as I know), nie skaluje jeszcze produkcji za bardzo, wiec IMO nadal starają się rozwiazanie optymalizować


A a propo tego to ciekawi mnie jak szybko mogliby skalować gdyby to ruszyło z kopyta - w hipotetycznym scenariuszu w którym udowadniają ze to lepsza technologia i wygrywają każdy przetarg, ile tuneli mogliby kopać jednocześnie zakładając że jest finansowanie?

Zastanawiam się czy czynnikiem limitującym będzie ilość maszyn do kopania czy
@gatineau: Mieli coś testować tę nową maszynę co będzie szybka jak ślimak? Jej prędkość to pewnie duża część kosztu budowy tunelu. Ciężko o jakiekolwiek informacje o postępach w tej sferze.
@abraca: niestety, prywatne spółki są "nudne" bo nie raportują postępów na bieżąco, to nie Tesla która co kwartał dzieli się finansami... SpaceX przynajmniej "pracuje" nad ziemią więc pasjonaci widzą co się dzieje. Ale Boring Company? Równie dobrze mogliby mieć podziemne laboratorium z 20 jednocześnie testowanymi maszynami i dowiemy się dopiero jak wyłonią zwyciezce a pozostałe 19 odstawią do The Boring Company Museum :D
@gatineau: Mimo tego żę prywatna to Elon lubi się dzielić ciekawostkami technicznymi. Nikt nie musi wiedzieć że Raptory osiągneły 260barów a teraz już ponad 300. Tylko po prostu ludzie mało go muszą pytać o BO.
@gatineau: IMO problemem były by maszyny. Więc jeżeli chcieliby się skalować na potęgę, to musieli by zrobić efektywną maszynę (fabrykę), która szybko budowała by maszyny do tworzenia tuneli