Wpis z mikrobloga

@vertical: Oczywiście 100% racji, ale zaraz dostaniesz tysiące debilnych odpowiedzi od „ekspertów” nie mających pojęcia co to jest ustąpienie pierwszeństwa. I nawet pewnie niewiedzących ze to pojęcie ma ścisłą definicje w prawie.

Ostatnio przerabiałem to komentując ten filmik gdzie kark w Audi wjechał i nagrywający uznał ze mu „wymusił”. Ilość ludzi niemajacych pojęcia co to ustąpienie / nieustąpienie i wymyślających własne definicje mnie przeraziła.
@vertical OK, prawo brzmi w ten sposób. Nie wnikałem w to za bardzo, po prostu pamiętam to właśnie z wordu ( ͡º ͜ʖ͡º)

Nie zmienia to raczej faktu, że zachowanie jakie op przytoczył skończyłoby się mandatem.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego
To fragment art. 26 prawo o ruchu drogowym. Zapewne zachowanie opa zostałoby podciągnięte pod nie ustąpienie pierwszeństwa lub niezachowanie szczególnej ostrożności.


@Cumulonimbus No ale jakie nieustapienie skoro zakładam że pieszy by nie zwolnił? Szczególna ostrożność to z kolei twór zbyt ogólny żeby można było ukarać jak nic się nie stało i ustąpiliśmy pieszemu przecież. Tak naprawdę to wg mnie można by ukarać za ciągłą która pewnie zawsze będzie przy wielu pasach i
@vertical o ciągłej to nie ma co mówić bo to jasne.

Wiadomo, że szczególna ostrożność jest nieco rozmytym tworem, natomiast jest w taryfikatorze mandatowym. I weź się potem kop w sądzie.

Tak czy siak, cała sprawa to głupota, bo ile można zyskać na takim manewrze? 10 sekund?
@SmacznyPies: oczywiście, że można o ile robisz to w stanie wyższej konieczności to nie ma problemu. Należy tylko taki manewr zasygnalizować światłami awaryjnymi - wtedy nie można cię pociągnąć do odpowiedzialności (statut Rzymu i konwencja berneńska)
ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch – do zatrzymania się, zmiany kierunku albo istotnej zmiany prędkości;

Zatem zgodnie z powyższym, przejechanie przed pieszym będącym na przejściu (i za nim), jeżeli nie zwolnił on kroku, nie zatrzymał się