Wpis z mikrobloga

W rezultacie napisali list do Chrześcijan, którzy byli nękani przez mącicieli z Judei. List dotyczył tej sprawy i był skierowany do Antiochii, Syrii i Cylicji...Tylko i wyłącznie do nich.


@oto_jestem:

Ciekawe spojrzenie.

W którym miejscu apostołowie i starsi mówią o tym, że list jest kierowany tylko do Antiochii, Syrii i Cylicji?
Czy dotyczył tylko chrześcijan w tych miastach, czy raczej wszystkich „spośród pogan, którzy nawracają się do Boga (Dz 15:19)”?
Po
@Oline: Przepraszam, byłem zajęty i nie miałem czasu napisać nic więcej. Z kontekstu jasno wynika, że list był skierowany do zboru w Antiochii. Po drodze jest Syria i Cylicja. Wobec tego rozsądnie byłoby założyć, że ci chrześciajnie, którzy obstawali za obrzezaniem tamtędy przeszli. Posłańcy z Antiochii też może nawet coś po drodze zasłyszeli, bo mogli nawet zatrzymać się u Chrześcijan w Syrii i Cylicji.
Nie rozumiem twojego pytania o wymagania dla
Przeczytaj kontekst. Jeśli twierdzisz, że był do wszystkich to powinno to być napisane.


@oto_jestem:

Zobaczmy dalej. Paweł jest w Galacji.

Dz 16:3 „Paweł chciał, aby ten [dopis. Tymoteusz] udał się z nim w drogę, toteż wziąwszy go, obrzezał ze względu na Żydów, którzy mieszkali w owych okolicach; wszyscy bowiem wiedzieli, że jego ojciec był Grekiem.”

Tymoteusz, którego ojciec nie jest Żydem nie musi już się obrzezywać. Robi to, ale nie ze
Dziękuję za odpowiedź.
Nie zakładasz, że ojciec Tymoteusza był Chrześcijaninem, jeśli dobrze rozumiem, prawda? Jest to powiedziane jedynie o jego matce. Ponieważ ojciec był Grekiem i o tym wiedzieli w okolicy, że prawdopodbnie nie jest obrzezany to Paweł kazał go obrzezać ze względu na to, że szedł do Żydów. Weź pod uwagę, że wówczas praktycznie jedyną formą spisanych świętych ksiąg był ST. Żydom bardzo łatwo było forsować obrzezanie, czemu nie należy się
Dodatkowe światlo na sprawę może rzucić ci fakt, że obrzezanie z Prawa Mojżeszowego nie wyglądało tak jak dziś. W powyższych fragmentach wsponiano o nakazie faryzeuszy. Faryzeusze zmodyfikowali obrzezanie w II w pne. Porównaj proszę z Dziejami w j. aramejskim.
Co do Dziejów 15:4,5 - Słowo "postanowienia" jest w j. greckim oddane przez słowo "dogmatos", co w pierwszej kolejności oznacza opinię. Naturalnie, że mówili o tym bo to była paląca kwestia.


@oto_jestem: Sprawdźmy:

„Dogmatos” znajdujem w pięciu miejscach, zawsze oznacza coś więcej niż tylko opinię.

Łk 2:1 „W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym państwie.”

Dz 16:4 „Kiedy przechodzili przez miasta, nakazywali im przestrzegać postanowień
  • 1
@Oline tak to wygląda jeśli się nie bierze pod uwagę reszty dowodów. To jest pierwszy z serii artykułów. Jezus nie ustanowił takiego ciała decyzyjnego.
Apostołowie w Jerozolimie wypowiedzieli się co do Żydów, którzy narzucali prawo poganom. Nie ma żadnych dowodów by wypowiadali się w innych kwestiach. To, że kościół odpłynął i zaczął tworzyć hierarchiczne struktury nie ma nic wspólnego z tym co głosił Chrystus.
Dobrze napisałeś, że oni byli autorytetem. Rzeczywiście gdybym