Wpis z mikrobloga

"BLIZNA 162", czyli błędy dotyczące broni w grach cz.2

Pierwsza część odebrana została przez was dosyć ciepło, co bardzo mnie cieszy, bo mogę zaprezentować wam teraz część drugą, więc cyk, oto druga część. W niektórych miejscach wrzuciłem linki do moich zdjęć na imgurze prezentujących poszczególnie błędy czy różnice. Mam nadzieję, że będziecie mogli zobaczyć te zdjęcia, jeżeli nie, to w najgorszym wypadku wrzucę je w komentarze. Nie przedłużajmy, zobaczmy co jeszcze gry robią źle.

Bardzo popularnym błędem, który nadal możemy bardzo często zauważyć, jest nieprawidłowe ukazanie pracy selektora ognia. Najczęściej skrzydełko selektora nie reaguje na zmianę trybu ognia pozostając niezmiennie na pozycji "safe" lub "single", tak jak miało to miejsce w modelowanej broni.
Oczywiście zdarzają się chlubne wyjątki jak Modern Warfare (2019) czy Medal Of Honor: Warfighter, ale zdarzają się też bardziej fantazyjne wpadki, jak selektor zablokowany pomiędzy trybami lub takie kuriozum jak MP5 w Modern Warfare 3, gdzie selektor ognia ustawiony jest na... Nic. Przemilczmy fakt, że w grze używamy MP5A2, któro ma trzystopniowy selektor ognia

https://i.imgur.com/KAe3dWi.jpg

(w grze mamy czterostopniowy który miały MP5A4 i A5), ale pominąć nie da się czarnej dziury na którą selektor jest ustawiony. W miejscu gdzie powinno być oznaczenie "burst" (trzystrzałowa seria) nie ma nic.

https://i.imgur.com/NyDrZhL.jpg

Dlaczego właśnie tak? Być może właśnie dlatego, że MP5A2 ma trzy nastawy i tego chciano się trzymać, ale... Nie lepiej było zostawić czterostopniowy selektor i udawać, że to bardzo podobne MP5A4 niż po prostu wymazać oznaczenie i zostawić czarną dziurę?

W grach bardzo często widujemy broń ustawioną na "safe" i o ile w broni z rodziny AR-15 czy choćby w SIG'ach z rodziny 550, wizualnie to tylko kwestia małego skrzydełka

https://i.imgur.com/7g3nwpg.jpg

i w tym wypadku raczej trzeba mieć jakiekolwiek pojęcie na temat broni, żeby zauważyć, że jest zabezpieczona, więc nie jest to aż takim problemem. Zdecydowanie bardziej problematyczna jest broń z rodziny AK, którą również bardzo często w widzimy w grach zabezpieczoną. Jeżeli zastanawiacie się dlaczego jest tak problematyczna, to już wyjaśniam.
We wszelkich AKM'ach, AK-74, RPK, AKB-15, VAL'ach czy czymkolwiek innym co bazuje na nieśmiertelnym wyrobie fabryk Izhmash (obecnie Koncern Kałasznikow), duże skrzydło selektora ustawione na "safe" zasłania miejsce wyrzutu łusek i uniemożliwia przeładowanie.

https://i.imgur.com/DmpHqLk.png

W grach niemal zawsze widzimy lewą stronę broni, więc ten fakt z perspektywy pierwszej osoby pozostaje niezauważalny, ale gdy broń leży na ziemi lub oglądana jest w trybie fotograficznym czy menu ulepszeń widać to bardzo dobrze.

https://i.imgur.com/Dyq716l.jpg

Problematyczna jest też kwestia przeładowania, bo w AK dźwignia przeładowania znajduje się z prawej strony. Oznacza to, że żeby przeładować broń, nasz bohater musi ją przechylić na prawa stronę

https://i.imgur.com/SmJmpZd.jpg

lub zastosować technikę "underhand", czyli szarpnięcie dźwigni przeładowania lewą ręką przełożoną pod bronią, tak, żeby nie musieć zdejmować ręki z chwytu pistoletowego. Tu macie gif na przykładzie AK-12 z Battlefielda 4.

https://i.imgur.com/OWK5U7Z.gifv

Tak naprawę to nie jest AK-12 a jego anulowany prototyp z roku 2012. Obecnie AK-12 jest już seryjnie produkowany i wydaje mi się, że niektóre rosyjskie jednostki mają już go na swoim wyposażeniu. Prototyp z 2012 stał się bardzo popularny w grach i z tego co kojarzę, tylko w PayDay 2 i Warface możemy postrzelać z ostatecznej, obecnie produkowanej, znacznie bardziej kozackiej (w mojej opinii) wersji. Taka ciekawostka.

https://i.imgur.com/me5urBo.jpg

Kolejny wciąż popularny błąd, to używanie cywilnych odmian broni. Rozumiem z czego to wynika, wszak znacznie prościej uzyskać cywilną odmianę i wymodelować broń na jej postawie dodając ewentualne poprawki w wyglądzie niż starać się o wojskową wersję. Niestety, twórcy często zapominają o tych poprawkach, przez co przykładowo w Modern Warfare 3 (uwziąłem się na Call Of Duty, wybaczcie) strzelamy z cywilnej wersji SCAR-L, czyli SCAR-16S. Broń z rodziny SCAR posiada ładne białe oznaczenia producenta po lewej stronie broni.

https://i.imgur.com/KT0NLFt.jpg

Dosyć mocno rzucają się w oczy, więc twórcy najczęściej usuwają te oznaczenia lub wpisują tam jakieś swoje głupoty żeby ominąć potencjalne starcia prawne z firmą FN Herstal, producentem SCAR'ów. Animatorzy MW3 usuneli logo FN i... Zrobili błąd w oznaczeniach modelu i kalibru.
Zamiast "SCAR 16S" możemy zobaczyć "SCAR 162", prawdopodobnie pomylono literkę "S" z numerem "2".

https://i.imgur.com/1hqKHx8.jpg

Mamy jeszcze jeden błąd, otóż animatorzy się zapomnieli i na selektorze mamy dwie nastawy charakteryzującą wersję cywilną ("S" i "1") a nie trzy jak w wersji automatycznej ("S", "1" i "A").

https://i.imgur.com/3ObBqoE.jpg

Podobna sytuacja ma miejsce w UMP-45, istotnie usunięto logo firmy Heckler und Koch, ale pozostawiono spore napisy "Warning" i "Refer to owner's manual" które pojawiają się w wersji cywilnej ale nie w wersji militarnej. Taka sama sytuacja ma miejsce w Battlefieldach 3 i 4.

Militarna: https://i.imgur.com/KZVl98M.jpg
Cywilna: https://i.imgur.com/TTqC7Qi.jpg
Wersja z gier: https://i.imgur.com/2Zm4K39.png

Zwróćcie jeszcze uwagę na brak przednich przyrządów celowniczych w BF4. Zarówno w UMP jak i MP5 nie da się ich w prosty sposób usunąć, można je jedynie odciąć, co jest wysoce niewskazane.

Anachronizmy. Te pojawiają się dosyć często i z wiadomych względów występują najczęściej w grach osadzonych w konkretnych realiach historycznych. Zdarzają się pierdoły pokroju powojennej wersji M2 Carbine czy powojennego urządzenia wylotowego M3 Greese Gun w Battlefield V

https://i.imgur.com/hME0eGH.png

Ale najbardziej wyróżniają się dwie gry. Battlefield 1 i Call Of Duty: Black Ops. I o ile wsadzenie do BF1 dużej ilości broni automatycznej czy eksperymentalnej jestem w stanie zrozumieć, bo ma to na celu zwiększenie dynamizmu rozgrywki, tak Black Ops... O BOŻE O #!$%@?... Zrobię osobny tekst o błędach CoD:BO, bo jest ich #!$%@? tona, ale dam wam teraz przedsmak. Najjaśniejszym przykładem jest chyba francuski FAMAS. Akcja BO rozgrywa się w latach '60 a misja w której używany FAMASA ma miejsce w roku chyba 1964 lub 1966 o ile się nie mylę. Występuje niestety pewna mała nieścisłość, bo FAMAS opracowany został dopiero w roku 1978. No to spora ta nieścisłość, no nie? No właśnie nie, bo jest #!$%@? jeszcze większa. Mianowicie jakiś geniusz uznał, że świetnym pomysłem będzie wymodelowanie FAMASa w najnowszej jego wersji Valorisé, która powstała... Uwaga, werble... Na początku lat 2000.

https://i.imgur.com/iGanm4v.png

Brawo Treyarch, brak mi słów.
Mamy też MP5K ("Kurtz") używane w roku 1963. Chciałbym przypomnieć, że podstawowe MP5 opracowane zostało w roku 1964, a malutka odmiana "Kurtz" opracowana została dopiero w roku 1976. Mamy też CZ-75 (10 lat za wcześnie), MAC-11 (7 lat za wcześnie), OTs-02 (11 lat za wcześnie), AKS-74U (15 lat za wcześnie), nasz Polski PM Rak (rok za wcześnie) czy Steyer AUG (14 lat za wcześnie) a to tylko broń. Mamy też anachronizmy w kwestii celowników i innych gadżetów których teraz opisywać nie będę. Kończmy to, bo się #!$%@?łem.

Wyjątkowo ciekawym błędem/przeoczeniem/uproszczeniem jest przedstawianie AK w grach. Niemal każda gra pochodzi do tego inaczej, zdecydowana większość gier robi to źle, najczęściej mieszając przeróżne wersje AK przez co mamy do czynienia z jakimiś dziwnymi hybrydami, ale ten temat jest na tyle głęboki i szeroki, że opiszę go w części trzeciej, zapewne ostatniej. Albo przedostatniej, bo liczba cztery to taka ładna liczba na zakończenie czegoś. Jeszcze nie wiem, zobaczę jak pójdzie mi przy pisaniu części trzeciej.

Z innych większych rzeczy mamy jeszcze dziwny recykling pewnych modeli broni z których tworzone są inne modele broni (tu króluje Battlefield 4), nagminne obcinanie przyrządów celowniczych (o których już wspomniałem), wszelkie błędy w animacji przeładowań, samych czynnościach dotyczących przeładowań i pewnie jeszcze parę innych które sobie przypomnę przy pisaniu wspomnianej kolejnej części.

#20gierwykopka #gry #battlefield #callofduty #konsole #bron #technologia #komputery #grajwgrypieknycyganie
AnimalMotherPL0 - "BLIZNA 162", czyli błędy dotyczące broni w grach cz.2

Pierwsza cz...

źródło: comment_15909509958xA5u95aS9hx8Lu5foX5K7.jpg

Pobierz
  • 12