Wpis z mikrobloga

Mam problem natury logistycznej :D

Zrobiłem baterię do hulajnogi, która składa się z 3 mniejszych baterii. Każda ta mniejsza bateria ma ogniwa 3P4S i własny BMS i daje max ~16.8V. Wkładając je do hulajnogi łączę je szeregowo i dostaję 50.4V. A do ładowania wyjmuję je z niej, łączę równolegle i ładuję do 16.8V wszystkie na raz, przy okazji mam pewność że wszystkie są równo naładowane.

Chciałbym jednak dodać do hulajnogi złącze do ładowania (mam takie 4 pinowe, żeby większy prąd mógł iść) i nie wiem jak to rozwiązać, żeby nie trzeba było nic przepinać, ani wyjmować baterii (muszą zostać połączone szeregowo). Wstępnie miałem kilka pomysłów:

1. Kupić przetwornicę CCCV 50.3V 4A i ładować 3 baterie szeregowo, tylko co jeśli jedna z baterii będzie ładować się szybciej niż inne? BMS to ogarnie? Czy przy over voltage poprostu odcina przepływ czy próbuje rozładować baterię by wyrównać?

2. Przekaźniki DPDT i przełącznik na tryb ładowania/jeżdżenia i bym na czas ładowania łączył baterie równolegle, a na czas jazdy szeregowo, jednym przełącznikiem. Fajnie też że jak nie korzystam z hulajnogi to napięcie baterii się wyrównuje. Tylko że hulajnoga ciągnie z baterii 20-30A, 60A peak, i takie wysokoprądowe przekaźniki są wielkie i drogie, chyba że ja coś źle rozumiem i takie przekaźnik opisany jako 20A to tylko max prąd przy którym "rozwarcie styków działa" a nie maksymalny przepływ i np. uciągnie te 30A stałe.

3. Kupić BMS 12S i wróć do punktu 1, tylko że taki bms dobrej jakości kosztuje >99usd, i podobał mi się motyw że jak bms się psuje i np. zwiera ogniwa, to tracę tylko 1/3 z baterii, bo 2/3 ma innego bms.

Help :P

#elektronika #diy #elektronikadiy
  • 9
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@skew: to nie jest problem natury logistycznej...
Jak chcesz to zrobić dobrze to kup BMSa i tyle 12S co da radę 60A, za 100PLN na Ali wyrwiesz.
@skew: BMS 4S mają raczej niskonapieciawe tranzystory ktore mogą nie wytrzymać pakietu 12S, jesli ma na przyklad tranzystory 30V to w przypadku zadzialania zabezpieczenia nadprądowego mogą sie spalić ponieważ dostaną 50V. Jesli mają mosfety 50V to chyba będzie ok.
Hulajnoga ma silnik 1.5KW ?!?
@skew: BMS 12S to mało jest ale 13S(48V) jest już sporo, poniżej 100zł kupisz, nie wiem skąd te >99USD(podwarunkiem że nie będziesz oczekiwał za dużych prądów)
@sentoxo
Hulajnoga ma silnik 2kW, tzn. "będzie miała" bo aktualnie czekam na nową hulajnogę (prototyp był, kółka okazały się za małe na warszawskie nierówności jak również amortyzacja za słaba, no i kilka przeróbek wymaga np. lepsze hamulce itd. Będę się chwalił jak skończę :D)

Po rozpędzeniu się do ~40km/h na prostej silnik ciągnął te 1.2kW więc wątpię bym często przekraczał tą wartość, niebezpieczne to :)

@Migfirefox @Issac
Kurczę, no nic, chyba tak