Kolejny wpis z serii #kompresormirka - zapraszam do obserwowania aby być na bieżąco.
Obliczenia koła pasowego
Mamy dziś dzień wolny od pracy, ja czekam na części aby ruszyć z budową pełną parą, więc dziś luźniejszy wpis na temat dobrania odpowiedniego koła pasowego (szajby) na silnik.
Do obliczeń wykorzystujemy nie średnice zewnętrzne kół pasowych, a ich średnice skuteczne, tzn. w miejscach w których będzie przenoszone obciążenie.
Na zamówionej sprężarce założone jest koło pasowe o średnicy zewn. d2=342 mm na 2x pasek klinowy typu B o szer. B=17mm. Dla tych parametrów, według mądrej książki ("Części maszyn" - Andrzej Rutkowski) średnica skuteczna jest mniejsza od średnicy zewnętrznej o 8,4mm (4,2 mm od krawędzi jest "nieskuteczne" ( ͡°͜ʖ͡°)).
Jedna opierając się na katalogu producenta od którego będę zamawiał koło pasowe, przyjmę 7mm różnicy.
Na podstawie wyżej wymienionych założeń, obliczamy:
d1 = (n2 * d2)/n1 [mm], gdzie:
d1 - średnica skuteczna koła pasowego silnika, d2 - średnica skuteczna koła pasowego sprężarki (342-7=335mm), n1 - prędkość obrotowa wału silnika (1445 RPM), n2 - wymagana prędkość obrotowa sprężarki (980 RPM).
A więc: d1=(980*335)/1445 d1=227,2 mm.
Oczywiście, nie będziemy toczyć koła pasowego idealnie na zamówienie tak, aby było te 980 rpm. Szajby są znormalizowane, natomiast jak poprzednio, dobiorę najlepszą opcję z katalogu producenta, tj. koło o średnicy skutecznej d1=224mm (zewnętrzna - 231mm).
Obliczmy teraz prędkość obrotową sprężarki dla dobranego koła:
Obliczenia koła pasowego
Mamy dziś dzień wolny od pracy, ja czekam na części aby ruszyć z budową pełną parą, więc dziś luźniejszy wpis na temat dobrania odpowiedniego koła pasowego (szajby) na silnik.
Do obliczeń wykorzystujemy nie średnice zewnętrzne kół pasowych, a ich średnice skuteczne, tzn. w miejscach w których będzie przenoszone obciążenie.
Na zamówionej sprężarce założone jest koło pasowe o średnicy zewn. d2=342 mm na 2x pasek klinowy typu B o szer. B=17mm. Dla tych parametrów, według mądrej książki ("Części maszyn" - Andrzej Rutkowski) średnica skuteczna jest mniejsza od średnicy zewnętrznej o 8,4mm (4,2 mm od krawędzi jest "nieskuteczne" ( ͡° ͜ʖ ͡°)).
Jedna opierając się na katalogu producenta od którego będę zamawiał koło pasowe, przyjmę 7mm różnicy.
Na podstawie wyżej wymienionych założeń, obliczamy:
d1 = (n2 * d2)/n1 [mm], gdzie:
d1 - średnica skuteczna koła pasowego silnika,
d2 - średnica skuteczna koła pasowego sprężarki (342-7=335mm),
n1 - prędkość obrotowa wału silnika (1445 RPM),
n2 - wymagana prędkość obrotowa sprężarki (980 RPM).
A więc:
d1=(980*335)/1445
d1=227,2 mm.
Oczywiście, nie będziemy toczyć koła pasowego idealnie na zamówienie tak, aby było te 980 rpm. Szajby są znormalizowane, natomiast jak poprzednio, dobiorę najlepszą opcję z katalogu producenta, tj. koło o średnicy skutecznej d1=224mm (zewnętrzna - 231mm).
Obliczmy teraz prędkość obrotową sprężarki dla dobranego koła:
n2 = (n1 * d1) / d2 [obr/min], a więc:
n2 = (1445*224)/335
n2 = 966 RPM
Obroty są trochę niższe od nominalnych sprężarki, jednak nieznacznie i myślę, że dzięki temu zyska ona trochę na żywotności kosztem wydajności.
Zapraszam do dyskusji, udzielania porad i krytyki. Jeśli ciekawi Cię co buduję, zajrzyj na tag #kompresormirka.
PS Załącznik obrazujący obliczenia zapożyczony od użytkownika wavez elektroda.pl, mam nadzieję, że chłopak nie będzie miał nic przeciwko ( ͡º ͜ʖ͡º).