Wpis z mikrobloga

Mirki z #tesla pewnie nie jeden z was spotkał się z tezą że "nigdy nie zelektryfikujemy wszystkich aut bo zabraknie na to prądu!". Akurat komuś odpisywałem nie dawno i wyszła mi taka analiza, może kogoś zainteresuje, a może ktoś znajdzie błąd bo te liczby wydają mi się aż zbyt dobre dla elektroaut :)

Więc lecimy:

W Polsce są 22 mln samochodów osobowych (1), średni roczny przebieg to jakieś 12 000km rocznie (2) czyli 32 km dziennie.

Powiedzmy że chcemy zelektryfikować 80% z nich.

- Daje to 17.6 mln aut każde przejeżdża średnio 32 km dziennie.
- Biorąc dane dzisiejszego high-endowego, więc przyszłego zwykłego auta, zużycie mocy to jakieś 170Wh/km (3). Weźmy pod uwagę że Model 3 jest wydajny ale ma też nadmiar mocy więc pewnie rzeczywista liczba będzie niższa, zwłaszcza w przyszłości.
- Potrzebujemy więc naładować jakieś 96GWh (4) baterii codziennie.
- Polska gospodarka obecnie konsumuje jakieś 170TWh rocznie (5)
- Przełączając się na elektroauta zwiększymy więc konsumpcję energii elektrycznej o zawrotne... 20.61% (6)
- Wszystko to w jakieś 15 lat (średni wiek auta w PL to 13 lat (7) + dodaję 2 lata bo jeszcze się na dobre elektryfikacja nie zaczęła). A przecież to średni wiek więc bardziej realny termin to będzie 20-25 lat. Ale załóżmy te 15, naród się bogaci to może i się wiek życia auta skróci.
- 20.68% w 15 lat... Średnio 1.2% rocznie licząc procentem składanym (8)

No dobra, 1.2% rocznie nie brzmi jak jakieś mission impossible. Ale i tak, prąd to nie są tanie rzeczy. Jak to wygląda ze strony finansów?

- mamy teraz 17.600.000 elektroaut których nie musimy tankować. Załóżmy że średnie spalanie auta w Polsce to 8l/100km (9)
- Paliwo kosztuje 2 zł (reszta to podatki, zakładam że zostaną przesunięte gdzieś indziej więc dzięki zmianie aut nie zaoszczędzimy podatków, zaoszczędzimy tylko koszt paliwa i distrybucji)
- Więc co roku nie wydamy na benzynę... 32.89 mld zł! (10)
- Dla porównania koszt energii elektrycznej w PL to jakieś 40 gr za kWh (11)
- więc koszt tych dodatkowych 35TWh przy obecnych cenach to jakieś 14 mld zł. (12)
- zostaje nam więc 18.89 mld zł na inwestycje którymi możemy na luzie sfinansować te 1.2% wzrostu rdr.

No ale jeszcze lecimy dalej, wzrost wzrostem ale skąd weźmiemy brakujące bloki energetyczne? Przecież budowa elektrowni trwa i jest cholernie droga.

Odpowiedź: z nikąd, w ogóle ich nie potrzebujemy!

- obecnie w Polsce mamy zainstalowane elektrownie o mocy jakichś 41GW https://wysokienapiecie.pl/7958-7958/
- 41GW w ciągu roku wyprodukowałoby 359TWh (14)
- no ale moment moment, panie vascodagamo, chcesz powiedzieć że produkujemy 359TWh a zużywamy tylko 170TWh? To się przecież nie dodaje!
- no pewnie! 41GW to maksymalna moc chwilowa. Natomiast zużycie energii elektrycznej nie jest równomiernie rozłożone. Szczególnie w nocy zużywamy jej mniej więc elektrownie nie pracują na maksimum
- eh, gdybyśmy tylko znaleźli jakieś zastosowanie dla tej nieużywanej energii w nocy...

Podsumowując:
Aby zelektryfikowć 80% aut osobowych w Polsce w ciągu 15 lat musimy zwiększać konsumpcję energii elektrycznej średnio o 1.2% rdr. Możemy to sfinansować powoli uwalnianymi 19 mld zł które dotychczas wydawaliśmy na benzynę a teraz zaoszczędzimy bo będziemy wydawać, mniej, na prąd elektryczny. Dzięki temu że ładowanie elektroaut możemy rozłożyć w czasie nie musimy nawet za bardzo budować nowych bloków, więc te 19 mld musimy wydawać tylko na infrastrukture przesyłową i magazyny energii wygładzające jej zużycie w czasie.

Zapraszam do przejrzenia liczb, mam nadzieję że nigdzie się nie machnąłem o 3 rządy wielkości ;)

Źródła liczb:
- założeń jest od groma, niektóre będą obarczone błędem na plus inne na minus. Koniec końców ostateczny wynik oczywiście będzie inny, ale przy tak dużej ilości założeń błędy mają tendencję do wygładzania się nawzajem więc wyniki ogólne powinny być niezłe (13)

(1) https://www.prawodrogowe.pl/informacje/statystyka/liczba-pojazdow-zarejestrowanych-w-polsce-wg-danych-cepik-stan-n
(2) https://www.autodna.pl/blog/sredni-przebieg-auta-w-polsce-europie/ Średnioroczny przebieg samochodów dla tych wszystkich krajów wynosił 11,5 tys. km. Wziąłem tą liczbę bo wygląda najbardziej wiarygodnie (raport producenta oparty o dane z Ministerstwa Transportu)
(3) https://cleantechnica.com/2017/11/30/official-2017-tesla-model-3-long-range-gets-combined-efficiency-rating-126-mpge-27-kwh100-miles-us-epa/
(4) https://www.wolframalpha.com/input/?i=17600000++32km++170Wh%2Fkm
(5) https://inzynieria.com/wpis-branzy/wiadomosci/9/54252,jest-decyzja-bedzie-polska-elektrownia-atomowa-budowy-chce-ministerstwo-energii Jak wyliczono, polska gospodarka zużywa blisko 170 TWh energii elektrycznej
(6) https://www.wolframalpha.com/input/?i=36596GWh%2F170TWh
(7) http://moto.pl/MotoPL/7,88389,21855004,ten-test-zderzeniowy-najlepiej-pokazuje-jak-zmienily-sie-auta.html Średni wiek samochodów w Polsce wynosi 13 lat.
(8) https://www.wolframalpha.com/input/?i=%3D1.2068%5E(1%2F15)
(9) przyznaję się bez bicia, strzał z głowy
(10) https://www.wolframalpha.com/input/?i=17600000++8l%2F100km++32km++2+z%C5%82%2Fl++365
(11) https://zaradnyfinansowo.pl/ceny-pradu/ nie liczę VATu i akcyzy, skoro nie policzyłem ich w paliwie płynnym
(12) https://www.wolframalpha.com/input/?i=35TWh0.40+z%C5%82%2FkWh
(13) https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
(14) https://www.wolframalpha.com/input/?i=41GW++1+year+in+TWh
  • 12
  • Odpowiedz
No i taki myk, nasze rafinerie nie chodzą na pierdy jednorożców. Produkcja litra benzyny z ropy to ~1,5kWh (1). 10 litrów to ~100km Modelem 3. Dolicz ile spalamy benzyny rocznie i ile to da "darmowych" kilometrów do wykorzystania przez EV.
(1) Część jako prąd część jako grzanie gazem itp. ale zamiast grzać gazem ropę możemy nim zasiać jakiś blok gazowy w elektrowni (wysokowydajny i w miarę czysty w porównaniu z węglowym zresztą).
  • Odpowiedz
@anon-anon:

Zgaduję że opierasz się na tym artykule? Przejrzałem pobieżnie, ma to nawet sens chociaż ze względu na brak danych wiele to domysły...
https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

The following is research notes I wrote, maybe in 2012, when I first heard this claim and was hoping to verify it. Unfortunately the evidence I found wasn't concrete bullet-proof validation. Instead, estimates are all over the place from negligible energy/electricity per gallon to as much as 12 kiloWatt-hours. The video above claims it's about 4.5 kiloWatt-hours per gallon, and says that in England statistics had been reported
  • Odpowiedz
@vasco_da_gama halo mordeczko, nie zelektryfikujemy wszystkich aut w Polsce. Byłby to proces bardzo powolny, a równolegle z nim wzrastała by ilość elektrycznych aut w innych krajach. Biorąc ten fakt pod uwagę, a musimy, nigdy nie będzie to możliwe że względu na fakt zbyt małych złóż kobaltu potrzebnego do produkcji tylu baterii
  • Odpowiedz
@vasco_da_gama: Jako sympatyk elektryków dorzucam pomysł, żeby nie robić dużych elektryków w stylu Tesli, tylko właśnie małe elektryki do miasta! Skoro dzienna średnia trasa to 37 km, to po co nam setki kilogramów akumulatorów. Dorzućmy infrastrukturę ładującą na parkingach pod hipermarketami, pod miejscem pracy, pod blokiem i wcale nie potrzebujemy większych akumulatorów. Sam sobie wyliczyłem, że potrzebuję elektryka, który by przewoził dwie osoby na odległość 50 km z prędkością 60-80
  • Odpowiedz
nigdy nie będzie to możliwe że względu na fakt zbyt małych złóż kobaltu potrzebnego do produkcji tylu baterii

Nie znam się a wypowiem się/powtórzę durny FUD. Złoża kobaltu "The United States Geological Survey estimates world reserves of cobalt at 7,100,000 metric tons" - po 4,5 kg na Model 3 LR LR = 1 miliard 577 milionów Tesli Model 3. Zużycie ciągle spada. Do tego 95+% metali w akumulatorach można łatwo odzyskiwać przy sensownym recyklingu (obowiązek zdania akumulatora przy złomowaniu auta) starczy kobaltu na długo. Na dużo dłużej niż ropy.

Im kobalt droższy tym większe parcie aby go wcale nie używać przy produkcji ogniw.

Źródło "The United States Geological Survey estimates world reserves of cobalt at 7,100,000 metric tons":
anon-anon - > nigdy nie będzie to możliwe że względu na fakt zbyt małych złóż kobaltu...

źródło: comment_yvAhNzREjWaho7Vyatizap5mqpE1Rewf.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
Byłby to proces bardzo powolny,


@appleWoW: spieszy się gdzieś komuś?

Tzn. nie zrozum mnie źle, ja chciałbym żebyśmy je zelektryfikowali szybko ale nie rozumiem dlaczego przechodzisz z 'byłby to proces powolny' do 'nigdy nie
  • Odpowiedz
@vasco_da_gama szacun za zebranie tego, też uważałem "na chłopski rozum" że tego prądu braknie ale przy tych wyliczeniach nie wygląda to źle.

Natomiast obawiam się że jebnie to finansowo:
- akcyza na paliwa to ogromny dochód, nikt nie pomyśli żeby rozsądnie to przenieść na inny sposób rozliczania
- przy planowaniu w tym kraju na miesiąc do przodu a nie na 10 lat ciężko o sensowny wzrost możliwości sieci

Mimo wszystko przestawienie
  • Odpowiedz
uważałem "na chłopski rozum" że tego prądu braknie


Ha, ja też, dlatego zacząłem to liczyć. Wydawało mi się że to będzie ekstremalny wysiłek a tu się okazuje że niewielki wzrost rok do roku którego nawet nie odczujemy (w końcu zużycie prądu i tak rośnie RdR w tempie chyba nawet wyższym niż PKB i jakoś się RP nie zawaliła)

akcyza na paliwa to ogromny dochód


@
  • Odpowiedz