Wpis z mikrobloga

Mireczki dzisiaj w #maszprawo o tym jak walczyć ze spamem i niechcianymi telefonami. Co ciekawe wcale nie piszę o RODO tylko o wcześniej istniejących przepisach. RODO jedynie uzupełniło dotychczasowe regulacje. Zrobiłem na ten temat znalezisko. Za każdy wykop bardzo dziękuję ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Skrótowo rzecz ujmując:
- jeśli otrzymujemy spam, jest to wykroczenie zagrożone grzywną do 5000 zł (art. 24 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną),
- jeśli otrzymujemy niechciane telefony związane z marketingiem, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może nałożyć karę pieniężną (art. 209 Prawa telekomunikacyjnego),
- na podstawie RODO możemy uzyskać wszystkie informacje o tym kto, jakie nasze dane, skąd i w jakim celu przetwarza (art. 12 - 23 RODO),
- jeśli nie uzyskamy ww. danych lub ustalimy jakiekolwiek naruszenie przepisów RODO, to możemy wszcząć postępowania przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (art. 77 RODO) lub zawiadomić policję o popełnieniu przestępstwa (art. 107 nowej Ustawy o ochronie danych osobowych).

Po więcej informacji zapraszam do nowego wpisu.

Dla mireczków będących przedsiębiorcami przygotowałem natomiast przewodnik po RODO, tak żeby wdrożenie go w firmie było prostsze, chociaż łatwo i tak nie będzie.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych. Tag #maszprawo jest tagiem autorskim. Jeśli masz pytanie do mnie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
17. 14-dniowy termin rozpatrzenia reklamacji konsumenta.
18. Trzy artykuły motoryzacyjne: zaliczka przy kupnie pojazdu, kupno samochodu zabytkowego oraz próba zrobienia z przedsiębiorcy konsumenta przy kupnie samochodu.
19. Wyrok przeciwko nieuczciwemu handlarzowi samochodów.
20. Różnice między rękojmią, a gwarancją.
21. Jak ustalić adres dłużnika.
22. Elektroniczne postępowanie upominawcze / e-sąd / sąd elektroniczny, na czym polega, wady i zalety.
23. Ujęcie obywatelskie sprawcy przestępstwa lub wykroczenia.
24. 40 euro rekompensaty w relacjach B2B przy nieterminowej płatności przez kontrahenta.
25. Jak złożyć reklamację do banku albo innej instytucji finansowej.
26. Jednolity Plik Kontrolny, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.
27. Jak odnaleźć konto bankowe po zmarłej osobie.
28. Odszkodowanie za opóźniony lot.
29. Ile trwa rękojmia, terminy na dochodzenie roszczeń.
30. Wyrok przeciwko sprzedawcy powypadkowego motocykla.
31. Odszkodowanie za zmarnowany urlop od biura podróży.
32. Wydałem czasopismo.
33. Wyrok przeciwko sprzedawcy samochodu po przekładce z anglika.
34. Zawezwanie do próby ugodowej.
35. Afera Volkswagena.
36. Spór z AAA Auto.
  • 17
@Wychwalany: Słuchaj ja z chęcią złożę w Twoim imieniu pozew do sądu bo takie środki RODO też przewiduje ;-) Tylko, że to będzie eksperyment bo sądy z takimi sprawami, na gruncie nowych przepisów, nie miały jeszcze do czynienia i moim zdaniem koncepcja zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych polegających na prawie do ochrony swoich danych osobowych, przyjmie się co najwyżej średnio.
@LaudatorLibertatis:

Skoro ktoś do nas dzwoni lub pisze oznacza to, że dysponuje naszymi danymi (co najmniej mailem lub telefonem). Na gruncie RODO oznacza to, że przetwarza nasze dane i robi to w celu związanym z działalnością gospodarczą.

W efekcie możemy:

zażądać informacji, czy nasze dane są przetwarzane (art. 15 ust. 1 RODO),


a jak odpowiedzą "nie" to co?
@maslon: Przede wszystkim dopytałbym o szczegóły oferty, żeby zorientować się co to za firma tj. gdzie są pokazy, kiedy, jaka marka sprzedawanego towaru. Można im nawet zacząć podawać własne dane. Wtedy nie są w stanie bronić się bo ewidentnie pozyskują już dane.

A nawet gdyby zakończyć rozmowę na tym, że jest to losowane i koniec, to nadal jest to naruszenie Prawa telekomunikacyjnego a Prezes UKE niech już samodzielnie ustala co to