Wpis z mikrobloga

#motoryzacja i trochę #technologia
Czasem nachodzą mnie przemyślenia z zakresu motoryzacji i mam pytanie na które chciałbym poznać odpowiedź. Mianowicie:
Jedzie autostradą auto z AUTOMATYCZNĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW. Prędkość 140km/h. Nagle wpada w poślizg.

Auto obraca się o 180 stopni i teraz porusza się "tyłem do przodu" z prędkością powiedzmy 100km/h.

Co się dzieje z kołami i skrzynią? Skrzynia w drobny mak? Koła się blokują czy poruszają się jak na wstecznym? Czy może skrzynia na początku stawia opór a potem, jak już się rozsypie, koła poruszają się jak na wstecznym?
  • 16
@Max3nium jeżeli koła mają zacząć kręcić się do tyłu muszą w pewnym momencie osiągnąć 0km/h. Jak wiemy automat na wzniesieniu nie stacza się wiec stawia opór. Zależy jaką siłą będzie działać na skrzynię ale myślę że się rozsypie sprzęgło hydrokinetyczne.
Nie znam się ale się wypowiem
Nie jestem pewien
Taktyk ( ͡º ͜ʖ͡º)
@zygus2 no oczywiście że w pewnym momencie koła uzyskają prędkość 0 km/h ale prędkość będzie gwałtownie malec by zaraz potem wzrosnąć więc siła musi być przepoteżna. Zastanawia mnie jakie mogą być uszkodzenia i co dokładnie ulega zniszczeniu. No i przy okazji- jak sytuacja wygląda w przypadku skrzyni ręcznej?
@Max3nium: biorąc pod uwagę, że nowoczesne samochody napakowane są wieloma systemami elektronicznymi, za które w większości odpowiadają czujniki ABS to wiedząc że w większości skrzyń automatycznych sprzęglo jest "obsługiwane" przez hydraulikę to może być tak że komputer biorąc dane z czujników ABS, ETAP itd. Może zmienić ciśnienie w sprzęgle tak aby skrzynia nie była sprzęgnięta z silnikiem co pozwoli na kręcenie się skrzyni "do tyłu"
@Max3nium: Hmm, i tutaj szczerze powiedziawszy to sam mam rozkminę. Możliwe że też istnieje system działający na zasadzie tego z automata tylko że tutaj powinien sterować łapą sprzęgła. Ale tutaj to przyznaję się że poczekam na opinię kogoś mądrzejszego
@Max3nium: a ja mam troche inna teorie - auto bedzie obracac sie dalej. Jesli skrzynia kreci kola na te powiedzmy 100km/h w momencie 180' to masz sile wprowadzajaca w ruch obrotowy, sile z poczatkowego kierunku dzialajaca do "tylu" i naped probujacy jechac do "przodu" (kierunki wzgledem auta). Nijak nie widze tu szans na przyczepnosc kol - troche jak rozpedzic auto do 100km w powietrzu i postawic na ziemi - raczej nie