Wpis z mikrobloga

#retrogaming #staregry #x6800 #shmup #arcade #gry

Cho Ren Sha 68k (1995) - Sharp X68000

Jako że wrzuciłem w komentarzu komuś post o X68000, przypomniała mi się według mnie najlepsza gra na ten system (choć nie wykorzystująca 100% możliwości, ale nadrabiająca grywalnością) i chyba jedna z najlepszych strzelanek 2D (*shoot'em up*) w ogóle. Trudnością przebija nawet legendarne już #touhou 7.

W grze nie uświadczymy za dużo fabuły, ta w większości jest wytłumaczona przez… tytuły soundtracków z OST gry ( ͡° ͜ʖ ͡°), ale w dużym skrócie chodzi o pokonanie wszystkich przeciwników na planszy (co wcale nie jest takie proste) i "przejście" bossa każdego poziomu. Pomagają nam w tym liczne powerupy, wypadające po trzy naraz z przeciwnika - da się je zebrać wszystkie "sposobem" co przedstawione jest na filmiku.

"Punktem sprzedażowym" gry jest dla mnie muzyka jak i reszta designu, choć to soundtrack + SFX są według mnie wybitnie dobre. Autor dał po układach tak, że jednocześnie syntezator jak i przetworniki PCM w Sharpie mają co robić. Sama muzyka mocno kojarzy się z latami 90, maszynami arcade od CAVE oraz eksportowanym do polski anime na VHS, a potem w MPEG-2/DivXach.

Autorem grafiki i kodu jest ten sam człowiek (Koichi Youshida) który wydał grę wraz z muzykiem o nazwisku Ruzarin Kashiwagi na jednym z konwentów doujinowych w Japonii. W grę chciał zainwestować jeden z producent muzyki, ów automatów arcade (nazwy dokładniej nie znamy), stąd w grze pojawiają się opcje konfiguracje dla ilości monet i sterowania, dostępne w ukrytym menu.

W 1998 pojawiła się wersja tej gry na Windows, która w rzeczywistości odpala JITa dla procesora 68000 i układów specjalizowanych Sharpa w bibliotece X68K.dll, jedynie wynosząc renderery audio/wideo do Windows. Wersja ta jest co kilka lat aktualizowana, ostatnia aktualizacja jest z… 2017 roku ()

Gwoli ścisłości, nie ma żadnej różnicy pomiędzy wersją X68k jak i Windows, z wyżej wymienionych powodów. Filmik niżej nagrany jest właśnie z wersji dla Win, z uwagi na lepsze możliwości nagrywania i brak sensownego emulatora Sharpa w momencie nagrywania. Dzisiaj wygląda to trochę inaczej i nie ma problemu z podniesieniem #mame z tą grą, sam tak ograłem na padzie od PS4 sporo godzin.

Jeśli ktoś grał lub zna inne fajne shmuy bądź gry na X68k, niech podzieli się w komentarzu.

Strona autora z możliwością pobrania gry
Strona muzyka gry wraz ze zremasterowanym OST za paczkę fajek
N.....a - #retrogaming #staregry #x6800 #shmup #arcade #gry

Cho Ren Sha 68k (1995)...
  • 24
@l-da: Nie dotarłym bo miały za daleko. No i #amiga zagarnęła wtedy pozycję wymiatacza na 680x0. Z drugiej strony, wspomniana Amiga jest zupełnie nieznana w Japonii, z uwagi na brak japońskiego IME i wsparcia dla japońskich zestawów znaków.

Z drugiej strony, X68k też miał OS tylko po japońsku… ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@l-da: Chodziło bardziej o AmigaOS. Sprawę wygrało Apple wprowadzając japońską wersję Macintosh System Software 7 wraz z japońskim supportem, Microsoft też się nie #!$%@?ł.

Ogólnie Commodore mogło wiele zdziałać i scenariuzy "co by było gdyby [tak nie #!$%@?, a popełnili masę głupich błędów]" jest od #!$%@? i jeszcze trochę.
@blekitny_orzel: A wyobraź sobie, że ludzie zyli w alternatywnej rzeczywistości, gdzie:

Sega Megadrive do dzisiaj bije ilościowo Xboxa oraz PS4 razem wzięte (Brazylia)
Atari ST/TT wyparło Amigę i Macintoshe (Niemcy)
ZX Spectrum jest produkowany do dziś (Rosja)
Atari Falcon 060 może być używany jako główny komputer do pracy (Kurdwanów ( ͡° ͜ʖ ͡°) )
IBM ma osobną architekturę procesorów kompatybilną z mainframe'ami