Wpis z mikrobloga

Mireczki, dzisiaj w #maszprawo omawiamy zagadnienie składania reklamacji na usługi banków i innych instytucji finansowych (np. SKOKi).

Dużą zmianą w tym zakresie była Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

Wprowadziła ona m.in. obowiązek ustosunkowania się przez bank do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku braku odpowiedzi przyjmuje się niewzruszalne domniemanie, że bank naszą reklamację uznał.

Mamy tutaj podobny skutek jak przy uchybieniu 14-dniowemu terminowi na reklamację przy umowach sprzedaży, przy czym w przypadku banku dla zachowania terminu na odpowiedź, wystarczy jej wysłanie, a nie zapoznanie się z odpowiedzią przez odbiorcę.

Ponadto bank może wydłużyć termin odpowiedzi do 60 dni, przy czym musi to uzasadnić w sposób wskazany w przepisach. Jeśli tego nie zrobi albo zrobi to niepoprawnie, należy przyjąć, że bank musi zachować krótszy, 30-dniowy termin.

Opisywana powyżej regulacja dotyczy zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Powyższe terminy nie są krótkie, ale sam fakt ich wprowadzenia oraz ustalenia skutków ich niezachowania przez bank, należy uznać za bardzo duży plus.

Więcej informacji znajdziecie w tym artykule.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych. Tag #maszprawo jest tagiem autorskim. Jeśli masz pytanie do mnie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
17. 14-dniowy termin rozpatrzenia reklamacji konsumenta.
18. Trzy artykuły motoryzacyjne: zaliczka przy kupnie pojazdu, kupno samochodu zabytkowego oraz próba zrobienia z przedsiębiorcy konsumenta przy kupnie samochodu.
19. Wyrok przeciwko nieuczciwemu handlarzowi samochodów.
20. Różnice między rękojmią, a gwarancją.
21. Jak ustalić adres dłużnika.
22. Elektroniczne postępowanie upominawcze / e-sąd / sąd elektroniczny, na czym polega, wady i zalety.
23. Ujęcie obywatelskie sprawcy przestępstwa lub wykroczenia.
24. 40 euro rekompensaty w relacjach B2B przy nieterminowej płatności przez kontrahenta.
  • 9
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: teraz zagwozdka. Czy dla przesłanki 60 dniowego terminu niezbędne jest poinformowanie o tym przed upływem 30 dniowego terminu?
W sumie jutro sie zabieram za sprawdzanie tego, bo akurat mam taka sprawę, ale jak juz cię mam pod ręka... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@eaxene: No ładnie, świetne pytanie. Przeczytałem uzasadnienie ustawy, posiedzenia komisji i podkomisji sejmowych, opinie SN, RZU i KNF. Nikt się nad tym nie zastanawiał. Literalna interpretacja każe uznać, że można i po upływie tych 30 dni poinformować, że odpowiedź będzie później. Jeśli siedzisz po stronie banku to w art. 7 ustawy masz takie ładne sformułowanie, że bank "wyjaśnia przyczynę opóźnienia". Pytanie co to jest opóźnienie, bo gdyby było "wyjaśnia przyczynę uchybienia
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: dobra też już przeleciałem uzasadnienie ustawy i opinie etc. i nic w nich nie ma.
Natomiast wykładania celowościowa ("prokonsumencka") wskazywałaby jednak na konieczność poinformowania o przedłużeniu terminu przed upływem 30 dni:

3) określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Skoro ustawodawca sam nakłada obowiązek poinformowania o przewidywanym terminie rozpatrzenia sprawy, toteż wydaje się, iż uprzednio klient musi być poinformowany
  • Odpowiedz
@eaxene: "Naszym zdaniem nie powinno ulegać wątpliwości, że informacja o niemożności rozpatrzenia reklamacji w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji winna zostać wysłana do klienta przed upływem tego terminu. Należy zwrócić uwagę, że wykładnia norm prawnych winna być dokonywana z uwzględnieniem funkcji i celu danej normy oraz aksjologii wyrażanej w systemie prawnym."

RF/WUE/M/3123/16/TML (znak odpowiedzi, którą otrzymałem).

Krótko, ale treściwie, zawsze coś :-)
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: ( )
A w sprawie do której się nad tym zastanawiałem okazało się, że ubezpieczyciel (po upływie 30 dni) sam napisał, że uznaje roszczenie. A z chęcią bym to w sądzie jeszcze potwierdził (klient byłby uparty, a ewentualne koszty i tak nie byłyby duże).
  • Odpowiedz