Wpis z mikrobloga

Lista głównych powodów dla których brytyjski sąd uznał kierowców Ubera za pracowników, a nie samozatrudnionych. Uber będzie apelował gdyż oczywiście nie zgadza się z wyrokiem wg którego brytyjskim kierowcom Ubera przysługuje płaca minimalna czy świadczenie urlopowe.

Uber has sole and absolute discretion to accept or decline bookings

Uber interviews and recruits drivers

Uber controls key information – passenger contact details and destination in particular. Drivers can’t access such information and don't even know where they are going until the trip starts.

Uber requires drivers to accept trips assigned to them

Uber sets the default route

Uber fixes the fare and drivers can’t negotiate a higher fare or other terms with passengers (as an independent contractor would be able to)

Uber imposes fixed conditions such as the type of vehicle that drivers must use and how drivers do their work

Uber subjects drivers to performance management and disciplinary procedures

Uber determines issues such as rebates without involving the driver

The discontinued guaranteed earnings scheme (fixed pay being a characteristic of employees)

Uber takes on risk of loss such as in the case of fraudulent passengers

Uber (not the drivers) handles complaints by passengers, including complaints about drivers

Uber can amend the drivers’ terms unilaterally

Forbidding drivers from contacting passengers after rides (someone running a business would normally be able to contact his clients)

Using terms like "on-duty" and "off-duty" and referring to "our drivers" and "our vehicles"


Źródło

Ważna klęska dla korporacji opierających swój model biznesowy o sharing economy, dzięki czemu zyskują na obcięciu kosztów pracowniczych.

#uber #taxi #prawo #sharingeconomy
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@wolodia: a w Polsce nadal jak w lesie... Jak w chlewie... Zamiast uregulowania prawdopodobnie zakażą ubera i tyle z tego będzie.
A czy to o czym piszesz jest klęską? Nie sądzę, uber będzie musiał po prostu zacząć trochę bardziej szanować swoich kierowcow. Tylko tyle i aż tyle.
  • Odpowiedz
A czy to o czym piszesz jest klęską? Nie sądzę, uber będzie musiał po prostu zacząć trochę bardziej szanować swoich kierowcow. Tylko tyle i aż tyle.


@mekosx: Sądzę że tak, ponieważ ich model biznesowy opiera się na przerzuceniu ryzyka na kierowców. Więcej zobowiązań zwiększa koszty, a to utrudnia konkurowanie z taksówkami.
  • Odpowiedz
sharing economy


@wolodia: Ja się zastanawiam, gdzie ten "sharing economy" w Uberze. Przecież to zwykła taxi z dobrą aplikacją + smarphonem zamiast taksometru. Współpracują wyłącznie z innymi firmami, a kierowcy czekają na zlecenie (nie robią go "przy okazji" jak np. #yanosiktls ).
  • Odpowiedz