Wpis z mikrobloga

Do 27 września na stronie IDEA Kielce odbywają się konsultacje w sprawie przebudowy ulicy Domaszowskiej oraz skrzyżowania Al. Tysiąclecia PP z Al. Solidarności. Zachęcamy WSZYSTKICH do udziału w tych konsultacjach, bo im więcej osób wyśle swoje uwagi tym większa szansa, że MZD ich nie zignoruje.

Uwagi możecie pisać własnymi słowami, ale mamy również gotowy tekst do wysłania, który wystarczy skopiować i wkleić w pole "Uwagi do projektu" zawarte w formularzu. Formularz znajduje się pod adresem:
http://idea.kielce.eu/konsultacje/mzd-rozbudowa-domaszowska.html

--- POCZĄTEK TEKSTU ---

Lepszy jest wariant I (z pasami ruchu dla rowerów na ul. Domaszowskiej). Pasy ruchu dla rowerów umożliwią bezpieczny i wygodny ruch rowerzystów, bezproblemowy skręt w każdej relacji na skrzyżowaniach oraz bezproblemową kontynuację jazdy gdy wydzielona infrastruktura rowerowa się kończy. Dodatkowo na pasach ruchu dla rowerów nie spotyka się pieszych, nie ma niewygodnych krawężników i kostki brukowej a widoczność jest o wiele lepsza.


Wariant II (z ciągiem pieszo-rowerowym) jest bardzo złym rozwiązaniem - przyzwyczaja rowerzystów do jazdy po chodnikach, uniemożliwia skręt w dowolnej relacji, zmusza rowerzystów do przeskakiwania z jednej strony ulicy na drugą - w tej sytuacji od takiego tworu lepszy byłby brak jakiejkolwiek infrastruktury rowerowej.


Uwagi ogólne:

- absolutnie nie wolno stosować ciągów pieszo-rowerowych - muszą zostać wyznaczone drogi dla rowerów. Jeśli droga dla rowerów kończy się na granicy opracowania należy zastosować włączenie drogi dla rowerów do jezdni oraz odpowiednio wjazd z jezdni. Nie wolno przyzwyczajać rowerzystów do jazdy po chodnikach.

- przejazd na rowerze w relacji na wprost przez skrzyżowania musi się obywać bez zbędnych skrętów w lewo i w prawo. Takie odginanie toru jazdy rowerzysty sprawia, że jest on nieprzewidywalny dla kierowcy skręcającego w prawo i muszącego ustąpić pierwszeństwa rowerzyście. W praktyce takie rozwiązanie sprawia, że realnie traci on pierwszeństwo, mimo że teoretycznie je ma. Ponadto nadmierne odginanie powoduje, że rowerzysta i kierowca tracą kontakt wzrokowy co ma negatywny wpływ na BRD;

- jeśli droga dla rowerów przebiega w okolicy przystanku - prawidłowa kolejność (od strony jezdni) to: peron przystankowy wraz z powierzchnią na akumulacje pieszych, droga dla rowerów, chodnik. Krańce peronów połączyć z chodnikiem przejściami dla pieszych przez drogę dla rowerów; przerwanie ciągłości chodnika na wysokości przystanków powoduje, że piesi nie korzystający z przystanku muszą przeciąć drogę dla rowerów dwukrotnie,

- droga dla rowerów musi być bliżej jezdni względem chodnika,

- przystanki komunikacji zbiorowej ulokować na wszystkich wylotach ze skrzyżowania, maksymalnie przysunąć je do przejść dla pieszych. Takie rozwiązanie jest intuicyjne i przyjazne dla pasażerów, umożliwia łatwe przesiadki oraz jest zgodne z dobrymi praktykami; nie znajduje się żadnego uzasadnienia dla tak znacznego oddalenia przystanków komunikacji zbiorowej od przejść dla pieszych.

- Należy zrezygnować z zatok autobusowych a w miejscach, gdzie przystanek będzie się znajdował pomiędzy miejscami parkingowymi należy zastosować antyzatokę.

- Na wyjazdach z posesji przecinających chodnik należy zachować ciągłość nawierzchni oraz niwelety tegoż chodnika (tak jak to się robi na drogach dla rowerów).

- Przy projektowaniu pasów rowerowych należy umożliwić rowerzyście skręt w lewo, poprzez zastosowanie odgięcia toru jazdy w prawo i wyznaczenia prostpadłego do osi jezdni przejazdu rowerowego (np. przejazd wyniesiony lub poprzedzony progami zwalniającymi).

- Pomiędzy pasem ruchu dla rowerów a miejscami parkingowymi należy zastosować opaske bezpieczeństwa,

- Na styku drogi dla rowerów z jezdnią zastosować połączenia bezkrawężnikowe,

- Ponadto w raporcie jest mowa o ekranach akustycznych, których konieczność wynika z wykonanych prognoz ruchu, które nie zostały dołączone do opracowania; do opracowań należy dołączać prognozy ruchu, które są ich integralną częścią.


Uwagi do szczegółowych rozwiązań:


1. Skrzyżowanie Al. Solidarności - Al. Tysiąclecia PP

- rozszerzyć projekt o budowę dwukierunkowej drogi dla rowerów po obu stronach Al. Solidarności od projektowanego skrzyżowania do ul. Leszczyńskiej

- rozszerzyć projekt o budowę dwukierunkowej drogi dla rowerów po obu stronach Al. Solidarności od projektowanego skrzyżowania do ul. Świętokrzyskiej

- doprojektować dwukierunkową drogę dla rowerów po południowej stronie Al. Tysiąclecia PP - od ul. Kościuszki do projektowanego skrzyżowania

- przebudować drogę dla rowerów po północnej stronie Al. Tysiąclecia PP - od projektowanego skrzyżowania do ul. Kościuszki zgodnie z uwagami ogólnymi, zwłaszcza w zakresie kolejności względem chodnika

- wyznaczyć brakujące przejazdy dla rowerów oraz przejście dla pieszych wokół skrzyżowania Al. Tysiąclecia PP z ul. Kościuszki

- na Al. Tysiąclecia PP od projektowanego skrzyżowania do ul. Wiejskiej zastosować obustronne przynajmniej jednokierunkowe drogi dla rowerów. Włączyć te drogi w jezdnię tuż przed skrzyżowaniem z ul. Domaszowską. Zmuszanie rowerzystów do przejazdu na drugą stronę (co wiąże się z dodatkowym oczekiwaniem na zielone światło) jest nieintuicyjne oraz dyskryminujące. Część rowerzystów w kierunku wschodnim pojedzie jezdnią.

- przeprojektować infrastrukturę rowerową w okolicach przystanków zgodnie z wcześniejszymi uwagami ogólnymi

- przeprojektować infrastrukturę rowerową w obrębie skrzyżowania zgodnie z wcześniejszymi uwagami ogólnymi

- przeprojektować infrastrukturę przystankową w obrębie skrzyżowania zgodnie z wcześniejszymi uwagami ogólnymi - zwłaszcza w zakresie przysunięcia przystanków oraz likwidacji zatok autobusowych; w związku z krzyżowaniem dwóch istotnych ciągów transportowych, skrzyżowanie powinno funkcjonować jako sprawny węzeł przesiadkowy,

- zrezygnować z dodatkowego pasa do skrętu w prawo na Al. Tysiąclecia PP od strony zachodniej

- zrezygnować z wyspy centralnej, bądź zmniejszyć powierzchnię zajmowaną przez skrzyżowanie


2. Ulica Domaszowska i Żniwna

- na całej długości zastosować pasy ruchu dla rowerów

- absolutnie nie stosować ciągów pieszo-rowerowych

- na rondach zabronione jest wyrzucanie rowerzystów na chodnik (tzw ciągi pieszo-rowerowe); w związku z propozycją uspokojenia ruchu proponuje się prowadzić ruch rowerowy przez rondo na zasadach ogólnych

- zrezygnować z zatok autobusowych co pozwoli na zmniejszenie kosztów inwestycji, pozwoli zachować zieleń, uspokoi ruch oraz zapewni wygodę dla pasażerów komunikacji zbiorowej

- zwęzić pasy ruchu do 3,00 metra co uspokoi ruch oraz zapewni bezpieczeństwo

- na skrzyżowaniu ul. Domaszowskiej z ul. Poleską zlokalizować przystanki tuż na wylotach, maksymalnie przysunąć do przejść dla pieszych oraz zrezygnować z zatok autobusowych

- doprojektować brakujący przystanek na ul. Poleskiej

- na ul. Żniwnej zastosować pasy ruchu dla rowerów

- na ul. Poleskiej również wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów


--- KONIEC TEKSTU ---

#kielce #rower #kieleckamasakrytyczna #masakrytyczna #konsultacje #transportmiejski
lewactwo - Do 27 września na stronie IDEA Kielce odbywają się konsultacje w sprawie p...

źródło: comment_iQyHpeIXtBbivj4Z0U4ScPhVvL6iBCCy.jpg

Pobierz