Wpis z mikrobloga

Wołam @Malpa-w-randze-Czlowieka: oraz @schizotypowycynik:

Szukaliście odpowiedzi na temat Maryji. Proszę bardzo inaczej tego ująć już się nie da. Mam nadzieje, że trochę wam rozjaśni sprawę.

Główne formy kultu Maryji:

1. nabożeństwa ( zwłaszcza tzw. majowe; w całości poświęcone czci Maryi );

2. modlitwy i nowenny wstawiennicze ( szczególnie w formie różańca );

3. pielgrzymki ( a. do świątyń dedykowanych Maryi, zamieszkiwanych przez jej

obrazy i ikony, b. do miejsc naznaczonych jej objawieniami );

4. noszenie medalików i szkaplerzy;

Aby zrozumieć jakikolwiek kult w Kościele Rzymskokatolickim, należy pamiętać o tym, że jest to kościół dogmatyczny. Bez tego nie można pojąć kultu Maryi, który ma miejsce w tym Kościele. Opiera się on bowiem bardziej na tradycji i dogmatach, niż na Piśmie Świętym. Katolicy modlą się nie tylko do Boga, ale także do Maryi ( oraz innych uznawanych przez Kościół świętych ). Co usprawiedliwia te modlitwy? Szczególny charakter osoby, jaką wg nauczania KRK, jest Maryja. W czym przejawiać się ma ta szczególność? W byciu Matką Bożą. Matka Pana Jezusa czczona jest bowiem w KRK właśnie jako Matka Boża, co zostało usankcjonowane na Soborze w Efezie ( 431 r. ), który zatwierdził używanie tytułu theotokos ( z gr. Boża rodzicielka ), współcześnie tłumaczony przez Kościół Katolicki jako Matka Boża. Argumenty za nazywaniem Maryi w ten sposób są następujące: skoro Jezus jest Bogiem, a Maryja jest matką Jezusa, to Maryja musi być Matką Boga. Maryja, jako Matka Boża, musiała być godną tego macierzyństwa, stąd nauka Kościoła, że Bóg postanowił zachować ją od zmazy grzechu adamowego. Kościół oficjalnie zdefiniował tę doktrynę jako dogmat Niepokalanego Poczęcia Maryi w 1854 roku ( Ineffabilis Deus, konstytucja apostolska Piusa IX ). Niepokalane Poczęcie odnosi się tutaj oczywiście do poczęcia Maryi, a nie Chrystusa. Ponadto Kościół utrzymuje, że Maryja pozostała dziewicą nie tylko do czasu poczęcia i urodzenia Jezusa, ale także później, do końca swego życia. To dlatego nazywa Maryję “ Najświętszą Maryją zawsze Dziewicą “, “ Królową Dziewic “, “ Najświętszą Matką Boga zawsze Dziewicą “ itp. Widzimy więc w Maryi osobę poczętą bez zmazy grzechu Adama, żyjącą w pełni bezgrzesznym życiem, pozostającą do końca swych dni w stanie dziewiczym. Mając na uwadze ową bezgrzeszną oraz dziewiczą doskonałość Maryi Kościół naucza, że Bóg wziął ją po śmierci do nieba, co zostało zdefiniowane w roku 1950: “ Ogłaszamy, wyjaśniamy i określamy jako dogmat przez Boga objawiony, że Niepokalana Bogarodzica zawsze Dziewica Maryja, po zakończeniu biegu ziemskiego życia, została z ciałem i duszą wzięta do niebieskiej chwały. “ ( Munificentissimus Dei, konstytucja apostolska Piusa XII ). Maryi, Matce Bożej, Niepokalanie Poczętej i Wniebowziętej należna jest cześć. Przy czym istotowo ma być to cześć niższa ( hyperdulia ) od tej należnej Bogu ( latria ). W modlitwie wiernych nie widać jednak tej jakościowej różnicy. Cześć jest również oddawana Maryi jako Matce Kościoła, którą Jezus miał ustanowić na Golgocie, słowami: “ Niewiasto, oto syn Twój. (...) Oto Matka twoja. “ ( por. J 19,26­27 ) Ale Maryja nie tylko jest matką całego Kościoła, jest także współodkupicielką. Nie zostało to ogłoszone w sposób dogmatyczny, jednak wielokrotnie przewija się w nauczaniu Kościoła.

“ ( ... ) dla zbawienia ludzi zrzekła się matczynych praw względem Syna i dla uśmierzenia Boskiej sprawiedliwości ( ... ) złożyła w ofierze Syna, że słusznie można powiedzieć, że wraz z Chrystusem odkupiła rodzaj ludzki. “ ( Inter Sodalicia, list apostolski Benedykta XV)

Dzięki swojemu udziałowi w dziele naszego odkupienia, Maryja uzyskała, wg KRK , przywilej pośredniczki. To do niej mają się uciekać wierni, ponieważ jeśli Chrystus “ jakiejkolwiek łaski udziela ludziom, udziela jej z Jej pomocą i dzięki Jej decyzji “. ( Fausto Appetente Die, Benedykt XV ) Do Jezusa przez Maryję, maksyma św. Bernarda z Clairvaux, streszcza nauczanie Kościoła Katolickiego tyczące Maryi.
To właśnie dlatego, że jest Matką Boga, Niepokalaną, Wniebowziętą, Pośredniczką i Współodkupicielką, a jednocześnie Matką Kościoła, czyli każdego wierzącego, należy się do niej właśnie zwracać z wszelkimi prośbami. Realizuje się to w odmawianych modlitwach ( w nowennach, w nabożeństwach dedykowanych Maryi, a szczególnie w różańcu, który sama Maryja miała polecić swoim dzieciom do odmawiania ), w widzialnych znakach włączenia do udziału w jej macierzyństwie, którymi są medaliki i szkaplerze. Oddający się jej opiece i wstawiennictwu wierni pielgrzymują do kościołów zamieszkiwanych przez jej obrazy i ikony, a także do miejsc fizycznych objawień Maryi. Wierzą bowiem, na podstawie nauki Kościoła, że ta szczególna matka nie odrzuci modlitwy swych dzieci, a jej Syn z kolei, nie może odmówić matce. Tak w dużym skrócie wygląda kult Maryi, matki Jezusa w Kościele Rzymskokatolickim.

Czy znajdujemy potwierdzenie tak rozumianego kultu Maryi w Słowie Bożym?

Jak już wspominam uprzednio, hermeneutyka pokazuje, że jeżeli nie znajdujemy jakiejś doktryny w Biblii, to jest ona fałszywa, gdyż Pan Jezus i apostołowie zawarli w Piśmie wszystko, co jest ważne, a Pismo Święte nie tylko nie potwierdza, ale wręcz przeczy wielu elementom nauczania KRK na temat Maryi. Maryja była matką Jezusa, a nie matką Boga. Biblia nie nazywa Maryi Matką Boga z oczywistego powodu: Bóg nie ma matki. Boska natura Jezusa nie ma matki, tak jak jego ludzka natura nie ma ojca. Maryja była dziewicą w momencie poczęcia Jezusa, ale nie do końca życia. Doktryna o niepokalanym poczęciu nie ma podstaw biblijnych, a wręcz przeciwnie. Znajdujemy w Piśmie Świętym wzmianki o przyrodnich braciach i siostrach Jezusa ( J 2,12; Mt 12,46;Mk 3,31; Łk 8,19; J 7,5 ). Ponadto Mateusz pisze, że Józef „ nie zbliżał się do niej, aż porodziła Syna ” ( Mt 1,25 ).

Maryja była grzesznikiem. „ jak przez jednego człowieka grzech wszedł do świata, a przez grzech śmierć, i w ten sposób śmierć przeszła na wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli. ” ( Rz 5,12 ) Bóg uprzywilejował Marię, wybierając ją na matkę Jezusa, pobłogosławił ją „ między niewiastami ” ( Łk 1,28 ), a nie ponad niewiastami. Jedyną osobą bez grzechu był Pan Jezus ( 2 Kor 5,21; 1 P 2,22; 1 J 3,5 ). Paweł pisze: „ wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej ” ( Rz 3,23 ); „ Nie ma sprawiedliwego, nawet ani jednego ( ... ) nie ma takiego, co dobrze czyni, zgoła ani jednego ” ( Rz 3, 10­12 ).

Maryja, jak każdy człowiek była grzesznikiem: „ ( ... ) raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy ” ( Łk 1, 46­47 ).

Ponadto objawienia Maryjne i jej kult, odwodzą katolików od pełnego i zupełnego oddania się Jezusowi i przyjęcia zbawienia tylko od Niego. Nazywając Maryję współodkupicielką oraz pośredniczką wszelkiej łaski, KRK przeczy temu, co mówi Pismo Święte. Biblia stwierdza wyraźnie, że tylko Pan jest naszym Odkupicielem. Jest tylko jeden odkupiciel i pośrednik. Jezus Chrystus. „ Ja jestem Pan, twój Zbawca, i twój Odkupiciel, wszechmocny Jakuba” ( Iz 49,26 ).Twierdzenie KK, że to Maryja „ ofiarowała Go ( Chrystusa ) na Golgocie Ojcu Przedwiecznemu ” ( Pius XII, Mystici Corporis ), przeczy Pismu Świętemu, gdyż Chrystus Sam „ złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę. ” ( Hbr 9, 14 ) Kościół sięga do Rdz 3,15, dla poparcia nauki o współodkupicielce : „ wprowadzę nieprzyjaźń pomiędzy ciebie a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje, a potomstwo jej, ona zmiażdży ci głowę, a ty będziesz czyhał na jej piętę. ” Ale jest to konsekwencją błędnego tłumaczenia Rdz 3,15 dokonanego na podstawie Wulgaty. W oryginalnym tekście hebrajskim ST podmiot jest rodzaju męskiego, a nie żeńskiego: „ ono zdepcze ci głowę”. I mimo tego, że nowsze przekłady zawierają poprawne tłumaczenie, teologia KK nadal pozostaje w błędzie.

Maryja cierpiała, ale nie cierpiała za grzechy ludzkości. Nie poniosła też na Golgocie śmierci za grzech, albowiem: „ zostaliśmy pojednani z Bogiem przez śmierć Jego Syna ” ( Rz 5,10 ), to Jezus „ przez Swą Krew uwolnił nas od naszych grzechów ” ( Ap 1,5 ). Nie ma również biblijnego uzasadnienia nauki, ze Maryja pełni rolę pośredniczki.

Pośrednikiem jest tylko Pan Jezus.

„ Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi,człowiek, Chrystus Jezus ” ( 1 Tm 2,5 ).

I to On pod krzyżem zatroszczył się o ziemskie losy Maryi po swojej śmierci, nie czyniąc jej matką ludzkości, jak naucza KRK.

Kończąc ten dość skomplikowany temat, należy zwrócić uwagę na fakt, że Pismo Święte nie mówi nic na temat przymiotów Maryi. Nie opisuje jej cnót, ani wyglądu. Nie nadaje jej też żadnych tytułów. Wszystko cokolwiek jest powiedziane w Nowym Testamencie o Maryi, matce naszego Pana, znajdujemy w następujących fragmentach:

narodziny i dzieciństwo Jezusa: Mt 1,2; Łk 1,26­2,40

zaginięcie Jezusa w świątyni: Łk 2,41­51

wesele w Kanie: J 2,1­11

wizyty w Kafarnaum: J2,12; Mt 12,46­50; Mk 3,20­35; Łk 8,19­21

wątpiący w Jezusa: Mt 13, 55­56; Mk 6,3­4; J 6,42

Ukrzyżowanie Jezusa: J19,25­27

Modlitwa po wniebowstąpieniu Chrystusa: Dz 1,14

wzmianki w listach Pawła: Rz 1,3; Ga 4,4

Podsumowując, pragnę zauważyć, że droga którą idzie Kościół Rzymskokatolicki, nie koniecznie jest Drogą, którą prowadzi nas Pismo Święte.

#katolicyzm #wiara #religia #chrzescijanstwo
Pobierz tylko_prawda - Wołam @Malpa-w-randze-Czlowieka: oraz @schizotypowycynik:

Szukaliśc...
źródło: comment_yv95swJXbgRRMKKnEn4CneLOt97cWxUS.jpg
  • 14
Szukaliście odpowiedzi na temat Maryji.


@tylko_prawda: Maryi.
J jest niepotrzebne ;)

Czy mozesz podac zrodla? Zwlaszcza interesujacy wydaje sie byc fragment zacytowany przez kolegę wyżej, odnoszacy sie rowniez do tego, ze Maria grzeszyła.
Czy są to Twoje interpretacje wytłuszczonych fragmentów?
@Malpa-w-randze-Czlowieka: wydaje mi się ze bardziej wiarygodne byłyby pisma teologow/filozofow, którzy w badaniach opierali się nie tylko na własnych przemyśleniach, ale i znajomości pism, wiedzy historycznej o kulturowej dotyczących czasów "akcji" Pisma Sw.
Ja się z częścią tych wnioskow koleżanki nie zgadzam, bo wieje jest kwestia intetpretacji-ale w sunie niedawno o tym juz dyskutowalismy, wiec nie ma sensu powtarzać :)
@Malpa-w-randze-Czlowieka: Jeśli to jest mało no to trudno. Dowiesz się na pewno kiedyś jaka jest prawda. Tylko żeby nie było za późno. Ja już bardziej nie potrafie tego wytłumaczyć i prościej. Reszta leży w rękach Boga.

Maria nie zrodziła Boga stworzyciela nieba i ziemi bo jest ponadczasowy, jest od zawsze. Syna człowieczego musiał ktoś zrodzić i Bóg wybrał Marie. Jeśli nie stosuje się hermeneutyki to cóż mogę poradzić. Człowiek wtedy jest
@agaja: To ja już nic nie mogę więcej napisać. Powtórzę się i radzę się zastanowić jeszcze raz. ;)

Jak już wspominam uprzednio, hermeneutyka pokazuje, że jeżeli nie znajdujemy jakiejś doktryny w Biblii, to jest ona fałszywa, gdyż Pan Jezus i apostołowie zawarli w Piśmie wszystko, co jest ważne, a Pismo Święte nie tylko nie potwierdza, ale wręcz przeczy wielu elementom nauczania KRK na temat Maryi.
Maria nie zrodziła Boga stworzyciela nieba i ziemi bo jest ponadczasowy, jest od zawsze. Syna człowieczego musiał ktoś zrodzić i Bóg wybrał Marie.


@tylko_prawda: "Bóg Stworzyciel" i "Syn Człowieczy" to ten sam Bóg. A to co ty piszesz to jest jakiś niedorozwinięty pseudoarianizm, herezja odrzucona przez Kościół gdzieś 1700 lat temu.
@Malpa-w-randze-Czlowieka: Piszesz, że ktoś nie ma racji dlatego, że Kościół odrzucił to jako herezję. Dla mnie to nie jest argument w dyskusji, ponieważ w KK praktykuje się wiele herezji niezgodnych z Pismem Świętym, ale przyklepanych przez Kościół jako dopuszczalne.

Równie dobrze mogę napisać Ci, że to Ty nie masz racji, bo Świadkowie Jehowy uznają to za herezję... Tylko co z tego?
@misja_ratunkowa: To po prostu argument dla oświeceniowców, którzy zadufani we własne domniemania, stawiają problemy rozwiązane dziesiątki setek lat temu. Ciężko poważnie rozmawiać z ludźmi, którzy próbują wynajdować koło na nowo.

ponieważ w KK praktykuje się wiele herezji niezgodnych z Pismem Świętym


Literalne traktowanie Pisma to żydowski błąd z korzeniami w głębokiej starożytności. Zdumiewające, że są ludzie, którzy do dziś go powielają.