Wpis z mikrobloga

Długi weekend pod znakiem elektroniki i programowania.
Ostatnio kupiłem sobie chiński motorek z serii #bojowka125cc. A że stracha mam, aby go poprawnie dotrzeć to postanowiłem dorobić pomiar temperatury silnika... i tak jakoś poszło: dodatkowo pomiar poziomu paliwa (bo tan analogowy wskazuje dwie wartości - null i full), prędkość i przebieg.
Polecam każdemu, kto chce się przekonać jakie znaczenie mają zakłócenia elektromagnetyczne (). Szczególnie jak się wykorzysta cyfrowe czujniki temperatury.

#garmilmajstruje #elektronika #elektronikadiy #arduino #majsterkowanie #diy #motocykle
garmil - Długi weekend pod znakiem elektroniki i programowania.
Ostatnio kupiłem sob...

źródło: comment_5IoUZJPkYVahqcTc7A784VHd0yDiJjyZ.jpg

Pobierz
  • 22
@przech: w słońcu kiepsko, to są wyświetlacze za 2$. Całość skleciłem z części które miałem w "warsztacie".
@jazuu: arduino, czujniki ds18b20, prędkość i dystans na bazie kontaktronu, który wylutowałem z czujki od alarmu ( ͡º ͜ʖ͡º) (normalnie lepiej użyć hallotronu)
w baku jest pseudo-czujnik poziomu paliwa na bazie potencjometru, więc wystarczy mierzyć rezystancję. Pomiar jest dokładny, ale wskazania czujnika już nie do końca, tak oceniam
@garmil: Kup chińczyka za 4k
Dołóż do niego 8k( ͡° ͜ʖ ͡°)

Poważnie? Skoro już to kupiłeś, to nie lepiej dojeździć ten jeden sezon i sprzedać, a potem jak najszybciej zapomnieć.
@wojtoon: kolega widzę spod tagu #wmoimsercutylkohonda
ja tam jestem zadowolony, sam się przekonam jak z trwałością silnika, a jeśli chodzi o ten model to ze świecą szukać niezadowolonych użytkowników. Wydawała mi się to lepsza opcja niż kupno 10-letniej hondy za 6k.

@Unifokalizacja: "zaawansowane" ( ) drżenia są małe, zresztą chyba by nie zakłócały pracy. Gorzej z impulsami od zapłonu i ogólnym śmietnikiem w eterze, który
@garmil: Nie zgadłeś - kawasaki( ͡° ͜ʖ ͡°)
Za 6 patyków? No to dołóż drugie 6 na wyposażenie warsztatu. Zazwyczaj chińczyki nie dojeżdżają do 2k km. Ja zazwyczaj robię regulację luzów po 30k km.( ͡° ͜ʖ ͡°)
Tak więc uwierz mi, że 10 letnie cbr125 przejeździ bez problemu 20 takich chińczyków.
@wojtoon: no to spoko, po 2k km oddam na gwarancji i dostanę nowy. Skąd w ogóle te statystyki? W Azji jeżdżą tym na potęgę, a raczej nie są na tyle bogaci, żeby wymieniać na nowy co 2k km.Tylko przypominam, temat dotyczy elektroniki, a nie tego na co mam chęć wydawać pieniądze.
@garmil: W Azji jeździ się właśnie na specjalnie przygotowanych na tamten rynek niskobudżetowych wersjach wielkiej czwórki. To co przyjeżdża do nas, to masówka na której musi zarobić producent, dostawca i dystrybutor. Kiedyś jakiś żółtek pisał, że to co pakuje się w kontenery po wyjściu z fabryki jest średnio 5 razy tańsze niż w polsce. Podziel sobie 5k przez 5 to zobaczysz ile wychodzi. Dość powiedzieć, że ja za takie pieniądze nie
@garmil: kufa, powiem Ci jedno - w końcu jak ktoś coś dorobił sobie do motocykla, jest to ŁADNE. A nie jakaś obudowa Zxx, jakieś kable luźno itd...

Pytania:
- arduino - rozumiem, że de facto zostawiłeś gołą atmegę ?
- pomiar ilości paliwa - mógłbyś rozwinąć temat ? Podpiąłeś się pod fabryczny czujnik czy robiłeś coś swojego ? \

A, no i możesz rzucić parę fotek więcej jak to się prezentuje
@noriad: pomiar paliwa - podpiąłem się pod fabryczny czujnik - on ma rezystancję zmieniającą się ~ od 10 do 100 ohmów (sterował analogowym wskaźnikiem), płynność jego pomiarów pozostawia wiele do życzenia (działa bardziej skokowo, co 3-4ohmy) i zaczyna się zmieniać dopiero jak w baku jest co najmniej 3 litry paliwa (taka rezerwa)

cały sterownik jest w obudowie ze sklejki, na wierzchu właśnie taki panel laminatu. Środka nie pokażę, bo łączyłem na
płynność jego pomiarów pozostawia wiele do życzenia (działa bardziej skokowo, co 3-4ohmy)


@garmil: a czego oczekujesz od rezystora drutowego, po którym jeździ suwak? Nie przeskoczy o 1/17 zwoju, tylko jedzie i przeskakuje na kolejne zwoje, a każdy z nich ma jakąśtam rezystancję, więc przeskok o jeden zwój to przeskok o X omów
@hrumque: jasne, ale mimo wszystko przeskok o 5% wartości to dużo, i wątpię, aby jeden zwój miał taką oporność. I to nie była reguła, bo w niektórych miejscach działał bardziej płynnie a w innych mniej. Pewnie wina jakości + środowiska (pracuje zanurzony w paliwie)
@shroon: akurat kupiłem w sieciówce, po obniżce xD. Sprzedawany pod nazwą Toros Ion / importowany przez zippa (jak Zipp vz-2 lub Junak 123). A jego prawdziwa, chińska nazwa to jakieś Tayo Lieshou :D