Nie wiem czy wiecie, że BMW pracowało nad 16-cylindrowym widlastym silnikiem( ͡°͜ʖ͡°)
Było to bodaj w 1987 roku, szpetnie te wloty wyglądają ale musiało latać :D Nie zgłębiałem się ale pewnie chłodnica w bagażniku była. 6,7 litra pojemności. BMW E32 Goldfish Ciocia Wiki mówi, że silnik bazował na V12, miał dwa zawory na cylinder, 408KM i 637Nm #bmw #bmwboners #samochody
@KrupnikPL: To nie jest to samo (Boxer i silnik widlasty o kącie rozwarcia 180 stopni też nie są inne) Silnik V ma 2 rzędy cylindrów, natomiast silnik W ma 3 rzędy (dlatego W) tak jak na tym schemacie, albo cztery jak poniżej.
@oficer-prowadzacy: Wiem, sprawdziłem zanim napisałeś i temu usunąłem komentarz. Mój błąd wynikający z tego że mieszkam za granicą pół życia i nazewnictwo potoczne się różni. Zwracam honor.
@oficer-prowadzacy: Jasne, mój błąd, zresztą miałem na myśli sam fakt posiadania 16 cylindrów i tylko Veyron mi do głowy przyszedł :) Wracając do chłodnicy z tyłu, to pewnie nie mieściła się pod maską, przy V12 od BMW jest ciasno, a co dopiero przy takim.. ( ͡°͜ʖ͡°)
Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku, a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...
I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...
Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego.
Moglby mi jakis motoryzacyjnie zorientowany Mirek wyjasnic czy tak wielki silnik nie rozwalal rozkladu masy w aucie?
@DryfWiatrowZachodnich: nie da się tego jednoznacznie stwierdzić - mógł rozwalać, a można było temu zaradzić. Na pewno powodował wzrost masy tam gdzie był umieszczony czyli z przodu, ale tak samo jak chłodnicę można przenieść do tyłu, można parę innych rzeczy lub odchudzić przód lub nawet trochę chałupniczym sposobem dać dodatkowy balast z tyłu. Przyrost
@rekoj: Rolls-Royce pod skrzydłami BMW zbudował tylko kilka sztuk 9-litrowego V16, które miało trafić do Phantoma. Ostatniecznie nie trafiło, ale też nie przepadło zupełnie. Silnik umieszczono w koncepcie 100EX z okazji stulecia marki, a później w Phantomie Coupe, którym jeździł Rowan Atkinson w filmie "Johnny English Reborn": Rolls-Royce Phantom Coupe V16.
Było to bodaj w 1987 roku, szpetnie te wloty wyglądają ale musiało latać :D Nie zgłębiałem się ale pewnie chłodnica w bagażniku była.
6,7 litra pojemności. BMW E32 Goldfish
Ciocia Wiki mówi, że silnik bazował na V12, miał dwa zawory na cylinder, 408KM i 637Nm
#bmw #bmwboners #samochody
W latach 30. Cadillac montował seryjnie silnik V16 w swoich samochodach.
Poza tym Bugatti Veyron ma silnik W16, a nie V16:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_w_układzie_W
Komentarz usunięty przez autora
To nie jest to samo (Boxer i silnik widlasty o kącie rozwarcia 180 stopni też nie są inne)
Silnik V ma 2 rzędy cylindrów, natomiast silnik W ma 3 rzędy (dlatego W) tak jak na tym schemacie, albo cztery jak poniżej.
@DryfWiatrowZachodnich: Ważył tylko 60kg więcej od m70 na którym bazował.
Wracając do chłodnicy z tyłu, to pewnie nie mieściła się pod maską, przy V12 od BMW jest ciasno, a co dopiero przy takim.. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku,
a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...
I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...
Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego.
@DryfWiatrowZachodnich: nie da się tego jednoznacznie stwierdzić - mógł rozwalać, a można było temu zaradzić. Na pewno powodował wzrost masy tam gdzie był umieszczony czyli z przodu, ale tak samo jak chłodnicę można przenieść do tyłu, można parę innych rzeczy lub odchudzić przód lub nawet trochę chałupniczym sposobem dać dodatkowy balast z tyłu. Przyrost