mirki jest tu ktos po jakiejs szkole muzycznej, kto by mi wytlumaczyl w prosty i przystepny sposob jak znajac tonacje, mam wiedziec, ktore akordy beda do siebie pasowac a ktore nie? #pytanie #teoriamuzyki #gitara #piano
@lazynmb: Pytanie trochę jak "czy jest tu ktoś po studiach inżynierskich kto by wytłumaczył jak dokręcić śrubkę?". Nie żeby to była jakaś super prosta sprawa, ale bez przesady z tą szkołą, tonacja, skala i akordy to podstawy w teorii. ;)
Tonacja idzie w parze ze skalą, najpowszechniejsza w użyciu jest skala majorowa i inne które z niej wynikają, w tym mody, czy skala minorowa. Składa się z 7 dźwięków odliczanych
@NeXIcE: Myślę, że @lazynmb chodziło o progresje akordów, a nie podstawy budowy akordów ;) A dokładniej - między innymi (głównie?) pojecie - "harmonic tension and release/resolution" ("harmoniczne napięcie i puszczenie"?) - sam byłbym ciekaw odpowiedzi i jakichś wskazówek na ten temat - byłbyś w stanie coś o tym powiedzieć może?
@lazynmb: @NeXicE: I też coś w ten deseń (załączony obrazek niżej) - sam aktualnie jestem na etapie gdzie staram sie to pojąć ;)
Także takie coś - o ile ściąga na dole coś tam pomaga to jednak trochę trudno zrozumieć "czemu" - więc jak najbardziej na miejscu pytanie do osób po szkole muzycznej moim zdaniem ;) Z tego co się orientuję to trzeba to rozpatrywać poprzez dysonanse i
@dyeprogr: Klasyczna teoria dosyć ściśle określa które akordy pasują do siebie lepiej, a które gorzej wyznaczając każdemu stopniowi konkretną funkcję, w internecie można znaleźć schematy, coś takiego jak wrzuciłeś.
Teoria jazzowa z kolei patrzy na progresję z punktu widzenia budowania napięcia i jego rozładowania uważając, że subdominanta to nieporozumienie, a najważniejsza jest tonika oraz dominanta, które są zależne od kontekstu i w danym momencie każdy akord może pełnić taką funkcję
@lazynmb: Jest jeszcze inny schemat (niżej załączony) - częściej powielany z tego co się orientuję - różni się przynajmniej jedną rzeczą z tego co widzę - iii nie ma opcji przejścia na ii jak w tym poprzednim - ciekawe z czego wynika ta różnica.
Poza tym zauważyłem też w tabeli do tego poprzedniego obrazka, że akordy nie są budowane na "B" - w sumie nigdy nad tym nie myślałem i
@dyeprogr: No właśnie, dużo tych schematów, dlatego jak mówiłem, warto zgłębiać temat i przede wszystkim analizować utwory innych ludzi, ale nie dajmy się też zwariować. :))
Przykładowe przejście V - I jest uważane za najmocniejsze dlatego razem z IV - I występuje w kadencjach jako takie ostateczne rozładowanie napięcia, końcowy powrót do toniki w danym fragmencie. Takie zastępstwo dominanty może pełnić też kilka innych akordów, w tym VII nazywane "leading tone", ale w praktyce rzadko się tego akordu używa z powodu jego brzmienia (bdim), może się więc nie pojawiać czasami na takich wykresach. Nie znaczy to jednak, że nie możemy zrobić sobie przejścia np. I - iii - I - iii w jakimś fragmencie jeżeli pasuje nam do melodii i ogólnie do utworu, nie ma tutaj sztywnych reguł, a tak by mogło wynikać z tych wykresów.
Jak wcześniej wspomniałem, dzięki modulacjom i innym wynalazkom można tworzyć także inne przejścia z akordów, które nie są dostępne z puli danej skali. Zagłębiając się jednak w teorię pewne rzeczy można zinterpretować na kilka
@NeXIcE: Świetny komentarz, dzięki za rzucenie światła na temat :)
Dopytam jeszcze tylko krótko - poleciłbyś jakieś źródło wiedzy na ten temat? Gdzie się tego poduczyć, jakieś dobre książki? Czy "po prostu" trzeba zacząć już analizować na własną łapę po przeczytaniu prostej książki o postawach harmonii? :D Ciężko właśnie mi coś znaleźć o analizie harmonii ostatnio akurat :/
@dyeprogr: Taką klasyczną polską książką o podstawach jest "Zasady Muzyki" Wesołowskiego, pokazuje nuty, wartości rytmiczne, skale, tonacje, akordy itd. Tak czy inaczej, teoria zawsze powinna iść w parze z praktyką więc warto szukać. W szkole muzycznej analizuje się klasyczne dzieła, ucząc się samemu można od razu zagłębiać się w muzykę która nas interesuje. Każdy gatunek ma swoje problemy, w które trzeba się wgryźć, tym bardziej, że mamy XXI wiek i
@lazynmb: Wszystko działa na zasadzie interwałów (odległości między dźwiękami). Zagrasz 2 dźwięki i jedne będą brzmiały wesoło, inne smutno. Tak samo określone akordy zagrane po sobie wywołują pewne emocje.
Przecież od lat wiadomo, że sytuacja się powtórzy. Jak był niski poziom, można było wyjechać koparkami i pogłębić. Wtedy woda by sobie przepłynęła bez problemu.
Tonacja idzie w parze ze skalą, najpowszechniejsza w użyciu jest skala majorowa i inne które z niej wynikają, w tym mody, czy skala minorowa. Składa się z 7 dźwięków odliczanych
A dokładniej - między innymi (głównie?) pojecie - "harmonic tension and release/resolution" ("harmoniczne napięcie i puszczenie"?) - sam byłbym ciekaw odpowiedzi i jakichś wskazówek na ten temat - byłbyś w stanie coś o tym powiedzieć może?
Także takie coś - o ile ściąga na dole coś tam pomaga to jednak trochę trudno zrozumieć "czemu" - więc jak najbardziej na miejscu pytanie do osób po szkole muzycznej moim zdaniem ;) Z tego co się orientuję to trzeba to rozpatrywać poprzez dysonanse i
Teoria jazzowa z kolei patrzy na progresję z punktu widzenia budowania napięcia i jego rozładowania uważając, że subdominanta to nieporozumienie, a najważniejsza jest tonika oraz dominanta, które są zależne od kontekstu i w danym momencie każdy akord może pełnić taką funkcję
Poza tym zauważyłem też w tabeli do tego poprzedniego obrazka, że akordy nie są budowane na "B" - w sumie nigdy nad tym nie myślałem i
Przykładowe przejście V - I jest uważane za najmocniejsze dlatego razem z IV - I występuje w kadencjach jako takie ostateczne rozładowanie napięcia, końcowy powrót do toniki w danym fragmencie. Takie zastępstwo dominanty może pełnić też kilka innych akordów, w tym VII nazywane "leading tone", ale w praktyce rzadko się tego akordu używa z powodu jego brzmienia (bdim), może się więc nie pojawiać czasami na takich wykresach. Nie znaczy to jednak, że nie możemy zrobić sobie przejścia np. I - iii - I - iii w jakimś fragmencie jeżeli pasuje nam do melodii i ogólnie do utworu, nie ma tutaj sztywnych reguł, a tak by mogło wynikać z tych wykresów.
Jak wcześniej wspomniałem, dzięki modulacjom i innym wynalazkom można tworzyć także inne przejścia z akordów, które nie są dostępne z puli danej skali. Zagłębiając się jednak w teorię pewne rzeczy można zinterpretować na kilka
Dopytam jeszcze tylko krótko - poleciłbyś jakieś źródło wiedzy na ten temat? Gdzie się tego poduczyć, jakieś dobre książki? Czy "po prostu" trzeba zacząć już analizować na własną łapę po przeczytaniu prostej książki o postawach harmonii? :D Ciężko właśnie mi coś znaleźć o analizie harmonii ostatnio akurat :/