Wpis z mikrobloga

mirki jest tu ktos po jakiejs szkole muzycznej, kto by mi wytlumaczyl w prosty i przystepny sposob jak znajac tonacje, mam wiedziec, ktore akordy beda do siebie pasowac a ktore nie? #pytanie #teoriamuzyki #gitara #piano
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@lazynmb: Pytanie trochę jak "czy jest tu ktoś po studiach inżynierskich kto by wytłumaczył jak dokręcić śrubkę?". Nie żeby to była jakaś super prosta sprawa, ale bez przesady z tą szkołą, tonacja, skala i akordy to podstawy w teorii. ;)

Tonacja idzie w parze ze skalą, najpowszechniejsza w użyciu jest skala majorowa i inne które z niej wynikają, w tym mody, czy skala minorowa. Składa się z 7 dźwięków odliczanych
  • Odpowiedz
@lazynmb: @NeXicE: I też coś w ten deseń (załączony obrazek niżej) - sam aktualnie jestem na etapie gdzie staram sie to pojąć ;)

Także takie coś - o ile ściąga na dole coś tam pomaga to jednak trochę trudno zrozumieć "czemu" - więc jak najbardziej na miejscu pytanie do osób po szkole muzycznej moim zdaniem ;) Z tego co się orientuję to trzeba to rozpatrywać poprzez dysonanse i
dyeprogr - @lazynmb: @NeXicE: I też coś w ten deseń (załączony obrazek niżej) - sam a...

źródło: comment_4B8caS7B7nDEH7PUUI7Q57iIqETvpitS.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@dyeprogr: Klasyczna teoria dosyć ściśle określa które akordy pasują do siebie lepiej, a które gorzej wyznaczając każdemu stopniowi konkretną funkcję, w internecie można znaleźć schematy, coś takiego jak wrzuciłeś.

Teoria jazzowa z kolei patrzy na progresję z punktu widzenia budowania napięcia i jego rozładowania uważając, że subdominanta to nieporozumienie, a najważniejsza jest tonika oraz dominanta, które są zależne od kontekstu i w danym momencie każdy akord może pełnić taką funkcję
  • Odpowiedz
@lazynmb: Jest jeszcze inny schemat (niżej załączony) - częściej powielany z tego co się orientuję - różni się przynajmniej jedną rzeczą z tego co widzę - iii nie ma opcji przejścia na ii jak w tym poprzednim - ciekawe z czego wynika ta różnica.

Poza tym zauważyłem też w tabeli do tego poprzedniego obrazka, że akordy nie są budowane na "B" - w sumie nigdy nad tym nie myślałem i
dyeprogr - @lazynmb: Jest jeszcze inny schemat (niżej załączony) - częściej powielany...

źródło: comment_aJ0ynbMaHgt2TBtxj4XuI5bi6z8UK94W.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@dyeprogr: No właśnie, dużo tych schematów, dlatego jak mówiłem, warto zgłębiać temat i przede wszystkim analizować utwory innych ludzi, ale nie dajmy się też zwariować. :))

Przykładowe przejście V - I jest uważane za najmocniejsze dlatego razem z IV - I występuje w kadencjach jako takie ostateczne rozładowanie napięcia, końcowy powrót do toniki w danym fragmencie. Takie zastępstwo dominanty może pełnić też kilka innych akordów, w tym VII nazywane "leading tone", ale w praktyce rzadko się tego akordu używa z powodu jego brzmienia (bdim), może się więc nie pojawiać czasami na takich wykresach. Nie znaczy to jednak, że nie możemy zrobić sobie przejścia np. I - iii - I - iii w jakimś fragmencie jeżeli pasuje nam do melodii i ogólnie do utworu, nie ma tutaj sztywnych reguł, a tak by mogło wynikać z tych wykresów.

Jak wcześniej wspomniałem, dzięki modulacjom i innym wynalazkom można tworzyć także inne przejścia z akordów, które nie są dostępne z puli danej skali. Zagłębiając się jednak w teorię pewne rzeczy można zinterpretować na kilka
  • Odpowiedz
@NeXIcE: Świetny komentarz, dzięki za rzucenie światła na temat :)

Dopytam jeszcze tylko krótko - poleciłbyś jakieś źródło wiedzy na ten temat? Gdzie się tego poduczyć, jakieś dobre książki? Czy "po prostu" trzeba zacząć już analizować na własną łapę po przeczytaniu prostej książki o postawach harmonii? :D Ciężko właśnie mi coś znaleźć o analizie harmonii ostatnio akurat :/
  • Odpowiedz
@dyeprogr: Taką klasyczną polską książką o podstawach jest "Zasady Muzyki" Wesołowskiego, pokazuje nuty, wartości rytmiczne, skale, tonacje, akordy itd. Tak czy inaczej, teoria zawsze powinna iść w parze z praktyką więc warto szukać. W szkole muzycznej analizuje się klasyczne dzieła, ucząc się samemu można od razu zagłębiać się w muzykę która nas interesuje. Każdy gatunek ma swoje problemy, w które trzeba się wgryźć, tym bardziej, że mamy XXI wiek i
  • Odpowiedz
@lazynmb: Wszystko działa na zasadzie interwałów (odległości między dźwiękami). Zagrasz 2 dźwięki i jedne będą brzmiały wesoło, inne smutno. Tak samo określone akordy zagrane po sobie wywołują pewne emocje.
  • Odpowiedz