Wpis z mikrobloga

Poniedziałek XI tygodnia Okresu Zwykłego

Ewangelia wg św. Mateusza 5,38-42.

Jezus powiedział do swoich uczniów: "Słyszeliście, że powiedziano: 'Oko za oko i ząb za ząb'.

A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi.

Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz.

Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące.

Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce pożyczyć od ciebie".


komentarz do ewangelii | czytania z dnia

#ewangelianadzis - bot napisany przez @morq
  • 12
  • Odpowiedz
"Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące!”. W ten sposób nie idziemy za nim jak niewolnicy, ale idziemy przed nim jak ludzie wolni.

@michalkosecki: Nigdy tak na to nie patrzałem, ale coś w tym rzeczywiście jest. Dobre.
  • Odpowiedz
@sssabae: Mam podobnie. Głównie jeżeli chodzi o ten fragment, bo reszta jest bardzo zrozumiała:

Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi


Kojarzy mi się z konformizmem i biernością, ale wątpię by o to chodziło :-)
  • Odpowiedz
@m_dop: w pierwszym zdaniu jest kontekst. Przy regule "oko za oko, ząb za ząb" jest niekończące mszczenie się. Tak np. wygląda konflikt izraelsko-palestyński. Jezus mówi o deeskalacji, nie dawaniu pożywki złu. Ale nie przez bierność. Czy Jezus nadstawił drugi policzek, gdy został spoliczkowany? Nie. Ale też nie pozostał bierny, zapytał "Dlaczego mnie bijesz?". Trzeba walczyć ze złem, nie można pozwalać, by się rozwijało. Ale wszystko trzeba robić mądrze, zależnie od danej
  • Odpowiedz
Przy regule "oko za oko, ząb za ząb" jest niekończące mszczenie się.

@zarowka12: Biblia Tysiąclecia, Księga Wyjścia, rozdział 21:

(22) Gdyby mężczyźni bijąc się uderzyli kobietę brzemienną powodując poronienie, ale bez jakiejkolwiek szkody, to winny zostanie ukarany grzywną, jaką na nich nałoży mąż tej kobiety, i wypłaci ją za pośrednictwem sędziów polubownych. (23) Jeżeli zaś ona poniesie jakąś szkodę, wówczas on odda życie za życie, (24) oko za oko, ząb za
  • Odpowiedz
@mietek79: no właśnie. Mamy do czynienia z ewolucją. I to prawo z Księgi Wyjścia też było ewolucją. Powstało, aby skończyć z sytuacjami, gdy odpowiedzią na zło, było większe zło. Wprowadzono zasadę równoważności. A Jezus idzie dalej, w stronę zwyciężania zła dobrem. Podobnie z innymi przykazaniami, które dał Jezus. Jest wchodzenie na wyższy poziom. Pokazywanie człowiekowi, że może kochać bardziej, np. nieprzyjaciół. Podobnie jak w relacji człowieka z Bogiem. Człowiek jest najpierw
zarowka12 - @mietek79: no właśnie. Mamy do czynienia z ewolucją. I to prawo z Księgi ...

źródło: comment_uHwfEMyDx2UuWMXDzGxgsSDoFsqXBDIt.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
Powstało, aby skończyć z sytuacjami, gdy odpowiedzią na zło, było większe zło. Wprowadzono zasadę równoważności.

@zarowka12: Idea piękna i jej przyklaskuję, zastanawiam się natomiast, jak w przypadku dość dobitnie tam opisanym, czyli "życie za życie" wyglądała poprzednia, nierównoważna wersja.
  • Odpowiedz
@mietek79: pewnie karę ponosiła także rodzina mordercy. Tak zgaduję, trzeba by zapytać historyków. Dzisiaj też się zdarza, że odwet ma większą skalę. Bo trzeba zastraszyć, zniszczyć, odreagować itd.
  • Odpowiedz
@MagnitudeZero: ale to nie jest myśl wisząca w próźni. Bóg dał nam rozum i trzeba z niego korzystać. Jest nawet napisane "Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie!". Powtórzę: Jezus mówi o deeskalacji zła. Nie mówi o tym, żeby pozwalać na agresję. Jego wypowiedź jest krótka, ale wymaga głębszego zastanowienia. W ogóle to Biblia wymaga takiego czytania - odszukania kontekstu, porównania z podobnymi fragmentami, czasem sprawdzenia tłumaczenia greckiego/aramejskiego. Jezus
  • Odpowiedz