Wpis z mikrobloga

Dobra, witam ponownie. Pomyślałem, że przed rozpoczęciem podejmowania z wami jakichkolwiek decyzji(o których wspominałem tutaj) warto określić jak wygląda aktualna sytuacja. Poniżej przedstawiam moją wizję turnieju i elementy, które mogą ulec zmianie poprzez dyskusję z wami. Zastrzegam sobie, że niektóre rzeczy(jak np. system turnieju 1vs1) nie zostaną zmienione pod żadnym pozorem.

Możecie nastawić się na długi wpis więc jak jesteś trollem, dla którego ciężko przeczytać kilka zdań w dość fajnej kwestii dla społeczności CSGO na Wykopie to daruj sobie i scrolluj dalej. Jak chcesz zaangażować się w turniej i pomóc w jego organizacji oraz po prostu w nim zagrać - proszę przeczytaj to wszystko, napisz co o tym sądzisz i pokaż mi, że chcesz wziąć udział w takim przedsięwzięciu. Pisanie ścian konkretnego tekstu dla 2-3 plusów i 3-4 komentarzy nie jest za bardzo motywujące. ;)

============
Wstęp
============

Na pomysł turnieju wpadłem oczywiście ja. Pierwszą jego charakterystyczną cechą miało być to by był on po prostu dobrze zorganizowany i nie przeszedł bez echa albo co gorsza - nie okazał się jakąś klapą typu ,,w połowie turnieju graczom przestało się chcieć grać, na Wykopie nic nie wiadomo co z turniejem i w ogóle klapa".

Przez dość długi czas analizowałem jak powinno to wszystko wyglądać. Wiedziałem, że podstawowymi problemami będzie dostęp do serwerów oraz to by gracze systematycznie rozgrywali swoje mecze by uniknąć ,,zapomnienia" turnieju w jego trakcie.

Sponsorowanie serwerów oraz nagród z mojej kieszeni nie wchodziło w rachubę bo mam odpowiednio długą listę wydatków na czele której jest opłacenie studiów, wczasów, przyszłego samochodu i ślubu a nie serwerów do turnieju na Wykopie. Wiedziałem od razu, że będę musiał załatwić serwery od jakiegoś sponsora albo osoby, która chce dostać jakiś hype na Wykopie. Druga kwestia odpadła bo za bardzo nie chcę użerać się z osobami, których ego przewyższa połowę długości penisa. Została więc pierwsza kwestia, która miała już swój zalążek w takiej postaci, że współpracowałem kiedyś z jedną firmą hostingową jako jeden z administratorów dość znanej sieci serwerów 1.6.

Pukawka.pl - bo o tej firmie mowa, ma świetny zarząd, który odkłada na bok oficjalne rozmówki i przeliczanie wszystkiego na zyski. Jest firmą, która w ramach swoich możliwości stara się wspierać lokalną scenę e-sportową oraz gier multiplayer przez ciągłe promowanie na swoich stronach oraz wsparcie techniczne w postaci udostępniania serwerów.

Przyjąłem więc, że sprawa serwerów może zostać pozytywnie rozwiązana. To był kluczowy moment by myśleć poważnie o turnieju.

===================
Typ rozgrywki
===================

Od samego początku wiedziałem, że turniej na pewno będzie w systemie 1on1. Domyślnie miał on być wyłącznie dla osób, które mają konto na Wykopie minimum 30 dni(i dalej utrzymuję, że zielonki dupa cicho bo nie gracie) więc zebranie drużyn 5 osobowych byłoby dość trudne. Nawet jakby zebrały się drużyny to wiem, że miałyby one różnych zawodników - uczniów, studentów, pracujących na różne etaty, ojców, podróżników itp. co wiąże się z faktem, że często występowałby problem z umówieniem terminu spotkania - jednemu nie pasuje bo ma szkołę i egzamin, drugiemu bo w tym dniu ma na drugą zmianę a trzeciemu bo o tej porze ma rozprawę o alimenty. Chaos i nic więcej a nie chciałem tego widzieć w tym turnieju.

Postanowione zostało więc, że turniej będzie rozegrany trybem 1vs1. To dobry początek na następne turnieje w momencie gdyby ten wypalił. Jeżeli będzie fajnie to następny można spróbować systemem 5vs5.

========================
Typ rozgrywanych map
========================

Podczas rozmyśleń cały czas miałem w głowie, że spotkania będą rozgrywane na mapach typu AIM. Jednak ostatnio doszedłem do wniosku, że są one bardzo słabe do oglądania przez innych. Owszem - pokazują skill zawodnika w pełnej postaci ale nie zachęca do oglądania przez innych ludzi(a na tym mi zależało).

Oglądalność turnieju była dla mnie jedną z ważniejszych kwestii bo chciałem po prostu by ludzie mogli wejść na GOTV danego meczu i oglądać wspólnie to spotkanie by później dyskutować na jego temat - żartować, jarać się poszczególnymi akcjami i wykreować osoby, które naprawdę umieją grać. Na mapach typu AIM oglądanie jest nudne - na zwykłych mapach typu dedust2, deinferno wyglądałoby to o wiele lepiej.

Na ESLu choćby rozgrywane są turnieje i laddery w obydwóch typach map. Dlatego argument, że latanie dwóch zawodników po całym de_inferno jest dla mnie trochę bezsensu. Zwłaszcza, że można zobaczyć naprawdę fajne taktycznie akcje oraz bardzo ciekawe pojedynki.

Dlatego dla mnie lepiej rozegrać ten turniej na mapach klasycznych - ale jest to pierwsza kwestia do głosowania, w którym będziecie brać udział.

==============================
System zarządzania turniejem
==============================

Bardzo ważną rzeczą jest też techniczne rozwiązanie kwestii rozgrywania i umawiania spotkań. Serwery są już załatwione(w ilości takiej na ile nam potrzeba - 3 sloty gdzie jeden to GOTV) więc połowa sukcesu za nami. Jednak trzeba było znaleźć sposób na odpowiednie zarządzanie turniejem.

Na szczęście cały czas pamiętałem o stronie Toornament.com - świetna strona przygotowana specjalnie do organizowania turniejów. Oferuje ona automatyczne tworzenie drabinek, grup, list graczy, otwarte i zamknięte rekrutacje, opcje specjalnie pod gry typu CS:GO(wpisywanie wyników, systemy meczów BO1, BO3, fazy pucharowe) - po prostu raj dla turniejów. Postanowione już jest więc, że turniej będzie działał właśnie na ich silniku. Nie będzie żadnego malowania grup w Paincie i liczenia punktów w Excelu - wszystko jest zautomatyzowane dzięki Toornament.com.

Spotkania na serwerze będą wspierane prawdopodobnie przez Ebota - muszę go przetestować jeszcze.

=====================================================
Organizacja poszczególnych meczów pomiędzy zawodnikami
=====================================================

Kolejna kwestia to sposób umawiania się graczy na spotkania. Najlepszym rozwiązaniem jest chyba ten sposób:

1. Gracze mają 7 dni czasu na rozegranie danej kolejki spotkań - dzięki temu mamy płynność turnieju bez opóźnień.
2. Podczas każdej kolejki jeden z dwóch graczy, którzy mają ze sobą konkurować - tworzy wpis pod odpowiednim tagiem w takiej formie:

Kolejka numer 3:
@Gracz1 vs @Gracz2
Wołam @Vojak

W takim wpisie gracz tworzący ten wpis od razu pisze jakie terminy rozegrania spotkań mu pasują z bardzo dużą dokładnością oraz różnorodnością terminów. Nie ma czegoś takiego, że ktoś mi pisze coś w stylu ,,mogę zagrać tylko w środę o 17:00" - nie obchodzi mnie to. Zapisujesz się do turnieju to deklarujesz, że masz czas w nim grać. Nie po to masz do dyspozycji 5 dni roboczych + sobotę i niedzielę by nie dać rady rozegrać spotkania.

Drugi gracz musi odpisać na ten wpis podając swoje terminy. Gracze umawiają się na mecz w tym wpisie - żadnego pisania sobie na PW bo ja jako organizator muszę przydzielić wolny serwer do gry.

W momencie kiedy gracze ustalą jeden konkretny termin - ja przydzielam serwer do gry wraz z GOTV. Ustalona jest wtedy data spotkania i dokładna godzina. Na mecz można spóźnić się maksymalnie pół godziny - jak jeden gracz pojawi się na serwerze a drugi nie - drugi dostaje walkower i tyle. Dowodem na to będą dema z GOTV + prawdopodobnie obowiązek nagrywania dem POV.

Po rozegraniu spotkania obydwaj gracze wpisują jego wynik we wcześniej utworzonym wpisie. Musi być on potwierdzony przez obydwóch graczy. Jeżeli będą jakieś nieścisłości to będzie oglądane GOTV i ten co będzie kręcił jakieś lody prawdopodobnie zostanie ukarany.

================================
System grupowy oraz drabinkowy
================================

Wcześniej powinienem w ogóle powiedzieć coś o systemie turnieju.

Turniej będzie rozgrywany prawdopodobnie dla 32 uczestników podzielonych na 8 grup po 4 zawodników. Z każdej grupy będzie awansowało 2 najlepszych graczy. W przypadku takiej samej ilości punktów decydujący będzie bilans rund albo bezpośredni mecz pomiędzy zawodnikami. Po wyłonieniu dwóch najlepszych graczy z grup zostaną oni rozdzielenie do fazy pucharowej gdzie gracze z pierwszego miejsca w grupie będą grać z graczami z drugiego miejsca w grupie(dlatego trzeba starać się już w rozgrywkach grupowych).

Faza pucharowa będzie rozgrywana systemem z drabinką przegranych by dać drugą szansę graczom, którzy po prostu mieli gorszy dzień albo słabsze losowanie. Jest to wykorzystywane w normalnych turniejach i jest to dla mnie świetne rozwiązanie.

Faza turniejowa idzie aż do finału gdzie wyłaniamy zwycięzce oraz spotkania o 3 miejsce.

======================================================
Płynność turnieju oraz problemy stwarzane przez uczestników
======================================================

Żeby było jasne - to nie jest turniej organizowany przez jakąś firmę, organizację albo popularną osobę w necie tylko przeze mnie i przez was. Nie ma tu miejsca na jakieś obawy o stracenie wizerunku jak turniej zacznie się sypać albo nastąpi jakiś problem.

Mówię to dlatego, że jest jedna żelazna zasada o której wspominałem już wcześniej - jeżeli znajdzie się jakiś idiota, który zapisze mi się do turnieju i w jego połowie będzie mi robił jakieś dziecinne protesty szukając kruczków w regulaminie bo coś mu nie pykło albo uważa, że wszyscy są przeciwko niemu i nagle zachce mu się zastopować cały turniej przez jego debilnie zachowanie - zostanie on #!$%@? ze skutkiem natychmiastowym bo nie mam ani czasu ani ochoty na osoby, które nie chcą się dobrze bawić bez jakiś problemów.

Dlatego zasada jest prosta - grasz systematycznie swoje mecze i cieszysz się grą z innymi - dostajesz ode mnie i od innych okazję do fajnej gry na turnieju. Jeżeli zapisujesz się by robić problemy i ciągle mi marudzić bo Ci coś nie pasuje - usuwam Cię ze skutkiem natychmiastowym w momencie kiedy mnie konkretnie #!$%@? lub kiedy zostaniesz większością głosów wydalony z turnieju(w przypadku spornych sytuacji każdy zainteresowany turniejem będzie miał prawo do głosowania w danej spornej sytuacji). Nie ma żadnej zasady ,,to jest ogólny turniej i organizator musi wychodzić z różnych sytuacji z oficjalną twarzą i przemówieniami" bo ja jestem w internecie i znam swoje prawa - nie, nie masz żadnych praw oprócz tych przyjętych przez wszystkich na potrzeby turnieju.

W przypadku gdy znajdzie się jakiś mecz gdzie będzie podejrzany gracz o cheaty - zostanie udostępnione demo dla wglądu ogólnego i poprzez głosowanie oraz dyskusję zostanie podjęta decyzja czy gracz jest banowany czy nie. Plusy podczas głosów nie będą jedynym wyznacznikiem żeby nie martwić się o multikonta i jakieś niejasne zagrywki - dyskusja pomiędzy uczestnikami i chętnymi do oceny będzie miała największy wpływ na werdykt.

To samo w przypadku innych sytuacji, które stworzyły jakiś problem. Jak nie będę wiedział jak sobie poradzić to będę prosił was wszystkich o pomoc w podjęciu decyzji.

==============
Nagrody
==============

Od Pukawki oprócz serwerów mam dostać jeszcze 3 klucze do CS:GO. Główne nagrody miałem nadzieję, że będą zasponsorowane przez Fabrykę Kluczy, która ma tutaj konto i z którą też kiedyś współpracowałem(i dostawałem fajne nagrody na konkursy do mojej sieci serwerów) ale nie odpisali na mojego maila.

Dlatego kwestia nagród jest do omówienia - zwłaszcza jeżeli mają być one zasponsorowane z wpisowych o których za chwilę.

============================
System zapisów + wpisowe
============================

Po wstępnych dyskusjach i rozeznaniu wyszło, że turniej powinien cieszyć się dużą popularnością co spowoduje dużą chęć do zapisów. Niestety ale mamy ograniczoną liczbę miejsc do turnieju + trzeba poradzić sobie jakoś z osobami, które nie są słowne i zapisują się do turnieju by później nie brać w nim udziału.

Zaproponowaliście dość zgodnie, że najlepiej będzie jak zapisy będą w systemie wpisowego. Osoby, które chcą zagrać w turnieju wpłacają wpisowe i w momencie otrzymania u mnie wpłaty - są dopisywane na listę uczestników. Wyeliminuje to osoby nieodpowiedzialne.

Wysokość wpisowego nie została jeszcze określona - mówiło się często o np. jednym kluczu do skrzynki.

Moja propozycja jest taka by cała kwota wpisowego została przeznaczona na nagrody na pierwsze 3 miejsca. Średnia cena klucza to 2,50 euro co w przeliczeniu na 32 zawodników daję kwotę 80 euro. Jeżeli chcielibyśmy rozdzielić według miejsc na podium tę kwotę w systemie np. 50% wpisowego na 1 miejsce, 30% wpisowego na 2 miejsce i 20% wpisowego na trzecie miejsce + dla każdego gracza na podium jeden klucz CS:GO to myślę, że byłoby to dobre rozwiązanie.

Ale kwestia wpisowego to kolejna rzecz nad którą będziemy głosować.

===================
Podsumowanie
===================

Aktualnie to wszystko co siedzi mi w głowie na temat turnieju. Resztę będziemy jeszcze oczywiście dopowiadać oraz dyskutować wspólnie ale myślę, że to są główne kwestie jego organizacji.

Od siebie powiem tylko tyle, że bardzo zależy mi na wspólnej organizacji turnieju z Wami i tym by był on dla nas czymś naprawdę fajnym i nowym. Nie chcę żadnych problemów, nie mam zamiaru nikogo oszukiwać na jakiejś kasie albo coś w tym stylu.

W ciągu najbliższych dni liczę na to, że razem będziemy obgadywać wszystkie ważne kwestie tego turnieju. Wszystkie tematy, które będą tego wymagały zostaną izolowane do osobnych postów gdzie wszyscy zainteresowani będą mogli głosować.

Przykładowo:

Rozmawiamy na temat wpisowego i jeden user proponuje wpisowe i podział nagród dla 3 osób, druga osoba proponuje zapisy bez wpisowego, trzecia osoba proponuje zapisy takie i takie przy czym Ci co wpłacą wpisowe mają pierwszeństwo itp..

Jeżeli będą takie sytuacje to ja tworze osobny wpis z tymi propozycjami w osobnych komentarzach i poprzez głosowanie plusami wybieramy najpopularniejszą czyli niby najlepszą propozycję.

Ode mnie narazie to tyle.

Bardzo liczę na dyskusję z Wami - proszę o komentarze, plusy, opinie, porady i wszystko co inne bo dla mnie to jest motywacja do dalszej próby organizowania turnieju.

Od siebie zaznaczam jeszcze, że jestem pracującym na pełny etat studentem zaocznym, który dodatkowo dużo czasu poświęca swojej dziewczynie dlatego proszę o wyrozumiałość. Prawdopodobnie będę potrzebował jakiś adminów do pomocy przy organizowaniu meczy itp.. ale o tym będziemy gadać później. Nie zawsze będę miał czas na systematyczne zajmowanie się turniejem i dlatego takie rozwiązanie jak choćby 7 dni na rozegranie meczu jest dla mnie odpowiednie. Dla innych myślę też bo ten turniej ma nie być tylko dla dzieciaków siedzących 8-9 godzin dziennie przed kompem ale też dla osób, które czymś w życiu się zajmują. Ale oczywiście trochę czasu na ten turniej trzeba poświęcić.

To tyle - czekam na wasze odczucia i plusy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#csgocup #csgozvojakiem #csgo #grajzwykopem

PS. Mój tag #csgozvojakiem jest pewnego rodzaju moim przedstawieniem tego jak wygląda moje zaangażowanie dla tagu #csgo - myślę, że wrzucanie czegoś ciekawszego niż biadolenie o ciągłym graniu w silverze czy narzekaniu na ruskich w MM jest małym dowodem na to, że jednak chcę by główny tag #csgo miał sporo fajnego contentu.
Vojak - Dobra, witam ponownie. Pomyślałem, że przed rozpoczęciem podejmowania z wami ...

źródło: comment_QHGYsALaGzqACCKzm4ADzwBDVFVk0WCw.jpg

Pobierz
  • 38
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Korem: no z tym to pewnie będzie głosowanie bo zdania są podzielone. Ale potrzebuję też argumentów w przypadku podejmowania takich decyzji. Bo samo ,,mapy de_ nie bo nie" jest mało przekonujące. Zwłaszcza, że jestem bardzo mocno nastawiony właśnie na nie. Ale jak pójdzie w głosowaniu na aim to pewnie tak po prostu będzie.
  • Odpowiedz
@Pepego: tak, gra się na 2 bs. Wiadomo, że terro ma łatwiej ale wszystko jest grane na 2 połowy więc szanse są wyrównane.

Na mapach de jest naprawdę sporo miejsca do inteligentnego grania taktycznego z flashami, smoke, wabikami - ciekawa rozgrywka. Dla mnie aimmapy w turnieju będą po prostu nudne bo to tylko strzelanie głów i chowanie się za skrzyniami.
  • Odpowiedz
Zawołałem tych co plusowali albo komentowali poprzednie wpisy albo prosili o zawołanie. Jak czujesz się urażony, że niepotrzebnie wołam to sorry.
  • Odpowiedz
@Vojak: rowniez bardzo chetnie wezme udzial. Na mapach aim czuje sie wyjatkowo motzny, ale nie mam nic przeciwko graniu na tych z bomba. Faktycznie rozgrywki beda bardziej "ogladalne". Czekam na rozwoj akcji.
  • Odpowiedz
@CeZ_: GOTV jest opóźnione standardowo. Po za tym będę miał dostęp do panelu administracyjnego ze wszystkimi serwerami na Pukawce i tam to można ustawić. Ale wydaje mi się, że nie da się ustawić GOTV z zerowym delayem.
  • Odpowiedz
@Vojak: Dobra, mapy mapami, a gdyby pójść w mapy d2 only A (oddzielna mapa - tylko z galą i długą)? Jeżeli nie, to urozmaićmy to mapami typu NOC, żeby nie było takiego "standardu". Co do reszty to jestem w pełni ZA :)
  • Odpowiedz
zostanie on #!$%@? ze skutkiem natychmiastowym

@Vojak: przekonałeś mnie :D
co do map na aim mapach rzeczywiście lipa bo są nudne, natomiast standardowe mapy trochę za duże an 2 graczy i będzie więcej szukania i gonienia jak paka zostanie zaplantowana, najlepiej coś w stylu mapa "połowa inferno" połowa mirage, albo coś co ma blisko BS koło siebie (np nuke)
Ciężko będzie coś sensownego wymyślić z mapami do tego turnieju bo
  • Odpowiedz
@wzr1one: @matiusmm: właśnie na ESL albo innych turniejowych stronach są laddery z normalnymi mapami i są one systematycznie grane. Mam mieszane uczucia co do tych połówek map ale najwyżej będziemy też nad tym głosować.

Nie powiedziałbym że to będzie latanie po mapach i szukanie. Jak bomba będzie podstawiona na drugim BS to mamy klasyczne odbijanie i w drugą stronę.

No ale zastanowimy się nad tym.

Nocne mapy mogą
  • Odpowiedz